Trends digital marketing 2016

leestijd 5 minuten
18 oktober 2019

Wat staat er volgend jaar te gebeuren op het gebied van digital marketing? Waar moet je mee aan de slag of minstens van op de hoogte zijn? Laat je inspireren door de laatste ontwikkelingen en trends. Luister en huiver…

1. The internet of wearables

De ontwikkeling van wearables zet zich in rap tempo voort. Neem bijvoorbeeld de smartwatch. Door deze snelgroeiende technologie moeten we naast desktop, tablet en mobile rekening gaan houden met een vierde device. De smartwatch en wearables vergen een nieuwe aanpak, want het gebruik hiervan is adequaat, snel en vaak op een piepklein schermpje.

Smartwatch wearable

Volgens onderzoek van GFK is de consument met name geïnteresseerd in functionaliteiten met betrekking tot toegang tot het openbaar vervoer, informatie over je eigen gezondheid, mobiele betalingen en het kunnen gebruiken als identificatie.

2.  Marketing automation groeit

In Nederland nog zelden gebruikt, maar dat kan niet lang meer duren. De vraag naar marketing automation groeit. Succesvolle campagnes hebben content nodig. En van hoge kwaliteit.

Hoe krijg je dat voor elkaar, zonder dat het jou als marketeer teveel tijd kost? Content gecombineerd met een persoonlijk sausje en je hebt het ideale recept. Met de hulp van een marketing automation platform realiseer je geautomatiseerde campagnes afgestemd op de beschikbare informatie, het gedrag en de interesses van de gebruiker.

3.  Nieuwe advertentieformats

Door gebrek aan acceptatie bij de consument en de toename van adblockers moeten uitgevers op zoek naar nieuwe advertentievormen en partnerships. Hierdoor ontstaan nieuwe initiatieven gericht op gesponsorde artikelen en so called ‘native’ ad formats. In deze vorm blijft het mogelijk om te adverteren. Door de relevantie en kwaliteit van de reclame worden advertenties beter geaccepteerd door de consument.

Is deze ontwikkeling vervelend voor de adverteerder? Ja en nee. Het kost meer tijd om succesvolle campagnes te ontwikkelen, maar anderzijds is het aannemelijk dat er meer interactie plaatsvindt en hierdoor de resultaten verbeteren.

4.  ‘Mobile’ breed geaccepteerd

Het heeft een aantal jaar geduurd. Mobile is eindelijk geaccepteerd als entrypoint waar een afgestemde, eigen aanpak voor ontwikkeld moet worden.

2016 staat voor het bedrijfsleven in het teken van het opzetten van een mobiele aanpak. Zo niet het optimaliseren van de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Is je website nog steeds niet responsive? Dan gaat het nu echt gebeuren. Dat kan ook niet anders. Het aantal mobiele zoekresultaten is steeds regelmatiger hoger dan via desktop. Verder heeft een slechte mobiele gebruikerservaring negatieve consequenties op de mobiele zoekresultaten

5.  Programmatic buying

Feitelijk is het niets anders dan het gebruiken van technologie en inzicht in je publiek voor de juiste boodschap aan de juiste persoon, op het juiste moment. Desondanks voorzien wij een flinke groei in programmatic buying Waarom? Door middel van programmatic buying koop je automatisch en in real-time advertentieruimte in. Uit onderzoek van The Boston Consulting Group blijkt dat programmatic marketing gemiddeld zorgt voor een 32% lagere CPA (Cost Per Acquisition).

6.  Video advertising

Adverteren met video is booming business. In 2015 en ook in 2016. TV-adverteerders experimenteren steeds vaker met online video. In veel gevallen worden advertenties eerst online getest en daarna uitgerold op TV. Video wordt momenteel nog veel direct ingekocht bij de uitgever, zowel online als offline. Zoals adverteerders rechtstreeks inkopen bij YouTube.

Naar verwachting wordt in 2020 ruim 60% van deze videoadvertenties ingekocht via programmatic buying

7.  Machine learning

Hip and happening, machine learning. Het komende jaar is machine learning bij veel online spelers een aandachtspunt. Wat is machine learning en waar wordt het voor gebruikt?

Machine learning is een vorm van artifical intelligence. De machine, een website in dit voorbeeld, is door het gebruik van algoritmes in staat om grote hoeveelheden data om te zetten naar zeer specifieke output, omdat de machine in staat is om zich aan te passen bij nieuwe situaties. Een voorbeeld van het gebruik van machine learning is bijvoorbeeld de digitale assistent Siri. Aan de hand van wat jij zegt, kan Siri berichten versturen, vergaderingen plannen, mensen bellen, enzovoort.

8.  Run DMP

Grote adverteerders gaan aan de slag met data sharing en data management. Onder het mom van ‘big data’ wordt ‘little data’ opgeslagen en gebruikt om te analyseren en personaliseren. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een Data Management Platform (DMP). In feite is dat een database welke je kunt koppelen aan iedere willekeurige API. Deze database bevat CRM-data zoals naam, e-mail en ID en bijvoorbeeld individuele data van het gedrag op je website. Zoals bijvoorbeeld bestemmingspagina’s en downloads. Met deze informatie ben je in staat om data te koppelen, segmenten te ontwikkelen en deze te analyseren. Hierdoor kun je straks gerichter campagne voeren. Dit is dé toekomst!

9.  E-commerce market places

Alibaba, Amazon marketplace, zakelijk verkopen via Bol.com en Etsy. Wat hebben ze gemeen? Als retailer of consument kun je zonder eigen platform je producten verkopen. Deze spelers hebben een plek gecreëerd waar je eenvoudig meespeelt in de online markt.

Wat is het voordeel? Je hebt geen webwinkel nodig en maakt gebruik van de naam en faam van deze grootmachten. Daarnaast lift je mee op de online aanwezigheid en vindbaarheid.

Hierdoor verwacht ik dat steeds meer kleine retailers de stap naar online nemen. Daarentegen betekent het ook de kannibalisatie van kleinere webwinkels. De afgelopen jaren heeft er een wildgroei plaatsgevonden van kleinschalige webwinkels. Zonder kennis en voldoende budget wordt de uitdaging steeds groter om dezelfde kwaliteit en gebruikerservaring te bieden als deze webshops. Het wordt aanhaken of afhaken.

Welke trends verwacht jij komend jaar te zien?

Lees meer over