Twitter gebruikersstatistieken in Nederland

leestijd 6 minuten
14 maart 2023

Bekende mensen, vaak te herkennen aan het blauwe vinkje, uiten hun mening. Of delen memes. Schieten viral door een tweet die precies de juiste snaar raakt.

We hebben het natuurlijk over Twitter. Een platform wat niet weg te denken is uit social media wereld. Ook bedrijven maken hier gebruik van. Bijvoorbeeld om updates te delen of in te spelen op actuele trends.

Maar wie zijn de gebruikers van dit social platform? En wat is kenmerkend? Ontdek in dit artikel meer over de wereld van Twitter.

Hoe Twitter schittert

In 2022 zijn er 2,9 miljoen actieve gebruikers in Nederland. 1,22 miljoen mensen openen de app dagelijks.
En het aantal downloads voor dat jaar in Nederland? 110.771 keer in Google Play en 2,8 miljoen keer via de App Store.


De populariteit van dit sociale media kanaal is in de afgelopen jaren flink gestegen. In 2017 had Twitter namelijk 2.02 miljoen ‘Twitteraars’. In 2022 is dit aantal opgelopen naar 2,51 miljoen. Maar dit is het piekmoment voor Twitter. Zo wordt verwacht dat het aantal gebruikers gaat dalen naar 2,5 miljoen.

Hoe populair is Twitter echt?

In augustus 2022 stond Twitter op de 8ste plaats van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Met 23% is is het kanaal meer geliefd dan Reditt (11%) en Twitch (11%) maar nog steeds minder populair dan Tiktok die op nummer 7 staat met (30%). De meest favoriete social media kanalen in Nederland worden beheerd door Meta met Facebook op de eerste plaats (72%) en Instagram op nummer 3 (59%).

Wie zijn deze twitteraars?

  • In augustus 2022 was 59% van de mensen op Twitter man.
  • En 41% van de twitteraars waren vrouwen.

Een groot deel van de gebruikers is tussen de 18-29 jaar (28%). Niet verrassend, aangezien deze leeftijdsgroep veel online te vinden is. Welke leeftijden volgen? Op de tweede plaats zijn veel twitteraars tussen de 50-64 (27%). Op de derde plek komt de leefdtijdscategorie 40-49 (24%). En de leeftijdsgroep die de app het minst heeft, is tussen de 30-39 jaar(21%).

De meeste Twitteraars hebben een diploma op zak, zoals voor middelbaar beroepsonderwijs, een bachelor of een middelbare school diploma. Een klein deel heeft de universiteit behaald.


Over het algemeen hebben de personen op Twitter een lager inkomen dan gemiddeld. En wat weten we over het huishouden van de twitter gebruikers? Het grootste deel woont samen met een partner. Of met een gezin. Deze mensen wonen en werken in een (middelgrote) stad.

Wat vinden deze gebruikers belangrijk?

52% van de Nederlandse twitteraars vindt het belangrijk om een leuke tijd te hebben. Daarnaast vindt deze groep (50%) een gelukkige relatie ook zeker belangrijk. Wat dan minder van belang voor deze club mensen? Tradities en verder komen in je carrière.


Hoe wek je dan de interesses van de twitteraars? Van onderwerpen zoals eten en uit eten wordt 45% blij. Dit wordt gevolgd door films, tv shows en muziek (44%). Maar ook reizen staat voor 40% hoog op de interesselijst.


Niet onverwacht dat 38% geniet van reizen in hun vrije tijd. Maar ook bakken en koken (38%), evenals lezen (38%) vinden de twitteraars leuk. Sportplezier halen ze uit fitness, cardio en aerobics.

Maar zoals iedereen ervaren Twitter gebruikers ook problemen. Waar lopen deze mensen tegenaan? Onderstaande afbeelding laat het duidelijk zien. De huizenmarkt is één van de belangrijkste problemen.Op de tweede plaats komt het stijgen van prijzen/inflatie/ levenskosten (44%), maar ook armoede is een welbekende kwestie (43%). Onderwerpen zoals immigratie (32%), milieu (31%) en de economische situatie (27%) vindt de onderzochte groep niet zo’n issue.

Hoe actief zijn gebruikers op Twitter?

Een behoorlijk aantal van de twitteraars zit dagelijks op social media. Dit is maar liefst 71%. Verder zit 4% opent eens per week de app, 2% gebruikt het zelden of bijna nooit e1% zit er maar één keer per maand op dit kanaal. Een groot deel (75%) volgt zijn of haar favoriete accounts. 71% heeft interactie met de content van anderen en 57% maakt eigen content die ze posten op hun accounts. 11% is een passieve gebruiker.

Hoe kijken twitteraars naar advertenties?

Niet alle gebruikers vinden het erg om advertenties te krijgen.

  • Zo wilt 44% juist advertenties zien, mits ze daar maar gratis content voor terugkrijgen.
  • 21% heeft zelfs al eens producten gekocht op basis van aanbevelingen van influencers of beroemdheden.
  • 18% vindt het niet erg als adverteerders hun gegevens gebruiken om advertenties te optimaliseren.
  • Maar toch irriteert 41% zich als zij advertenties krijgen op basis van hun zoekgeschiedenis.
  • 22% van de twitteraars heeft een advertentieblokkeerder.

Twitter voor jouw marketing?

We hadden het al verwacht, maar Twitter wordt het meest geopend op een smartphone (93%). Maar tweeten via een tablet (61%) of laptop (57%) gebeurt ook nog steeds.


Wist je dat op Twitter veel interactie is tussen consumenten en bedrijven dan bij andere social media plattformen? Het kan een ideaal kanaal zijn voor bedrijven, om zo in contact te komen met jouw (potentiële) consumenten.


Zo stuurt 57% een privé bericht. En 55% volgt andere accounts. Daarnaast liket 31% content van bedrijven, volgt 28% bedrijfsaccounts en 18% deelt zelfs content van bedrijven.


Advertenties die de twitteraars het meeste bijblijven? Ads die je ziet bij de zoekmachine (55%) staan op nummer één. Video advertenties zijn daarna het meest memorabel (55%). Tot slot blijven ads op social media het meeste bij (45%).


Twitter heeft een advertentie bereik van 25,4%. Dat zijn ongeveer zo’n 736.600 mensen die jouw advertentie zien. Niet slecht, toch?

Waar tweeten twitteraars over?

In de chatfunctie van Twitter wisselen twitteraars informatie of andere data met elkaar. Wil je weten waar je over mee kan tweeten?

  1. Eten & Drinken
  2. Films & Series
  3. Muziek
  4. Computer, Smartphone & Technologie
  5. Sport
  6. Vakantie & Reizen
  7. Politiek
  8. Games
  9. Maatschappelijke onderwerpen
  10. Mode

Bedrijven zijn ook populair op Twitter. Waarom? Veel bedrijfsaccounts raken geliefd door gevatte tweets over de laatste trends.


Het meest gevolgde bedrijfsaccount? Dat is KLM, zij hadden in 2021 2,3 miljoen volgers. Op plek twee komt Guerrilla met 322.000 volgers. Het laatste account in de top 3 is NS online, met 239.000 volgers.

Privacy

Net zoals elk ander social media platform heeft Twitter te maken met privacy. Helaas gaat dit ze niet al te goed af. In 2020 kwam Twitter vaak in het nieuws. Zo was er een enorme hack voor de accounts van onder andere Barack Obama, Elon Musk en Apple.


De hackers gebruikten deze accounts om bitcoin fraude te plegen. Dit kwam door het zwakke beveiliging systeem van Twitter. Medewerkers verkregen door de hack ook toegang tot gevoelige informatie en gegevens van anderen.


Nee, je hoeft nu niet bang te zijn dat Twitter toegang hebben tot jouw informatie. Het bedrijf heeft na dit schandaal een beter beveiligingssysteem.

Even samengevat

Met 2,9 miljoen actieve gebruikers  staat Twitter in de top 10 van meest gebruikte social media platformen. Bedrijfsaccounts zijn erg geliefd. Zo is er veel interactie tussen bedrijven en consumenten. Via Twitter is een goed kanaal om te adverteren. Je bereikt namelijk een kwart van alle twitteraars. Een groot deel van hen vindt het ook niet erg om advertenties te zien

Ondanks het schandaal in 2020 heeft Twitter zichzelf weer herpakt met een beter beveiligingssysteem. Dus mocht dit kanaal passen bij jouw doelgroep, dan is er geen enkele reden om dit sociale netwerk niet te gebruiken. Ben jij klaar om je eerste tweet te versturen?

Lees meer over