Jouw organisatie moet bijna obsessief op zoek gaan naar leerpunten en verbetermogelijkheden. Wat kun je doen om een beter product te bieden voor je klanten? Dat vergt kritisch denken en een open cultuur waar informatie met elkaar wordt gedeeld. 

Maar bovenal, het gaat ook om het delen van deze kennis. Het gaat er niet om wat je hebt gedaan, het gaat erom wat je hebt geleerd. Over wat wel en niet werkt. 

Zodra er binnen een bedrijf gesproken wordt over ‘experimenteren’ dan zijn er vaak twee verschillende kampen. De ene helft van het bedrijf is enthousiast en kan niet wachten om de creativiteit de vrije loop te laten, de andere helft is vaak terughoudend.

En dat terwijl we juist zoveel kunnen leren door te experimenteren.  Maar natuurlijk ga je niet alleen experimenteren omdat het kan – daar moet een reden achter zitten. En natuurlijk ga je experimenteren omdat je hoop dat je op die manier iets nieuws leert.

Daarom moet je een experiment kunnen valideren. Is het wel of geen succes geweest? Ieder team binnen jouw organisatie moet de mogelijkheid hebben om iets te kunnen valideren. Als je namelijk een verandering kunt valideren dan geeft dat extra vertrouwen bij het wel of niet doorvoeren van zo’n verandering.

Waarom wil je juist deze validatiecultuur implementeren?

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waarom zou je een validatie cultuur willen binnen jouw bedrijf als je op dit moment al succesvol bent? Het antwoord is simpel – om succesvol te blijven.

Als je innovatief blijft en constant onderling kennis deelt dan wordt iedereen daar beter van. In een industrie die constant aan het veranderen is moet je niet verwachten dat wat een jaar geleden nog ‘hip en happening’ was nu nog zo innovatief is. Je wil niet achter de feiten aanlopen. Je wil:

  • Blijven innoveren – Je moet constant vernieuwen en innoveren als je de markt voor wil blijven. Als je niets nieuws te melden hebt en het zo doet zoals de rest, hoe kun je dan innovatief blijven voor klanten en relaties?
  • Niet vastroesten in één manier van doen – Als je innovatief wil zijn en blijven kun je niet vastroesten in een bepaalde gedachtegang. Als mensen in jouw bedrijf geloven dat er maar één manier is om iets te doen dan gaan ze die manier constant gebruiken. Dat hoeft natuurlijk niet altijd de beste manier te zijn. Zeker niet in een industrie die constant aan het veranderen is. 
  • Fouten maken mag – Bij een validatie cultuur mag je fouten maken. En het concept ‘fouten maken’ is dan eigenlijk een verkeerde manier om het te beschrijven. Want je bent namelijk aan het experimenteren. Je hebt geen fout gemaakt, je hebt gewoon een manier gevonden die niet goed werkt.

Hoe ziet een dergelijke cultuur er uit?

Niet alleen de organisatie zelf, maar ook klanten hebben dus voordeel bij experimenteren. Maar hoe ziet een dergelijke cultuur er vaak uit? Wat heb je precies nodig? 

  • Werken in multidisciplinaire teams – Als je een validatie cultuur gaat implementeren kunnen mensen niet meer werken op een ‘eiland’, je hebt multidisciplinaire teams nodig. Deze teams gaan zich exclusief richten op één onderdeel van een dienst of product. 
  • Kennisdeling is belangrijk – Als je iets nieuws leert door te experimenteren moet je dat natuurlijk met iedereen binnen de organisatie delen. Dit zorgt er niet alleen voor dat de gehele organisatie er het voordeel uit kan halen, maar ook nog eens dat andere multidisciplinaire teams niet exact hetzelfde experiment gaan herhalen. Hetzelfde experiment twee keer doen zou jammer zijn. 
  • De juiste tools – Je hebt de goede structuur in jouw organisatie en je erkent het belang van kennisdeling, nu heb je nog de juiste tools nodig. Het is belangrijk om een experimenten platform te hebben waar je gemakkelijk zelf kunt experimenteren. Maak het zo laagdrempelig mogelijk waardoor de experimenteer cultuur binnen de organisatie kan groeien.

Hoe kun je hier zelf mee aan de slag?

Het klinkt natuurlijk erg interessant, maar je kunt niet zomaar een nieuwe cultuur neerzetten. Dit is een proces van maanden, niet dagen of weken. Het is een goed idee om eerst eens zelf te kijken waar je als organisatie nu staat. Durf kritisch te zijn over de manier waarop er nu beslissingen worden genomen. Is er een cultuur waar mensen een keer in de fout durven te gaan of doet iedereen zo veilig mogelijk?

Daarnaast is het vooral belangrijk om zelf het voortouw te nemen om een cultuur waar je mag experimenteren te implementeren. Laat andere mensen zien waarom dit juist nodig is, laat ze zien welke voordelen er aan zitten. Dat is de beste manier om een validatie cultuur op te zetten.

Wie dus blijvend succesvol wilt zijn, doet er goed aan om een validatiecultuur te hanteren. En wie wilt nou niet blijvend succesvol zijn? Dus neem het voortouw en start met het integreren van een validatie cultuur in jouw organisatie!  

Het begrip ‘validatiecultuur’ is een onderdeel van de Growth Marketing strategie. Meld je nu aan voor de Growth Marketing course, wordt gecertificeerd Growth Marketeer en groei exponentieel.

Meer over Jaap

Het mooie aan ons is dat wij echt meedenken over álle mogelijkheden.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over