Van Good to Great met je eigen Growth Flywheel

leestijd 6 minuten
5 januari 2022

Het is makkelijk om een goede marketeer te zijn. Maar hoe zit het met geweldig zijn? Wat is er nodig om de beste in je branche te zijn? Ik ben blij dat je het vraagt! Om van goed naar geweldig te komen moeten marketeers werken aan hun Growth Flywheel.

Het Flywheel is een van de meest bruikbare en vaak over het hoofd geziene management concepten. Het is makkelijk te begrijpen, maar moeilijk in de praktijk te brengen, omdat het veel discipline vereist. Je verbetert jezelf constant en voor je het weet draait je Flywheel uit de hand.

Het goede nieuws is dat het Flywheel Effect geen buitengewoon talent of een groot budget vereist; alleen toewijding aan verbetering en een beetje plezier onderweg.

Bedrijven als JetBlue, Patagonia en Zappos hebben dit concept omarmt.

Je hebt deze term waarschijnlijk al eerder gezien, maar weet niet echt wat ze betekenen of hoe ze met elkaar in verband staan. Dat is waar deze blogpost om de hoek komt kijken.

Wat is een Growth Flywheel?

In het begin, wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf of blog wilt beginnen, is alles gemakkelijk en leuk. Na verloop van tijd krijgt je bedrijf tractie en groeit het van honderden bezoekers per maand naar duizenden. Je voelt je als een rockster, omdat je de hele tijd in de schijnwerpers staat en iedereen weet wie je bent.

Naarmate meer mensen zich bij jouw beweging aansluiten, krijg je het gevoel dat je steeds sneller gaat en dat je business exponentieel groeit. Misschien krijg je zelfs pers of haal je nieuwe investeerders binnen.

Het probleem is dat deze groei niet duurzaam is omdat het niet direct verbonden is met wat het bedrijf samenhoudt. Het is een soort momentum dat alleen mogelijk is in de beginfase van een organisatie, wanneer mensen hoge verwachtingen hebben.

Na een tijdje begint je organisatie zijn effectiviteit te verliezen en je bedrijf blijft hangen op een plateau, omdat de meeste van je early adopters je al gevonden hebben. Je vliegwiel vertraagd en het is tijd om het weer op te starten.

Het idee is dat als je systemen kunt creëren die constant op de achtergrond voor je werken, je in staat zal blijven om te groeien. Deze systemen zijn direct verbonden met wat je bedrijf bij elkaar houdt en je helpt exponentiële groei te bereiken.

Naarmate het bedrijf groeit, moeten alle inspanningen gaan naar het werken aan deze systemen om ze sterker en efficiënter te maken. Houdt in gedachten dat een systeem niet iets is dat gebouwd moet worden; het is er al. Het is gewoon een kwestie van het ontdekken en benutten van de natuurlijke krachten die in jouw voordeel werken. Deze systemen zullen je sneller vooruit stuwen dan elk ander vliegwiel dat er bestaat, omdat ze direct verbonden zijn met wat jou anders, groter of beter maakt. 

Hoe creëer ik een Growth Flywheel voor mezelf?  

Het concept van een Growth Flywheel is afkomstig van de auteur van Good to Great, Jim Collins. Neem de volgende stappen om je bestaande Growth Flywheel vast te leggen en het zo steeds beter te maken:

1. Ga bij elkaar zitten met een ambitieus, gemengd en inclusief team dat een goede afspiegeling is van je bedrijf.

2. Maak een lijst van al uw successen die het bedrijf in het verleden heeft behaald.

3. Maak een lijst van al uw mislukkingen en wat u daar tot nu toe van hebt geleerd.

4. Evalueer. Ga na waar je wordt tegengehouden door iets binnen en buiten de organisatie (bijvoorbeeld een gebrek aan financiën of toegang tot distributiekanalen). Wat vertellen deze successen en teleurstellingen ons over de onderdelen van ons Growth Flywheel?

5. Schets met behulp van de onderdelen die je hebt geïdentificeerd het Growth Flywheel. Waar begint het? Wat volgt daarna? Ga zo verder.

6. Als je meer dan zes onderdelen hebt, maak je het te ingewikkeld; consolideer en vereenvoudig om de essentie van het Growth Flywheel vast te leggen.

7. Test het Growth Flywheel aan de hand van je lijst met successen en mislukkingen (stap 2 en 3). Pas het aan totdat je je grootste reproduceerbare successen kunt verklaren als resultaten die direct uit het Growth Flywheel voortvloeien. En je grootste teleurstellingen als mislukkingen in de uitvoering van het vliegwiel.

8. Valideer je Growth Flywheel tegen het Hedgehog concept. Komt het vliegwiel overeen met waar je diep gepassioneerd over bent, waar je de beste in de wereld in kunt zijn en wat jouw economische motor aandrijft?

9. Zorg dat iedereen in je organisatie begrijpt wat het vliegwiel probeert te bereiken en hoe zij kunnen bijdragen aan het algehele succes.

Het Growth Flywheel model ziet er als volgt uit (voorbeeld van Booking.com):

Waarom het einddoel niet gericht moet zijn op de finish line?

Waarom het einddoel niet gericht zou moeten zijn op één enkel ding, maar eerder een accumulatie van vele kleine successen en verwezenlijkingen in de loop van de tijd?

Het gaat niet om het eindspel, maar eerder om het behalen van kleine successen die op elkaar kunnen worden gebouwd om momentum op te bouwen.

Hoe sneller je vooruitgang boekt in de richting van jouw grote doelen, hoe sneller je ze zal bereiken. Zorg ervoor dat alle stappen in die richting leiden en wees niet bang om onderweg te veranderen en te schakelen.

Het gaat niet om één enkel ding. Je bedrijf is afhankelijk van een groot aantal dingen die het in de juiste richting laten draaien. Het gaat erom dat je constant vooruit blijft gaan; grote doelen kunnen meer dan een jaar duren om te bereiken en ze vereisen constante aandacht, maar dat betekent niet dat je nog langer moet wachten. Doe het stap voor stap.

Voorbeelden van andere organisaties?

– Amazon: selectie, marktplaatsen en logistiek 

– Zappos : cultuur, service, levering en retentie 

– Facebook: betrokkenheid, platforms voor ontwikkelaars (API)

Hulpmiddelen om je op weg te helpen met je Flywheel:  

– 5 Whys-methode. De belangrijkste taak is om te proberen jullie problemen te begrijpen en er het meeste uit te halen. Niet om ze te vermijden, maar eerder om uit te zoeken wat er fout ging, waarom het gebeurde en hoe je die informatie kunt gebruiken om de zaken ten goede te keren.   

– Kano-model. Gebruik dit model om ervoor te zorgen dat je je concentreert op het leveren van functies die klanten nodig hebben (waarde) en niet alleen maar meer dingen toevoegt aan jouw product of dienst die alleen maar complexiteit toevoegen zonder echte waarde toe te voegen.

Even samengevat

Als je wilt dat iedereen in je bedrijf begrijpt wat echt belangrijk is, begin dan met het Growth Flywheel concept. Het is een geweldige manier om te pauzeren, om vervolgens sneller te gaan. Het helpt om nieuwe manieren te vinden om de groei van je bedrijf te optimaliseren. 

Om deze strategie effectief te laten werken, moet je ervoor zorgen dat iedereen in je team begrijpt hoe ze kunnen bijdragen en hun potentieel kunnen maximaliseren. Je hebt geen MBA-diploma nodig om succesvol te zijn – je moet meestal slechts een aantal eenvoudige strategieën implementeren.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over