Van technische SEO naar Marketing Automation: lessen geleerd op BrightonSEO

leestijd 7 minuten
18 oktober 2019

Waarschijnlijk ben je redelijk verward na het lezen van de titel: een SEO event waar E-mail & Marketing Automation voorbijkomt? Toch liet dit event in Brighton goed zien waar de toekomst van SEO ligt: in het verlengde van de hele online marketingmix.

Jan van de Broek en ik waren vorige maand op dit halfjaarlijks event om onze kennis bij te spijkeren met op name het technische aspect van zoekmachine optimalisatie. We delen uiteraard graag deze kennis, inclusief de tips & tricks die we hebben opgedaan.

 

Technische SEO & Machine Learning

De toekomst van SEO ligt in de technische ontwikkeling ervan. Dat is je vast al duidelijk. Maar dat deze ontwikkeling al binnen afzienbare tijd een grote rol gaat spelen, was met stip de nummer één boodschap van de sprekers op BrightonSEO.

Een belangrijk onderdeel hierin is dat de technische vaardigheden van een (goede) Search Engine Optimizer op de proef gesteld gaan worden. Denk hierbij aan het werken met code, statistiek, big data & machine learning. Zoals Anita Valitanova, één van de spreeksters terecht aangaf:

“We hoeven als online marketeer geen developer te worden, maar we moeten ook niet bang zijn om code te kunnen herkennen, lezen en gebruiken”.

Ook het uitlezen van statistische data, en het begrijpen van machine learning data zal in de toekomst een onderdeel van het online marketing takenpakket worden.

 

Wat zijn dan concrete voorbeelden van technische SEO?

Dit verschilt zeer, maar veel Online Marketeers zullen termen zoals “redirect capability”, “server resource capability” en “python scripts” niet of nauwelijks begrijpen. Toch gaat deze technische kennis uiteindelijk bepalen of iemand een moderne, allround online marketeer kan zijn.

Een ander voorbeeld dat besproken werd is het monitoren van je technische SEO proces, bijvoorbeeld bij je webbouwer. Het begrijpen van de werkzaamheden van je webbouwer en hier adequaat en tijdig op in te spelen, maakt jullie een sterk team op beide fronten. Zo zorg je ervoor dat je SEO problemen snel kan identificeren, oplossen of zelfs verbeteren.

Een kanttekening hierop, is dat dit proces steeds meer in handen van machine learning komt te liggen. De slimsten onder ons kunnen een SEO Audit optimaliseren, aan de hand van zelflerende algoritmes, om zo de technische SEO-feedback te geven. Denk hierbij aan het herkennen van foutieve href-lang tags, of abnormale afwijkingen in je (voorspelde) resultaten. Zelf ga je dit nooit zo snel monitoren!

Machine learning kan zelfs zóver gaan dat verbanden tussen bepaalde SEO-punten kunnen worden gevonden. Mogelijk wordt dan zelfs ooit het befaamde Google Algoritme gekraakt… Uiteraard ontwikkelt Google zelf ook mee, dus zal dat nog wel even duren.

 

Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen in een online component die we wél sneller gaan zien: in Marketing Automation. Sterker nog, de voorlopers in online marketing in Nederland zijn er al mee bezig.

Marketing Automation: hoe, wat & waarom?

Voordat de link tussen machine learning en marketing automation aan bod komt, ga ik even terug naar de basis: wat is marketing automation precies, en waarom moet je het inzetten (of juist niet)?

Marketing automation is praktisch een middel om je marketingwerkzaamheden voor een gedeelte te automatiseren. Hierbij maakt je met een MA systeem of platform gebruik van een feedbackloop & personalisatie. Ofwel, je gaat “klanten” of persona’s identificeren op basis van online gedrag om hier vervolgens op een geautomatiseerde manier persoonlijke reacties en aanbiedingen op te doen. Meestal is dit op basis van (dynamische) e-mails & landingspagina’s.

Marketing automation gaat dus veel verder dan alleen e-mail marketing, maar minder ver dan een compleet CRM-systeem, waarin prijzen, facturen en dergelijken gekoppeld kunnen worden. Je moet het dan ook zien als een lead-nurturing platform.

 

Marketing automation in samenwerking met Machine learning

Marketing automation software maakt dus gebruik van customer touchpoints; ofwel, online herkenningsmomenten, of ‘milestones’. Nu bepalen marketeers nog vaak zelf deze punten en linken deze aan elkaar om zo het gewenst proces te stroomlijnen. Je leest het vast al tussen de regels door: deze touchpoints kunnen in de toekomst ook in kaart gebracht worden door machine learning. En dan vaak beter, sneller en dus effectiever. Het meest praktische voorbeeld dat in Brighton genoemd werd is de integratie van IBM’s deeplearning project Watson met marketing automation.

Een dergelijk proces vereist natuurlijk enorm veel denkkracht. Vaak wordt gezegd dat marketing A=mutomation 80% nadenken is, en 20% doen. Lastig in de “snelle” wereld waarin wij leven.
Wanneer je al bent begonnen met marketing automation dan raad ik je aan de eerste episode van Mad Men te kijken; een schitterend voorbeeld waarin rustig nadenken je vaak veel verder brengt dan vluchtig zaken in elkaar zetten.

Moet je nu direct met Marketing Automation aan de slag?

Een vraag die tijdens BrightonSEO goed werd behandeld. Het antwoord daarop hangt namelijk van meerdere dingen af.

Onderzoek liet zien dat in de UK al meer dan 55% van de grote bedrijven aan de slag is gegaan met marketing automation, maar dat slechts 12% echte successen boekt met gestroomlijnde processen.

Verlies jezelf niet in de mogelijkheden, doe het niet omwille van het kunnen, maar omdat je de volgende stap wilt (en kunt) maken in je marketing & salestraject.

Even een shortlist ‘wanneer je beter niet met marketing automation aan de slag moet gaan’:

  • Gebruik je nog geen e-mail programma, óf de volledige automatische functies ervan?
  • Is je bestaande (klant) data van slechte / niet bruikbare kwaliteit?
  • Is er sprake van een slechte customer experience ( je wil de vlam niet aanwakkeren)?
  • Geen of gelimiteerde middelen voor content productie?
  • Is je de privacy wetgeving niet op orde?
  • Geen FTE om het Marketing Automation Monster te voeden?

Zijn 2 of meerdere punten op jouw organisatie van toepassing? Zorg dat je deze op orde krijgt voordat je een volgende stap gaat maken!

Is jouw organisatie wél klaar voor de volgende stap? Kijk dan eens naar SharpSpring, het platform dat al jaren aan de top staat in de Emerce Top100 lijst.

Daarnaast is Sharpspring een van de weinige MA platforms dat als whitelabel wordt aangeboden onder een marketing agency. De voordelen van kennis i.c.m. je eigen platform J

 

Email marketing – een van de belangrijke pijlers van automation

Wederom is er een hoop te vertellen over email, maar de essentie uit BrightonSEO is dat marketing automation de email service providers (MailChimp, CampaignMonitor, etc.) verandert heeft. Ook zij zien in dat e-mail slimmer kan – of eigenlijk móet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grotere e-mail service providers een veelvoud aan nieuwe functies hebben toegevoegd, zoals:

  • Geautomatiseerde e-mails op basis van acties & interactie
  • Hidden fields om data mee te verzamelen
  • Slimme segmentatie op basis van tags, groepen & interesses

 

Al deze nieuwe features worden echter maar zelden gebruikt, blijkt vaak. En dat verbaast mij. Relatief vaak krijg ik de vraag voorgelegd dat “we niet weten hoe je deze functies inzet”. Nu kan ik dit uitgebreid gaan uitleggen, maar om het beter begrijpbaar te maken heb ik als afsluiter een mooie case gevonden, waar een sterk email marketing proces wordt uitgelegd. Doe er je voordeel mee!

 

 

Tot zover deze update over BrightonSEO. Vragen? Neem gerust contact op, of lees een van onze andere interessante blogs over de genoemde onderwerpen.

 

Hoe verbeter je de technische SEO?

Email Marketing vs. Marketing Automation

Email Marketing – Mobiel vs Desktop

B2B e-mail optimalisatie

Lees meer over