Veranderingen in Moz’ autoriteit scores

leestijd 3 minuten
18 oktober 2019

Heb je recentelijk schommelingen opgemerkt in jouw autoriteits scores? Zijn ondanks je inzet de scores ineens gedaald? Dit valt te verklaren.

Een hoge positie in Google, dat is waar je je website voor optimaliseert. Duizenden verschillende factoren bepalen jouw ranking in de zoekmachine resultaten, waaronder website autoriteit. Als je druk bezig bent met het verhogen van je website autoriteit is het goed om te weten dat er recentelijk een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd in de cijfers van Moz. Deze metrics vertegenwoordigen op dit moment jouw positie op het gebied van website autoriteit.

Google’s PageRank

Voorheen was Google’s PageRank dé tool voor het meten van je prestaties. Inmiddels is er op dit gebied veel veranderd. De eerste geruchten over de afnemende relevantie van de PageRank ontstonden al in oktober 2013, toen Matt Cutts (Google) negatief reageerde op de vraag of PageRank zal worden geüpdate in 2014. Een jaar later vertelde ook John Mueller (Google) dat de PageRank naar alle waarschijnlijkheid niet meer zal worden geüpdate in de toekomst. De laatste update van Google’s PageRank was in december 2013 dan ook uitgevoerd.

Moz’ Domain Authority en Page Authority

De vraag naar een vervanger van deze belangrijke metric dook al snel op. Sindsdien zijn veel mensen opzoek naar een nieuwe metric. Eén van de meest gebruikte autoriteit scores van het moment zijn de ‘Page Authority’ en ‘Domain Authority’ scores van het invloedrijke Amerikaanse online marketing bedrijf Moz.

Wanneer je de cijfers van deze maand vergelijkt met die van voorgaande maanden, kun je grote verschillen zien. Niet gevreesd, want dit valt te verklaren. Eind januari heeft Moz namelijk haar Mozscape web index geüpdate. Met 265 miljard unieke URL’s en 1.25 miljard links is deze index ruim 30% groter dan de vorige index, een record. Naast deze wijzigingen zijn er ook een grote hoeveelheid meer domeinen gecrawled. Maarliefst 1,9 maal zoveel als voorheen, in totaal 362 miljoen. Dit komt er op neer dat nóg meer links en domeinen op het web zijn geïndexeerd.

Wat betekent dit voor jou?

Deze toenames kunnen de directe oorzaak zijn van de fluctuatie in jouw DA en PA scores. Hoe meer websites geïndexeerd kunnen worden, hoe groter de index wordt. Doordat de index groeit, wordt de autoriteit van jouw website relatief kleiner. Houd daarom bij het uitvoeren van benchmarks of bij het inzien van resultaten rekening met het feit dat er een vertekend beeld kan zijn tussen scores van deze maand en die van voorgaande maanden.

 

Lees meer over