Vertrouwen winnen, de juiste mensen bereiken en andere uitdagingen: DMWF recap

In november vorig jaar vond het DMWF (Digital Marketing World Forum) plaats in Amsterdam. Tijdens dit event werden de huidige uitdagingen van marketeers besproken tijdens sessies van verschillende experts. Er waren drie verschillende tracks: Influencer & Social Media Marketing, Digital experience & Ecommerce Strategy, en Data & Disruptive Tech. 

De key takeaways van het event hebben wij voor je uitgeschreven. 

Why we suck at advertising

Volgens Facebook goeroe Gavin Bell “we suck at advertising”. 90% van de mensen vindt onze advertenties irritant. Daar gaat het vertrouwen! Dit is een van de huidige uitdagingen waar wij als marketeers tegenover staan. Hoe zorgen we ervoor dat we het vertrouwen terugwinnen en de juiste mensen met de juiste content kunnen bereiken?

Video

Een mogelijke oplossing voor de vertrouwenskwestie is het gebruik van video. Video’s zorgen voor vertrouwen en loyaliteit. Wanneer je een goed verhaal ziet of hoort, worden er bepaalde stofjes aangemaakt in je hersenen (cortisol, dopamine en oxytocine). Deze stofjes helpen bij het vormen van herinneringen, engagement en empathie en zorgen er uiteindelijk voor dat het verhaal bijblijft en de merkherkenning stijgt. 

Daarnaast houden de sociale media platformen van video’s, en vooral langere video’s. Zoals de meeste social media marketeers weten neemt het organische bereik af. Door het gebruik van video’s kom je makkelijker door het algoritme van de platformen.

Wat bedrijven zich vaak niet realiseren is dat er niet per se een reden moet zijn voor een video. Een spontane story waarbij je engagement oproept kan veel meer betekenen dan het pushen van een nieuw product. Het belangrijkste is dat je niet jouw verhaal pusht, maar juist dat vertelt wat de gebruiker wil horen. 

We gaan dus van een content-strategie naar een video-strategie. Een goede afwisseling, van langere video’s die waarde toevoegen en stories die voor engagement en merkherkenning zorgen, is super belangrijk. Met een video-strategie verspreid je video in meerdere fases van de customer journey.

De impact van geluid

Gelijk hieraan staat dat we ons blindstaren op content. Er is zó veel content. Mensen hebben steeds meer oog voor geluid. Geluid voegt een emotie toe. Met alleen content-branding red je het niet meer. Sonic branding is upcoming! Gebruik geluid bij je campagne om een bepaalde herkenning te creëren. 

Een voorbeeld van sonic branding tijdens DMWF, was van Mastercard. Zij hadden een onderzoek gedaan waarbij ze verwachten dat via voice shopping in 2020 14 miljoen euro wordt gerealiseerd. Mastercard speelde slim in op deze trend. Ze bedachten een nieuw geluid (wat maar liefst 5 jaar duurde) bij hun logo. Dit geluid horen klanten telkens wanneer de betaling is gelukt en dat bracht herkenning op. Hierdoor wordt de merkherkenning hoger. Ze benaderen hun doelgroep op elk touchpoint in de customer journey met geluid.

Online is niet anders dan offline

Maar waarom vinden ze ons nu echt irritant? Wat zou je er zelf van vinden, als iemand op straat naar je toe komt en een nieuwe aanbieding onder je neus duwt? Grote kans dat je deze mensen met een grote boog ontwijkt. 

Online is niet anders dan offline. Je gaat niet klikken op advertenties die direct in je gezicht gedrukt worden, je gaat niet kijken bij een bedrijf die je één keer voorbij hebt zien komen, en je gaat helemaal niet kopen bij een totale vreemde. Het is super belangrijk dat je dus aan je merk werkt voordat je gaat pushen. De eerste indruk die je van iemand krijgt is belangrijk. Bij bedrijven is dit niet anders. Je eerste ervaring bepaalt of je van het merk gaat houden, of het gaat haten. Mede om deze reden is het belangrijk dat we meer tijd en geld stoppen in customer service en awareness. Dit om uiteindelijk “the right message, for the right person, at the right time” te kunnen bieden voor al je bezoekers. Funneling zal om deze reden een belangrijke rol krijgen in je social media strategie.

Ambassadeurs & influencers

Influencer marketing is een van de meest besproken onderwerpen op dit moment in de social media marketing wereld. Is het hot of is het een beetje een wassen neus? Is er toekomst voor influencers?

Tijdens het congres werd het snel duidelijk dat het belangrijk is dat je focust op je huidige klanten en dat het een slimme tactiek kan zijn om daar ambassadeurs van te maken. Ga na of je een hoog bereik wil of een hoge relevantie en kies op basis daarvan de juiste influencer. Wat het beste werkt is influencers kiezen die dromen over je merk en leven voor je merk. Een relatie met die influencers moet voor de lange termijn zijn. Dus geef ze niet 1 product en laat ze een review schrijven en dan weer op naar de volgende.

Bij influencers komt de vertrouwenskwestie ook weer terug. Mensen kopen pas producten of nemen pas diensten bij je af wanneer ze vertrouwen in je hebben. Dit creëer je door langdurige samenwerkingen met influencers die je ambassadeurs zijn. 

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Lead Social