Waarom Dagobert Duck niet meer zonder Google Analytics kan

leestijd 3 minuten
18 oktober 2019

Dagobert Duck, AnalyticusDagobert Duck, we kennen hem allemaal nog uit onze jeugd. Het is je vast niet ontgaan dat Donald Duck’s oom niet geheel onsuccesvol is geweest. En terecht.

Met hard werken, een klein beetje gierigheid en eerlijke business is hij schatrijk geworden. Door de jaren heen zijn er meerdere verhalen ontstaan over hoe hij precies zijn fortuin zou hebben verdiend.

Het begon ooit met zijn allereerste geluksdubbeltje, wat hij vandaag de dag nog altijd koestert. Toen het rijkste lid van de Biljonairsclub deze in zijn zak kon steken na een dag schoenen poetsen, had hij de smaak te pakken.

Met een ongekend businessinstinct is hij inmiddels eigenaar van een flink fortuin. Maar wat is zijn geheim?

Struggles van Dagobert

Dagobert zijn zakenimperium omvat vrijwel alle soorten bedrijven en industrieën die er zijn. En dat is lastig. Je hebt te maken met steeds veranderende markten, tegenwoordig gaat alles steeds sneller, de concurrentie is moordend en natuurlijk is hij  24/7 online. Tja, je moet toch echt met de tijd mee volgens deze krasse knar. En dan hebben we het nog niet gehad over de internationalisering.

De basis van zijn succes: data

De komende weken zullen Jan en ik een boekje open doen over hoe je slim zaken kan doen. Want volgens Donald’s oom hangt alles van data af. En data inzien begint allereerst met het goed instellen.

Jan trapt af met een inhoudelijk artikel over hoe je Google Tag Manager instelt. Een tool waar Dagobert echt niet meer zonder zou kunnen. Vervolgens leggen we uit hoe Google Analytics ingericht moet worden en daarna geven we je inzicht in hoe Google Search Console ingesteld moet worden (de nieuwe fancy naam voor Google Webmaster Tools).

Vind je dit onderdeel te lastig? Mijn collega’s helpen je graag verder om de basis goed te zetten. 

Gericht naar goud zoeken

Waar Oom Dagobert zijn avontuur natuurlijk al lang geleden begon, kon hij destijds alleen keuzes maken met een goed gevoel voor zaken. Dat ging hem in het begin nog niet zo heel goed af. De eerste tien jaar van zijn werkleven had hij weinig succes. Maar na de vondst van een enorme goudklomp is hij goed wakker geschud en is hij de zakenwereld in gegaan. Door zijn gierigheid en goede zakeninstinct is hij, zoals we inmiddels weten, ver gekomen.

Om zover te komen, moest hij zaken goed begrijpen: welke doelgroepen spreekt hij aan, hoe komen klanten bij hem en wat zijn conversiepunten?

In een viertal artikelen leggen Jan en ik uit welke toffe, maar vooral ook zeer interessante rapporten je uit Google Analytics haalt, waardoor je veel gerichter naar jouw klompje goud kan zoeken.

Last but not least: analyseren

Toen Dagobert al die verschillende rapporten begon te begrijpen, zat er schot in de zaak. Een goede analyse heeft volgens hem echt het verschil gemaakt ten opzichte van zijn concurrentie. Je kunt natuurlijk oneindig naar data blijven kijken. Jan en ik geven weer een aantal hulpmiddelen waarbij je jouw website of -shop kunt verbeteren vanuit de data die je voorhanden hebt.

Veel leesplezier de komende weken!

Lees meer over