Waarom en hoe jij vóór 1 februari het DMARC-beleid toepast: 5 stappen

leestijd 3 minuten
2 februari 2024

Stel je voor: een wereld waarin jouw mails nooit aankomen. Een ware nachtmerrie. 

Helaas wordt dit realiteit als je niet vóór 1 februari 2024 handelt. Waarom? Zowel Yahoo! als Google vereisen dan dat alle binnenkomende mails van een geauthentiseerd domein komen, met een DMARC-beleid. Heb jij dit niet beleid niet? Dan kan jouw communicatie verloren gaan. 

Maar wat is DMARC? En hoe stel je dat DMARC-beleid in? Lees snel mee, voordat je te laat bent…

Wat is het DMARC-beleid?

DM…watte? DMARC staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance. 

In boerenkool Nederlands draait deze term om het creëren van een standaard om jouw e-mailverkeer veiliger te maken. Zo stelt DMARC beleid op voor e-mailproviders over de behandeling van e-mails met een onverifieerbaar afzenderdomein. Op die manier voorkom jij dat anderen e-mails versturen vanuit het e-maildomein van jouw bedrijf. Het verlaagt de kans op phising en hacks. 

Dat gezegd hebbende… DMARC is per 1 februari een verplichte standaard. Dus hup hup, tijd om in actie te komen!

Stappenplan voor een soepele DMARC-implementatie

Jij wilt natuurlijk voldoen aan deze eis. Want het gaat jou niet gebeuren dat je e-mails in de map ‘Ongewenst/Spam’ belanden. 

Volg deze stappen om te blijven shinen met je e-mailmarketing:

  1. Bepaal de noodzaak

    Controleer of je domein al een DMARC-beleid heeft. Dit doe je door een DMARC lookup uit te voeren. Dit kun je op verschillende manieren doen. Gebruik bijvoorbeeld DMARC inspector.

  2. Creëer jouw DMARC record

    Stel de hostname in binnen je hosting-omgeving, of stem dit af met je developer. 
    Dit begint altijd met ‘_dmarc.’ gevolgd door jouw domein (bijv. “_dmarc.jouwdomein.com”).
    Kies daarna de juiste waarde voor je DMARC-beleid:

    p=none: Geen specifieke actie bij falen (goed voor monitoring).
    p=quarantine: Plaatst gefaalde mails in de junk folder.
    p=reject: Weigert gefaalde mails.

  3. Publiceer jouw DMARC record

    Voeg het DMARC-record toe aan de DNS-instellingen van je domein. Dit doe je bij je hostingprovider. Let op dat je het recordtype TXT pakt en vul de benodigde gegevens in: Recordtype (TXT), Hostname (_dmarc.jouwdomein.com) en Waarde (v=DMARC1; p=none).

  4. Monitor jouw e-mailverkeer

    Na het instellen van je DMARC-beleid, is het belangrijk om je e-mailverkeer te monitoren. Zo ontdek je of alles correct werkt. Check altijd of er nog aanpassingen nodig zijn. 

  5. Pas je DMARC-beleid aan waar nodig

    Afhankelijk van de resultaten van je monitoring, kun je besluiten om jouw DMARC-beleid aan te passen naar een strengere instelling (bijvoorbeeld van p=none naar p=reject).

Niet uitstellen!

Dus, wat heb je geleerd? Zorg dat je het instellen van je DMARC-beleid niet uitstelt tot het te laat is. Verzeker jezelf voor 1 februari ervan dat jouw emails betrouwbaar en veilig blijven.

Door nu actie te ondernemen, vermijd je toekomstige complicaties met je e-mailmarketing.  Aan jou de taak om voorbereid te zijn en je digitale aanwezigheid te beschermen door een DMARC-implementatie.

Met een sterke e-mailstrategie jouw doelgroep bereiken, betrekken en behouden? Groei samen met ons naar meer conversies

Lees meer over