Stel je voor: een wereld waarin jouw mails nooit aankomen. Een ware nachtmerrie.
Helaas wordt dit realiteit als je niet vóór 1 februari 2024 handelt. Waarom? Zowel Yahoo! als Google vereisen dan dat alle binnenkomende mails van een geauthentiseerd domein komen, met een DMARC-beleid. Heb jij dit niet beleid niet? Dan kan jouw communicatie verloren gaan.
Maar wat is DMARC? En hoe stel je dat DMARC-beleid in? Lees snel mee, voordat je te laat bent…
Wat is het DMARC-beleid?
DM…watte? DMARC staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance.
In boerenkool Nederlands draait deze term om het creëren van een standaard om jouw e-mailverkeer veiliger te maken. Zo stelt DMARC beleid op voor e-mailproviders over de behandeling van e-mails met een onverifieerbaar afzenderdomein. Op die manier voorkom jij dat anderen e-mails versturen vanuit het e-maildomein van jouw bedrijf. Het verlaagt de kans op phising en hacks.
Dat gezegd hebbende… DMARC is per 1 februari een verplichte standaard. Dus hup hup, tijd om in actie te komen!
Stappenplan voor een soepele DMARC-implementatie
Jij wilt natuurlijk voldoen aan deze eis. Want het gaat jou niet gebeuren dat je e-mails in de map ‘Ongewenst/Spam’ belanden.
Volg deze stappen om te blijven shinen met je e-mailmarketing:
- Bepaal de noodzaak
Controleer of je domein al een DMARC-beleid heeft. Dit doe je door een DMARC lookup uit te voeren. Dit kun je op verschillende manieren doen. Gebruik bijvoorbeeld DMARC inspector.
- Creëer jouw DMARC record
Stel de hostname in binnen je hosting-omgeving, of stem dit af met je developer.
Dit begint altijd met ‘_dmarc.’ gevolgd door jouw domein (bijv. “_dmarc.jouwdomein.com”).
Kies daarna de juiste waarde voor je DMARC-beleid:
p=none: Geen specifieke actie bij falen (goed voor monitoring).
p=quarantine: Plaatst gefaalde mails in de junk folder.
p=reject: Weigert gefaalde mails. - Publiceer jouw DMARC record
Voeg het DMARC-record toe aan de DNS-instellingen van je domein. Dit doe je bij je hostingprovider. Let op dat je het recordtype TXT pakt en vul de benodigde gegevens in: Recordtype (TXT), Hostname (_dmarc.jouwdomein.com) en Waarde (v=DMARC1; p=none).
- Monitor jouw e-mailverkeer
Na het instellen van je DMARC-beleid, is het belangrijk om je e-mailverkeer te monitoren. Zo ontdek je of alles correct werkt. Check altijd of er nog aanpassingen nodig zijn.
- Pas je DMARC-beleid aan waar nodig
Afhankelijk van de resultaten van je monitoring, kun je besluiten om jouw DMARC-beleid aan te passen naar een strengere instelling (bijvoorbeeld van p=none naar p=reject).
Niet uitstellen!
Dus, wat heb je geleerd? Zorg dat je het instellen van je DMARC-beleid niet uitstelt tot het te laat is. Verzeker jezelf voor 1 februari ervan dat jouw emails betrouwbaar en veilig blijven.
Door nu actie te ondernemen, vermijd je toekomstige complicaties met je e-mailmarketing. Aan jou de taak om voorbereid te zijn en je digitale aanwezigheid te beschermen door een DMARC-implementatie.
Met een sterke e-mailstrategie jouw doelgroep bereiken, betrekken en behouden? Groei samen met ons naar meer conversies.