Waarom Sinterklaas een voorbeeld is voor iedere marketeer

leestijd 6 minuten
18 oktober 2019

Je vraagt je ongetwijfeld af waarom Sinterklaas een voorbeeld zou zijn voor (online) marketeers? Eigenlijk is het antwoord heel simpel. Onze goedheiligman staat bekend als een echte kindervriend en weet als geen ander wat er op hun verlanglijstjes staat. Hij luistert naar ze en weet wat hen beweegt. Iets waar wij als (online) marketeers een voorbeeld aan kunnen nemen…

Kinderen spelen namelijk een steeds belangrijker wordende rol als het aankomt op het koopgedrag van hun ouders. Wanneer je deze doelgroep kunt bereiken, bereik je indirect ook hun ouders. De vraag is alleen: hoe bereik je ze?

De invloed van kinderen op het aankoopgedrag van ouders

Dat kinderen invloed hebben op het aankoopgedrag van hun ouders is niet nieuw. Hoewel ouders de eindbeslissing nemen, telt de mening van kinderen zwaar mee. En dit beperkt zich niet alleen tot het samenstellen van een verlanglijstje met speelgoed voor Sinterklaas…

Zo blijkt uit het ‘Little Big Influencers-onderzoek’, uitgevoerd door Viacom International Media Networks Benelux, dat kinderen o.a. mogen meebeslissen over de kleding die zij dragen (80%), over de bestemming van een dagje uit (75%) en bijvoorbeeld de volgende vakantiebestemming (60%). Daarnaast waardeert 87% van de ouders het advies van hun kind bij het doen van een aankoop.

Kinderen zijn 24/7 online

Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen kunnen we 24/7 productinformatie opzoeken, reviews bekijken en prijzen vergelijken. Ook kinderen hebben al op jonge leeftijd toegang tot deze informatie en zijn vaak sneller op de hoogte van de nieuwste producten dan hun ouders.

Zo blijkt dat 43% van de ouders aangeeft dat hun kind vaak meer kennis heeft over bepaalde producten dan zijzelf (Little Big Influencers).

Kinderen 24/7 online

Online adverteren ethisch verantwoord?

Met het toenemende gebruik van digitale apparaten onder kinderen, zoals laptops, tablets en smartphones neemt het belang van multimediale campagnes toe. Zo blijkt uit onderzoek (RTL Nieuws i.s.m. DVJ Insights) dat 84% van de 12-jarigen in het bezit is van een smartphone.

Leeftijd

% in het bezit van smartphone

8 jaar

24%

9 jaar

29%

10 jaar

49%

11 jaar

70%

12 jaar

84%

13 jaar >

Bijna 100%

Percentage kinderen met smartphone (RTL Nieuws i.s.m. DVJ Insights):

Uit dit onderzoek blijkt tevens dat kinderen vooral veel WhatsApp gebruiken (89%). Daarnaast worden Facebook (75%), YouTube (72%), Instagram (52%) en Snapchat (37,4%) veel gebruikt door kinderen.

Kinderen zijn vaak goed te enthousiasmeren voor een product of merk. Je kunt kinderen al op jonge leeftijd confronteren met je merk, logo en producten. Op deze manier kun je onder deze doelgroep langzaam werken aan een merkvoorkeur.

Ook beginnen kinderen vaak gesprekken met hun ouders en leeftijdsgenootjes op het schoolplein over producten en merken waar zij over hebben gehoord. Ze vormen dus de perfecte ambassadeurs voor je merk.

Dat deze doelgroep voor marketeers interessant is, is wel duidelijk. Maar hoe kunnen we hier als online marketeers op inspelen zonder dat het ethisch en wettelijk onverantwoord wordt?

Is het acceptabel om YouTube advertenties te tonen aan kinderen die de laatste aflevering van Mega Mindy bekijken? Kunnen we display advertising inzetten op websites waar kinderen op zoek gaan naar informatie voor hun spreekbeurt over ijsberen?

Hier zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen. Ondanks dat ik er zelf geen voorstander van ben, wordt er al veelvuldig geadverteerd op YouTube filmpjes gericht op kinderprogramma’s. Zo wordt er o.a. geadverteerd op speelgoed.

YouTube Advertising kinderen

Opvallend is echter dat de producten/diensten die voorbij komen vaak helemaal niet interessant zijn voor kinderen. Zo zag ik onlangs een advertentie over wasmiddel voorbij komen bij het afspelen van een kinderprogramma op YouTube. Maar ook kwam er een vakantieaanbieding voor 2 personen voorbij. Mocht je ermee aan de slag willen is het dus wel van belang je targeting goed in te richten!

Bereik kinderen zonder agressief te adverteren

Toch kun je ook zonder agressief adverteren inspelen op deze jonge kwetsbare doelgroep. Zo zijn er natuurlijk al veel offline voorbeelden te bedenken, zoals de diverse spaaracties van verschillende supermarkten en tankstations. Ouders halen hun boodschappen bij supermarkt X omdat hun kinderen sparen voor de voetbalplaatjes die zij daar krijgen.

Ook online zijn er mogelijkheden te bedenken:

  • Maak gebruik van bekende vloggers: Volgens recent onderzoek van Deloitte beoefenen bekende YouTubers steeds meer invloed uit op het koopgedrag van kinderen. Zo zegt meer dan een derde (32%) van kinderen uit groep 7 en 8 dat bekende YouTubers hen inspireren om bepaalde producten te kopen. Dit kan een interessante manier zijn om kinderen met je product in aanmerking te laten komen.
    vlogger Enzo Knol
    Let wel op! Onlangs werd bekend dat de Europese Commissie reclame op social media gericht op kinderen gaat onderwerpen aan strengere regels en beter toezicht. Zo kunnen vloggers worden aangesproken op het maken van reclame (product placement) gericht op kinderen. De verwachting is dat deze richtlijn snel aangenomen wordt.
  • Maak een interactieve game of app: Kinderen willen vermaakt worden. Probeer ze op een interactieve manier online kennis te laten maken met je product/dienst, door bijvoorbeeld een interactieve game of app.
  • Geef een klein cadeautje: Richt jouw webshop zich op artikelen gericht op kinderspullen? Overweeg om een klein cadeautje zoals een ballon of een lolly mee te sturen bij het verzenden van je pakketje. Kinderen zullen op deze manier een positieve associatie met je merk/product krijgen.

Kortom…

Dat kinderen een interessante doelgroep zijn voor marketeers, is wel duidelijk. Kinderen spelen namelijk een steeds belangrijker wordende rol als het aankomt op het koopgedrag van hun ouders. Wanneer je deze doelgroep kunt bereiken, bereik je indirect ook hun ouders.

Met het toenemende gebruik van digitale apparaten onder kinderen, zoals laptops, tablets en smartphones neemt het belang van multimediale campagnes toe. Maar hoe kunnen we hier als online marketeers op inspelen zonder dat het ethisch en wettelijk onverantwoord wordt?

Zo werd onlangs bekend dat de Europese Commissie reclame op Social Media gericht op kinderen gaat onderwerpen aan strengere regels en beter toezicht.

Toch is het mogelijk om kinderen online te bereiken via bijvoorbeeld display bannering en YouTube advertenties. Maar is dit wat we willen? Hier zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor minder agressieve adverteermogelijkheden om je product/dienst bij kinderen onder de aandacht te brengen.

Benieuwd hoe jij deze doelgroep het beste kunt bereiken? Neem contact op! Wij denken graag mee over de mogelijkheden…

Lees meer over