Wat gaat er gebeuren met de zoekresultaten?

Mobiel vs desktop

Waarom worden featured snippets steeds belangrijker? Ongeveer 50% van alle zoekopdrachten gaat tegenwoordig via mobiel en dat betekent automatisch dat er een stuk minder ruimte is waar jij tussen kan komen te staan met je landingspagina. Hoe overtuig je de gebruikers wanneer het hele scherm al wordt gevuld met het antwoord? Ik leg je uit hoe je dit doet aan de hand van featured snippets. 

Een tijdje terug ben ik naar Learn Inbound geweest in Dublin. Daar werd een inspirerend verhaal verteld over de veranderingen in de zoekresultaten en daar breng ik jullie graag van op de hoogte. Er wordt namelijk al veel gebruik gemaakt van de featured snippets. Zo’n featured snippet geeft simpelweg de belangrijkste informatie van de pagina weer, voordat je écht naar de website gaat. Op sommige zoekwoorden zijn zelfs al meerdere beelden en antwoorden te zien. Super handig voor jou als zoeker natuurlijk, maar niet echt voor jou als marketeer of eigenaar. 

En naar grote waarschijnlijkheid wordt dit alleen maar erger. Het is nu al zo dat bepaalde zoekresultaten helemaal vol staan met afbeeldingen, video’s, instructies en bullet points. De zogenaamde Rich Snippets. Er blijft uiteindelijk maar ruimte over voor ongeveer 3 organische resultaten. Niet zo veel dus.

Hoe zien die pagina’s er dan uit?

Vooral de eerste pagina van Google krijgt te maken met de automatische aanvulling van informatie over de zoekopdracht. Over deze generieke zoektermen is namelijk veel informatie beschikbaar en er worden doorgaans veel vragen over gesteld. Bijvoorbeeld bij zoekopdrachten over dieren. Van elk dier is namelijk zó veel informatie beschikbaar dat de featured snippet vaak aangevuld kan worden met andere vragen en antwoorden die vaak gesteld worden.

Denk hierbij aan een struisvogel: de snelste vogel op het land en hij kan niet eens vliegen. Maar weet jij hoe die klinkt? En hoe groot zo’n beest is? Ik niet. Maar als ik het zoek op internet, krijg ik het wel meteen te zien.

Zoals je ziet is het op desktop enkel een informatiebron aan de zijkant. Dan zal het op mobiel toch wel meevallen?

Niet bepaald. De gehele eerste drie schermen worden gebruikt om informatie te vertonen die automatisch gegenereerd wordt door Google. En die informatie zorgt er dus voor dat jij niet meer op de eerste plek komt.

Voorspelling 2020

Ik verwacht dat featured snippets in de toekomst nóg vaker voor gaat komen. De afgelopen tijd zijn de featured snippets al een standaard checkbox geworden in je SEO optimalisatie, doordat de vertoningen van featured snippets in de afgelopen tijd zo exponentieel gegroeid is in de zoekresultaten. Als het geen stukje tekst is, dan zie je wel afbeeldingen of een video die antwoord geeft op je vraag. Er zijn verschillende type snippets om jouw top 3 positie naar de onderkant van de pagina te verschuiven. 

Deze verschuiving in de zoekresultaten heeft natuurlijk ook gevolgen. Het kan bijvoorbeeld zomaar zijn dat je in de top 10 staat met een zoekwoord, maar dat je alsnog op de tweede of derde pagina staat op mobiel. En laat nu net 50% van je bezoekers via mobiel zoeken. Dit kan best een vertekend beeld geven in de data van bijvoorbeeld Analytics op Search Console. Het is dus van belang dat je de cijfers die je ziet, ook op de juiste manier leest. 

Voice search heeft het allemaal veroorzaakt

Waar de bezoeker voorheen alleen via desktop of mobiel zocht, heeft de komst van Alexa, Cortana en de Google Home voor een flinke verschuiving gezorgd. Waar websites eerst content voor Google aan het schrijven waren, is het nu de bedoeling dat je jouw content juist afstemt op de vragen die de gebruiker heeft die jij wilt bereiken.

En waarom zijn featured snippets dan zo belangrijk? Uit een onderzoek van SEMrush waarbij 20.000 verschillende vragen aan de Google Home zijn gesteld, zien we dat 80% van de antwoorden uit de top 3 organische resultaten komt. Niet zo gek toch? Dat zijn de meest relevante pagina’s. Maar van die 80% komt 60% uit een featured snippet en nog eens 11.5% uit een “Mensen vragen ook” blokje. Dat betekent dat maar 28,5% van de informatie uit een normaal zoekresultaat komt. Wil jij stevig in je schoenen staan wanneer voice search doorbreekt? Richt je dan nú op de featured snippets!

Hoe moet je optimaliseren voor de featured snippets?

Hoe zie je op welke vragen jij antwoord kan geven met het zoekwoord waarop je wilt ranken? Wij gebruiken hiervoor Answer the public. Dit is een super handige tool die in combinatie met het zoekwoord wat je ingeeft, een reeks vragen genereert waar zoekvolume op zit. Hier kun je dan gemakkelijk de vragen vinden die jij met een knaller van een pagina kunt beantwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar de kans groot is om een featured snippet op te krijgen. Woorden zoals hoe, waarom, wat en waar hebben 480% meer kans op een featured snippet dan ander soort zinnen. En dit percentage groeit en groeit!

Volgens het onderzoek van SEMrush helpen de volgende woorden bij de kans op een featured snippet:

Vragende woorden

Waarom, zijn, zal, doet, kan, is, zou en hoe zijn woorden waarmee een vraag kan beginnen waar de kans op een featured snippet het grootste is. En vooral “hoe” is het pareltje tussen de vragende woorden. Hoe plak je een band? Hoe maak je een omelet? Hoe hard rent een struisvogel? Wanneer je met hoe begint, zet je een flinke stap in de richting van een featured snippet.

Voorzetsels

Een tweede manier om kans te maken op een featured snippet, is het gebruik van een voorzetsel. Woorden zoals: voor, als, om, met of zonder. De zoeker is niet meer breed aan het zoeken naar een broek, maar zoekt specifiek naar een broek met gaten of een broek met wijde pijpen. De intentie van het zoeken is compleet anders. Kijk dus breder dan het zoekwoord zelf en kijk naar de bijbehorende opties van het product of de dienst. Het voordeel hierbij, is dat je ook nog vaak Google Shopping resultaten erbij krijgt waar je, als het goed is, ook nog eens op te vinden bent.

Vergelijkingswoorden

De laatste manier om op te vallen tussen de zoekresultaten, zijn woorden waarmee de bezoeker duidelijk aangeeft te willen vergelijken tussen twee producten of diensten. Denk hierbij aan woorden zoals: vergelijk of de vergelijking en prijs of kosten. De intentie van deze zoekwoorden zit al veel verder in het beslissingsproces en zijn daarom super waardevol in je marketing funnel. 

Een andere manier is door het simpelweg te vragen aan je klanten. Wat willen zij nu weten van jou, voordat ze de aankoop doen of het lead formulier invullen? Speel hierop in door een artikel te schrijven wat op een gemakkelijk te begrijpen manier antwoord geeft op de vraag die de bezoeker helpt met zijn of haar zoektocht. 

PS 

Wil je een stukje tekst schrijven dat antwoord geeft op de vraag van je bezoekers? Probeer dan een maximaal aantal van 46 woorden aan te houden, dit is volgens Google ideaal. Het is beter om grote lappen tekst op je pagina te vermijden. Dit zorgt namelijk voor een slechte leesbaarheid, en het helpt niet mee in de jacht naar een snippet. 

Zorg ook voor een duidelijke structuur. Zorg dat de H1 t/m H4 goed ingesteld staat op je website zodat ook duidelijk wordt wat het belangrijkste is en wat minder belangrijk is. 

Daarnaast moet de tekst gemakkelijk te lezen en te begrijpen zijn. Je kunt op verschillende manieren testen wat de readability van je pagina is en of het nodig is om wat teksten aan te passen. Deze testen vind je gewoon op internet. Handig!

En nu jij!

Ga ermee aan de slag. Bedenk wat de belangrijkste vragen zijn van je klanten en probeer daar helder en gemakkelijk antwoord op te geven. Bekijk waar de kansen liggen, hoe concurrenten dit gedaan hebben en ga de strijd aan. Zorg dat je website goed in elkaar zit op technisch vlak en zoek naar de juiste vraag met zoekvolume en de featured snippet is zo van jou!

Benieuwd naar welke search trends 2020 allemaal voor ons in petto heeft? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet in de Digital Marketing trends voor 2020, vind ze hier!

Dit zijn ze, dé Digital Marketing trends voor 2020

Digital marketing trends

35 trends in search, social, content, data, automation en meer. Download nu!

Download nu!

Meer over Maurice

Ik ben er voor jou om samen verder te groeien!

Maurice de Moor
Online marketing consultant