Ik hoor je denken: wat houdt Growth Marketing eigenlijk precies in? En aan welke knoppen draaien we voor exponentiële groei? Juist, laten we het daar eens over hebben! 

Growth Marketing bestaat uit een aantal disciplines bij elkaar. Zo heb je hierin marketing waar op een hele creatieve manier naar wordt gekeken. Data, waarmee je vaak bij Growth Marketing begint, waar vragen ontstaan als: wat zien we hier nou aan? Wat kunnen we ermee? Vervolgens wordt er gekeken naar welke processen willen we automatiseren?


Growth marketing is bijna hetzelfde als Growth Hacking, maar draait het bij Growth Marketing net iets meer over marketing en het campagne voeren van marketing. Wat je ziet bij een Growth Marketeer (waarbij traditioneel gezien online marketeers vooral kijken naar ‘de vraag’: hoe realiseer ik bezoekers en leads?) is dat hij wat breder kijkt naar het uiteindelijke resultaat voor zowel de organisatie, als voor de klant. Bij Growth Marketing focus je dus niet alleen op kanalen, maar denk je ook aan:

  • Geografie: op welke markten ben je actief?
  • Kanalen: hoe verkoop je?
  •  Klant: het soort klanten waar jij je op richt?
  •  Categorie: je product- of dienstenaanbod?
  •  Niet-organische groei: fusies en overnames?

Bij Growth Marketing probeer je de marketingactiviteiten zo in te richten dat de klant goed de waarde ziet van je product of dienst. Je helpt ze afhankelijk van de fase waar ze in zitten stap voor stap om de juiste beslissing te nemen.

Door de lens van de Growth Marketeer

‘Stilstaan is onmogelijk’. Een quote die bij Growth Marketing goed van toepassing is en helemaal tot zijn recht komt. De Growth Marketeer maakt veel impact via de welbekende ‘Marketing P’s’ die je als marketeer wel zou moeten kennen (en ook vast op school hebt gehad). Hierin is het doel om de markt voor je te winnen aan de hand van verschillende fases. De Growth Marketeer kijkt voornamelijk naar hoe er wordt gereageerd op mijn product en naar de totale beleving van de klantreis.

Wat de Growth Marketeer ook doet, is kijken naar marketing as a service. Op deze manier probeert hij potentiële markt te winnen, door marketing ook echt te verankeren in zijn product of dienst. De marketeer heeft oog voor de klant, zijn volledige klantreis (ook wel customer journey genoemd) en het leveren van waarde. Growth en Marketing dus en dit alles voor maar 1 doel: groei!

Growth Marketing kun je dan ook voor veel verschillende doelstellingen inzetten:

  • Het genereren van awareness
  • Realiseren van traffic
  • Activeren van gebruikers en bezoekers
  • Vergroten van de conversie
  • Stimuleren van aanbevelingen
  • Creëren van retentie
  • Optimaliseren van de klantwaarde

Growth Marketing helpt je groei te realiseren door slimmer te ondernemen. Growth Marketing is optimaliseren door te prioriteren en te experimenteren. Een gezonde mix van data, creativiteit en innovatie zorgt ervoor dat je elkaar continu uitdaagt voor méér resultaat.

Als we kijken naar grote spelers die ook Growth Marketing hebben toegepast en hier erg succesvol door zijn geworden, zijn er een aantal “spelers”die de bühne passeren. Eén daarvan is Gmail. Zij hebben hun product destijds ingestoken op exclusiviteit. Toen Gmail nog niet bestond kon je jezelf aanmelden en werd je op een wachtlijst gezet. Je kon dan vrienden uitnodigen om ook van Gmail gebruik te maken en was het nog maar de vraag of je er ook echt gebruik mocht van maken. Dit creëerde het zogenoemde FOMO effect (fear of missing out) wat ervoor heeft gezorgd dat inmiddels iedereen gebruik maakt van Gmail. Een slim Growth Marketing trucje, die ervoor heeft gezorgd dat dit merk is uitgegroeid tot een succesvolle organisatie.

De succesformule van groei

Growth Marketeers worden gedreven door progressie en streven naar groei. Wanneer we het over groei hebben, kunnen we nog wat leren van de sportwereld en dan voornamelijk wielersport. Een Growth Marketeer ziet namelijk in groei een bepaalde formule. Doordat wielrenners ook steeds proberen te groeien naar beter en meer, is er hier een bepaalde filosofie ontstaan.

Deze filosofie wordt ook wel de ‘1% of marginal gains’ genoemd. Binnen deze filosofie zijn de wielrenners continu op zoek naar kleine verbeteringen die bij elkaar opgeteld een groot succes zijn. Hierbij moet je denken aan het verbeteren van het materiaal van hun kleding, het niet schudden van handen i.v.m. de kans op infecties en ga zo maar door.

De 1% of marginal gains, is ook ontzettend toepasselijk binnen Growth Marketing. Want als je als marketeer in staat bent om wekelijks 1% te groeien en je telt dat bij elkaar op, dan realiseer je niet 52% groei aan het einde van het jaar, maar omdat het exponentieel oploopt, dus 1% op 1%, realiseer je uiteindelijk 66% groei per jaar. En juist díe filosofie van exponentiele groei, is heel interessant binnen Growth Marketing. 

T-shaped marketeer

Wanneer we het over Growth Marketing hebben, is het belangrijk dat je jezelf ontwikkelt tot een zogenoemde T-shaped marketeer. Dat wil zeggen, dat je jezelf ontplooit tot een marketeer die van alles wel wat af weet. Deze marketeer werkt slim, beschikt over een goede dosis creativiteit en is daarnaast effectief. 

Doordat er tegenwoordig steeds meer niet te stoppen automatisering plaatsvindt, is het belangrijk om hier op een zo goed mogelijke manier mee om te gaan en automatisering te omarmen. Daarom is het dus van belang om een toekomstbestendige marketeer te worden, namelijk de T-shaped marketeer. 

Maar wat maakt zo’n marketeer nou toekomstbestendig? Allereerst beschikt hij over een hele brede basiskennis, met eventuele diepgaande kennis over een bepaald specialisme. Door jezelf op deze manier te ontwikkelen, ben je ook in staat om veel breder te kijken en wordt je niet weggeblazen door automatisering, maar kun je juist veel waarde brengen in creativiteit en strategie. 

Digital Growth Canvas

Je wilt nú groeien. Hoe doe je dat? Het Digital Growth Canvas helpt je bij het ontwikkelen van een effectieve groeistrategie.

Je doelstellingen en huidige performance vormen hiervoor het fundament. Om je doelen te behalen, zoeken we per fase naar data, kanalen en creatives die je helpen bij het behalen van je doelstellingen. Het Growth Canvas moeten we goed voeden, want het is veelomvattend. Belangrijk is dat duidelijk is wie je doelgroepen zijn, wat je bedrijfs- én online doelstellingen zijn, en wat je waardepropositie is. Ook een deepdive in de juiste data en technologie is belangrijk. Dit zetten we af tegen de online klantreis, en de benodigde marketingacties. Je infrastructuur om groei te realiseren moet op orde zijn.

Growth Funnel

Wat nu wel duidelijk is, is dat de Growth Marketeer heel veel bezig is met de klantreis en welke impact hij kan maken per fase. Wij, bij Fingerspitz gebruiken hier zelf 6 fases voor en zijn hierin stiekem een beetje eigenwijs. De marketeer kijkt dan ook verder naar die fases op de volgende manier:

In het Digital Growth Canvas zijn er 6 overwegingsfases voor de klant gekoppeld aan 3 belangrijke doelen voor de marketeer.

  • Traffic: realiseren van bezoekers
  • Conversie: realiseren van conversie
  • Retentie: realiseren van herhaling

Bij elke fase stel je jezelf en vraag af waar vervolgens weer acties uitrollen. Hij kijkt hierbij naar het ultieme doel zoals bijvoorbeeld naar meer transacties of leads. De marketeer kijkt per fase wat voor impact hij moet maken en doet dit op een bepaalde manier. Dit doet hij door te kijken naar de lagen tussen deze 6 fases. Bij elke fase komen altijd wel wat knelpunten die ook weer omgezet moeten worden tot een oplossing.

Growth Process

Inmiddels zou je moeten weten wat Growth Marketing inhoudt, ben je enthousiast geworden en wil je à la minute aan de slag! Maar, even een stapje terug. Denk eerst na over wat je precies wilt bereiken. Wanneer je alle vorige stappen hebt gevolgd ben je al aardig op weg en heb je een doordachte strategie. De vraag hoe je hier dan mee aan de slag gaat is de volgende stap. 

Het Growth Process is heel repetitief en bestaat uit iteraties. Eigenlijk ook wel een vicieuze cirkel. Je experimenteert hier continu en kijkt daarbij waar het beter kan.  

  • Data analyseren: Kijk eerst naar wat klanten nu al doen en waar ze vastlopen. Doe dit door data te analyseren. Wat zijn de inzichten?
  • Ideeën verzamelen: Nu je de data hebt, kom je tot inzichten. Waarom haken mensen af en wat kun je eraan doen? Je doet aannames en stelt hypotheses. In deze stap ga je ideeën bedenken in concrete verbeterpunten. Hoe zetten we pains om in gains?
  • Prioriteren: Je ideeën uit de vorige stap ga je prioriteren. Waarschijnlijk heb je meer dan één verbeterpunt gevonden. Bedenk goed welke ideeën je het eerst wilt aanpakken. Je kunt namelijk niet alles tegelijkertijd doorvoeren en al helemaal niet als je wilt gaan testen.
  • Testen en valideren: Dit is de stap waarbij je acties neemt. Ga aan de slag en onderzoek of je inschatting klopt (denk aan A/B testen, fake door testing etc.). Vergeet niet een nulmeting te maken wanneer je een wijziging hebt doorgevoerd of een test aan/uit hebt gezet.
  • Evalueren: Wat is het resultaat en wat hebben we geleerd? Wat kan in het vervolg beter? Kloppen de hypotheses? Bespreek ze met elkaar en voer de experimenten definitief door wanneer het een succes is!

Als het goed is zou je na het lezen van deze blog moeten popelen om te beginnen met Growth Marketing. Dus, grijp je kans en groei, groei, groei! Mocht je het nou leuk vinden om zelfs een certificaat in Growth Marketing te behalen, meld je dan aan voor de Growth Marketing course en wordt gecertificeerd Growth Marketeer!

Ga naar de Growth Marketing Course!

Meer over Jayla

Content isn't king, it's the Kingdom.

Jayla Kan
Content Marketeer

Lees meer over