Website migratie checklist: wie, hoe en waar op te letten

leestijd 6 minuten
26 februari 2024

Overweeg jij een website migratie? Dat kan gaan om wat optimalisaties of juist een heel nieuw platform. Hoe dan ook, je voelt de druk om alles soepel en zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het hijgt in je nek. Herkenbaar?

Geen zorgen, je leert nu meer over het hele proces. Loop stap voor stap alle stadia door en ken alle obstakels nog voor je begint. Op naar een soepele website migratie: van planning tot uitvoering en monitoring na livegang.

Waarom een website migratie de juiste keuze is

Hier is het ding: een volledige website op de schop gooien doe je niet zomaar. Het is een strategische beslissing om je digitale aanwezigheid of gebruikservaring te versterken. 

Maar wel vaak als laatste redmiddel. Want een migratie is een tijdrovend, complex proces. En je gebruikers zijn al gewend om op een bepaalde manier door je website te navigeren. 

Denk goed na over je achterliggende doel

Het doel van je migratie is het versterken van je websiteprestaties, door aan de voor- of achterkant te sleutelen. Misschien wil je je onderhoudskosten verlagen, of dat de achterliggende technologie fijner werkt. Of ga je voor een sterke gebruikerservaring op de lange termijn. 

Een diepgaand begrip van je doelen is belangrijk. Zo weet je welke knelpunten je gaat aanpakken. 

Wat jouw reden ook is, onderzoek of je je doel ook op een andere manier kunt bereiken. Want een website migratie is gigantisch en foutgevoelig.

Geen andere opties? Dan gaan we beginnen.

Werk altijd met een multidisciplinair team

Voordat je echt overgaat tot actie, doe je nog een stapje terug. Want een website migratie is een hobbelige weg, waarbij niemand alles alleen overziet. 

Dat gezegd hebbende… Succesvolle migratie vereist sterke samenwerking. Vanaf het startschot. 

Dit gebeurt vaak te laat. Zorg daarom in je planning dat experts en andere stakeholders op tijd aan tafel zitten. Wie ga je wanneer meenemen? Zo voorkom je niet alleen problemen in je uitvoering. Ook kan een half team leiden tot verminderde resultaten.

Jouw taak is dus om een multidisciplinair team te vormen dat de hele reis samen doorloopt. Je hebt CRO- en SEO-experts nodig, maar ook slimme data-analisten, designers en webdevelopers. 

Weet bijvoorbeeld wat voor impact design aanpassingen hebben op je SEO waarde. En een wijziging in de structuur kan gevolgen hebben voor je meetbaarheid. En development denkt mogelijk niet na over belangrijke UX designs.

Snap je nu waarom je alle betrokkenen op tijd in gedachten wilt houden?

Aandachtspunten in je planning en strategie

Je succes valt of staat met een doordachte planning en strategie. Waar moet je rekening mee houden voor je website migratie?

Met de conversie bril op

Vanuit CRO-perspectief is het belangrijk om je gebruiker op de eerste plaats te zetten. Welke knelpunten pak je aan? Bespreek dit met je multidisciplinaire team.

Je weet nooit – zonder testen – wat voor jouw website wel of niet goed werkt. Maar je wilt voorkomen dat je de gebruikerservaring tijdens en na de migratie negatief beïnvloedt. Dat doe je door een veilige lijn aan te houden. Welke basics leiden over het algemeen tot positieve impact? Ga daarmee aan de slag.

In de fases pre-go live en go live noteer je alle problemen in de gebruikerservaring. Deze prioriteer je voor de webbouwer, zodat er voldoende ruimte is om dit op te pakken. 

Onmisbaar voor sterke SEO

Een grote pijler in de planning en strategie voor SEO is ervaring. Voldoet je website aan de verwachtingen en intenties van je gebruikers?

  1. Neem je website architectuur onder de loep. 

Kom tot een menu- en URL-structuur op basis van doelgroep- en zoekwoordenonderzoek. Leer ook van je concurrentie. Zo help je gebruikers in een logische flow door hun informatiebehoeften. 

  1. Voorkom dat jarenlange SEO waarde verloren gaat.

Je wilt dat de inhoud en relevantie van je content zo hoog mogelijk blijft. Welke pagina’s maken impact op je uiteindelijke doel? Doe niet te grote technische wijzigingen in je pagina’s. De techniek moet goed staan en het liefste ook interne linking. In totaal controleer je wel meer dan 100 punten. 

  1. Plan een final SEO check voor livegang.

Je plant een grondige controle, o.a. voor gegarandeerde redirects en autoriteit. Plan voldoende tijd in voor development om je bevindingen te verwerken.

Data als kompas

Data is vooral een middel om te valideren. Toch is het vaak een ondergeschoven kindje. Maar vergeet niet: een vet design moet ook goed meetbaar zijn.

First things first: bepaal belangrijke data vanuit alle disciplines.

Op welke data en KPI’s stuur je nu? En waar wil je op blijven sturen? Of wil je nieuwe acties meten? Vanuit daar ontwikkel je een meetplan. Zo weet je wat je wilt implementeren op je nieuwe website.

Want sterke datakwaliteit is onmisbaar. Gebeurtenissen van je oude website wil je op dezelfde manier triggeren in je nieuwe website.

Let op: zelfs als je metingen kloppen, draait echte datanauwkeurigheid om consistent websitegedrag. Test daarom uitgebreid; vlak voor livegang, en ook als de website al live staat. 

Belangrijk na livegang

YES, de website staat live. Nu wil je de impact van website migratie meten. En je omzet veiligstellen.

Voer analyses uit, per pagina. Doorloop funnels, apparaatgebaseerd. 

Daarnaast is het tijd voor je SEO impact-analyse: Hoeveel transacties of leads komen er uit organisch verkeer? Hoe staan je posities ervoor? En heb je je domein autoriteit gecontroleerd?

Je data controleer je continu. Door patronen te ontdekken, identificieer je niet alleen problemen. Je spot ook kansen voor de optimalisatie van je meetbaarheid.

En vergeet niet: in de after care fase blijf je de gebruikerservaring testen en optimaliseren. 

Een geslaagde website migratie

Wanneer mag je spreken van een succesvolle website migratie? Als de prestaties van je website niet achteruit gaan. Lees: je hebt nog steeds dezelfde SEO-posities en behoud een positieve gebruikerservaring. 

Dat klinkt misschien als een droevig resultaat, maar stabiliteit na een migratie is al een prestatie op zich. Wees trots op jezelf: je hebt nu een basis gelegd voor toekomstige groei en verbeteringen.

Je hoeft het niet alleen te doen

Voor een echt succesverhaal is het belangrijk dat je het proces overziet. Ons Website Design Canvas helpt om je doelen te bereiken. 

Jezelf ervan verzekeren dat je echt niks over het hoofd ziet? Het is slim om een onafhankelijke, coördinerende partij aan te haken. Samen maken we je website migratie een succes

Lees meer over