YouTube gebruikersstatistieken in Nederland (2024)

leestijd 5 minuten
23 april 2024

YouTube is het kanaal voor alles wat te maken heeft met video’s. Van make-up tutorials tot gaming streamings. Een leuke video van een kat? Van een video die uren duurt tot een korte 30-seconden clip. Je kan er van alles vinden, maar dan wel alles in de vorm van video. Niet gek dat het platform het op een na populairste social media kanaal in ons land is. Want gewoon even een filmpje kijken, lekker achteruit hangen en binnen no time heb je waar je naar zocht, hoe handig is dat!

Bedrijfsstatistieken

Het op een na populairste social media platform in Nederland zijn is een hele prestatie, zeker als je weet dat de app in het begin van 2022 15,60 miljoen gebruikers had. Het komt alleen tweede na WhatsApp. 

YouTube staat bekend als gratis videoplatform. Toch heeft het tegenwoordig ook een aantal betaalde services. Denk maar aan YouTube Music Premium. Bij deze service kan je zonder advertenties muziek luisteren of downloaden ook al staat je scherm uit. Voor een aantal euro’s extra kan je ook YouTube Premium, de nakomeling van YouTube Red, krijgen. Hierbij geldt hetzelfde als voor de muziek variant van YouTube. Als extra kun je ook luisteren naar een normale video op de achtergrond, het downloaden en krijg je er YouTube Originals bij. 

Het gebruikersaantal van YouTube is al erg hoog, gezien het aantal inwoners van ons kleine landje. Echter is er vanaf 2023 een groei geweest van 1% in gebruikers. 

De social media gebruikers die het platform gebruiken is gestegen van 9,9 miljoen naar 10,1 miljoen. De YouTube kijkers kunnen geen genoeg krijgen van de app. 3,5 miljoen mensen opende YouTube dagelijks in 2023. In 2020 waren dit maar 2,8 miljoen mensen. Zo kun je zien dat het platform ieder jaar groeit, elk jaar een beetje.

Hoe ziet het leven van de consument er uit?

De meeste gebruikers, namelijk 29%, zijn tussen de 18 en 29 jaar. Er is geen groot verschil in mannelijke of vrouwelijke gebruikers, vrouwen liggen op kop met 52%. 

Over het algemeen is de platform gebruiker hetzelfde als de gemiddelde social media gebruiker. De gebruikers kijken een YouTube video vaker op een tablet dan andere social media kanalen. Het meest gebruikte apparaat waarbij de video op gekeken wordt blijft nog steeds zijn of haar telefoon. 

De meeste gebruikers wonen in een tweepersoonshuishouden, dit is 27%. Daarna gevolgd door een huishouden van partners en kinderen, 25%. Dit is hoe ze wonen, maar het is natuurlijk ook belangrijk om te weten wat de hobby’s van de consument is. 

Koken en bakken staat hier op nummer 1. Ben dus niet bang om gebruik te maken van de duizenden bakfilmpjes de op het platform staan. Veel gebruikers houden van lezen. Maar ook reizen is een belangrijke hobby voor veel gebruikers. Ze houden van sociaal zijn, maar ook van zijn of haar huisdieren. 

Denk even goed na, is dit iets wat jouw bedrijf kan gebruiken? Ben creatief!

Misschien als de hobby’s voor jouw bedrijf niet interessant zijn, is dit wel iets. 52% van de Nederlandse YouTube gebruikers vindt namelijk dat er iets aan het probleem van de huizenmarkt gedaan moet worden. Ook vindt 47% het belangrijk dat de levenskosten omlaag moeten, er moet iets gedaan worden aan de rijzende prijzen, de inflatie. Verder is armoede een onderwerp dat van zwaar belang is, 44%.

Ben je een innovatief bedrijf? Dan is YouTube misschien wel interessant voor jou. Het is namelijk dat 40% van de Nederlandse videoplatform gebruikers innovatief zijn, ze zijn er vroeg bij.

Onderwerpen waar de YouTube gebruikers het vaak over hebben zijn eten en drinken. Dit onderwerp staat ver aan kop met maar liefst 37%. Gevolgd door films en series met 29% en snel daarna muziek met 28%. Verder hebben ze het graag over vakantie en reizen. Het onderwerp computer, telefoon en technologie staat op nummer 5.

Hoe zit het met bedrijven?

YouTube consumenten communiceren vaker met bedrijven op YouTube dan op andere platformen. Dit doen ze onder andere door priveberichten te sturen, door ze te volgen of door ze een thumbs up te geven. Natuurlijk helpt het bekijken van een video ook al. En die feedback, die zal je zeker van de kijkers krijgen, of het nou positief of negatief is.

Als bedrijf kan je met je account op YouTube flink wat geld verdienen. Kijk maar eens naar de top gevolgde Nederlandse YouTube accounts. In het begin van 2022 was dit Spinnin’ Records. Naar schatting had dit account een jaarlijkse omzet tussen de 363.000 en 5,8 miljoen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de CPM’s, dit zijn de kosten per 1000 klikken op een video.

Je kan natuurlijk een eigen Youtube kanaal beginnen, maar wat je ook kan doen is je richten op advertenties. Het advertentiebereik van YouTube was in 2022 gelijk aan 90,7% van de Nederlandse bevolking. Dit betekent dat 94,5% van alle internetgebruikers in Nederland is bereikt door middel van deze advertenties.

Conclusie

YouTube is dus hét platform voor video’s, kort en lang. Je kan je eigen kanaal aanmaken, een video plaatsen en zo centjes verdienen. Of via de weg van advertenties gaan. Het videoplatform blijft groeien, zelfs met een ontzettend hoog aantal gebruikers. Gegevens over de consument heb je nu in ieder geval genoeg. De vraag blijft alleen: welke kant ga je op?

Bronnen: Nationale Social Media Onderzoek 2024, Socialblade.com, Statista 1, Statista 2, Statista 3, Statista 4, Tweakers 

Lees meer over