Heb je het al gemerkt in je maandelijkse advertentiebudget? Of je las er recent over. Zo niet? De advertentiekosten van Google zijn gestegen. En dat zonder jou daarover te informeren… Gelukkig denken we graag met jou mee hoe je hier slim mee omgaat.
Waarom jij meer betaalt voor advertenties
Google heeft in alle stilte de advertentiekosten verhoogd in Google Ads. Sterker nog, voor sommige zoekopdrachten gaat het om een stijging van wel 10%! Als je adverteert bij Google betaal je dus meer dan je dacht. Zonder daar van op de hoogte te zijn
Maar waarom doet Google dit? Het antwoord is heel simpel.Het bedrijf wilt hun cijfers behalen die ze aan Wall Street beloven. Een omzetdoel missen? Dat heeft heftige gevolgen voor hun beurswaarde.
De impact van deze act
Deze tactiek van Google heeft grote invloed op jouw marketingbudget. Het kost meer dan je denkt. En dat niet alleen, ook je ROI wordt negatief beïnvloed. Door hun handelen, zit jij opgescheept met:
Transparantieproblemen: logisch, want als adverteerder wil je zekerheid. Deze tactiek roept vragen op over de betrouwbaarheid van Google’s advertentieplatform.
Budget overwegingen: door deze trucjes vraag jij je af of je nog steeds waar voor je geld krijgt. Want een verhoging van 10% kan in de loop van de tijd flink aantikken.
Maar we kijken liever naar de oplossing. Hoe ga je hiermee om?
Jouw plan de campagne
Geen zorgen. Als je deze stappen volgt, kan je dit soort onverwachte acties makkelijk hebben:
Check je budgetten: Controleer je uitgaven en kijk of je onverwachte pieken ziet. Op die manier stuur je op tijd bij waar nodig.
Spreid je marketingkanalen: Vertrouw niet op één kanaal. Verspreid je kansen en overweeg andere advertentieplatformen. Zo verzeker je jezelf van een sterke basis.
Blijf op de hoogte: Volg het nieuws en blijf geïnformeerd over updates in de advertentiewereld.
Deze nieuwe verandering heeft invloed op je marketingstrategie en -budget. Maar proactiviteit is key. Zo zorg jij ervoor dat je niet aan het kortste eind trekt.
Zoek je vanzelfsprekend meer zekerheid? Of een partner-in-crime die een oogje in het zeil houdt? We blijven graag samen scherp.