Zoekintentie (2023): hoger ranken met relevante content

leestijd 5 minuten
5 april 2023

Zoeken via Google, hopend op hét perfecte antwoord op je vraag. Eindstand: een irrelevant resultaat. En jij? Teleurgesteld of gefrustreerd.

Je bent niet alleen. Miljoenen mensen ervaren dagelijks dit probleem. Maar waarom?

De waarheid is dat zoekmachines, zoals Google, je overspoelen met een enorme hoeveelheid aan informatie. Al binnen enkele seconden.

Als je de intentie achter jouw zoekopdracht niet begrijpt, dan is de kans groot dat je resultaat niet nuttig is.

Wat dat betekent voor jou als marketeer? Creëer content en optimaliseer websites om hoger te scoren in zoekmachines, op basis van de intentie van de gebruiker. Zorg dat je deze begrijpt. En daar op inspeelt.  

Daarom ga ik je uitleggen:

  1. Welke type intenties er zijn;
  2. Welke intentie welk kanaal heeft;
  3. Wat voor invloed intentie heeft op de customer journey.

Welke intenties in Google zijn er?

Je wilt je gebruikers van de juiste informatie voorzien. Dat doe je door hun intentie te weten.

We kennen verschillende vormen van intentie:

1. Geen intentie

De intentie van social media gebruikers is heel anders dan gebruikers van zoekmachines.

Op socials zoek je voornamelijk naar content die past bij je interesses. Of je wilt contact leggen met vrienden en familie. Maar simpelweg je tijd doden gebeurt ook veel met social media.

Het scrollen door de tijdlijn heeft vaak geen specifiek doel. Een meer passieve, ontspannende ervaring is wat je zoekt. Dat is natuurlijk heel anders dan dat je actief zoekt naar informatie. Of een aankoop wilt doen.

2. Informatieve intentie

Eén van de meest voorkomende intenties achter zoekopdrachten. Je bent op zoek naar informatie, advies of begeleiding bij een bepaald onderwerp. Ook wel “know” queries genoemd.

Creëer dus inhoud die aansluit op de informatiebehoefte. Zo straal je expertise uit en bouw je betrouwbaarheid op.

Waar je rekening mee moet houden? Het perspectief van je gebruiker. Beantwoord hun vraag op een begrijpelijke manier. Je wilt de lezer verder helpen aan de hand van inzichten of aanvullende bronnen. Of misschien bied je wel volgende stappen aan.

Het doel van content binnen deze intentie is het beantwoorden van vragen en advies geven. Maar dat niet alleen. Je bouwt ook aan de autoriteit, expertise en betrouwbaarheid van jouw merk, specifiek voor een bepaald onderwerp.

Voorbeeld zoekwoorden

  • “Wat is SEO?”
  • “Hoe plak ik mijn fietsband?”
  • “Hoe laat begint PSV – Ajax?”

3. Navigatie intentie

Je bent op zoek naar een bepaalde website of webpagina. En dat kan ze niet snel genoeg gaan.

Dit noem je ook wel de “website” queries. Deze intentie volgt vaak vanuit merkbekendheid. Of in ieder geval eerdere ervaringen met een merk of website.

Daarom bevatten deze zoekopdrachten regelmatig de naam van een merk. Ons advies? Monitor het aantal vertoningen van je merknaam in Google.

Voorbeeld zoekwoorden

  • “Bol.com Login”
  • “Coolblue Contact”
  • “Fingerspitz Blog”

4. Commerciële intentie

Stel, je bent overtuigd dat je een nieuwe keuken wilt aanschaffen. Of koffiemachine. Maar welke je precies gaat kopen? Je hebt nog geen idee.

Dan spreken we over een commerciële intentie. Je bent op zoek naar informatie om tot je aankoop over te kunnen gaan. Dit type woorden gebruik je dan ook in je commerciële zoekopdracht.

De commerciële intentie valt tussen de informationele en transactionele in. Je bent op zoek naar informatie, met een grote relatie tot het ondernemen van een vervolgactie.

Voorbeeld zoekwoorden

  • MailChimp alternatieven
  • iPhone 14 reviews
  • Spotify vs Apple Music

5. Transactionele intentie

Je hebt je research gedaan. Zeker van je zaak. Je weet precies wat je wilt. En je gaat het kopen ook!

Je noemt deze zoekintentie ook wel “do” queries. Aangezien gebruikers iets willen doen.

Bij een transactionele intentie weet je specifiek wat je wilt. En die actie ligt vaak in lijn met wat de onderneming wilt; klant worden.

Voorbeeld zoekwoorden

  • iPhone 14 Pro Max
  • Philips Hue Lamp kopen
  • Sonos Roam

6. Fysieke intentie

Je bent onderweg. Waar zat *locatie* ook al weer? Even googelen.

“visit-in-person” queries, een andere naam voor deze intentie. Je bent op zoek naar een fysieke bestemming. Of een fysiek bedrijf.

Voorbeeld zoekwoorden

  • Kapper in de buurt
  • Supermarkt in de buurt
  • Treinstation

Zoekintentie in de customer journey

Maar let op. Want afhankelijk van in welke fase jouw gebruiker zich bevindt, gebruiken ze andere zoekwoorden.

  1. Awareness: gebruikers zoeken naar informatie.
  2. Consideration: gebruikers typen commerciële zoekopdrachten.
  3. Conversion: gebruikers gaan op onderzoek met een transactionele of navigationele intentie.

Houd dit in je achterhoofd bij je contentcreatie. Waarom? Nou, vaak zoeken gebruikers aan de top van de funnel op non-branded zoekwoorden. En in de bodem van de funnel vind je regelmatig branded zoekwoorden.

Focus je dus eerst op zoekwoorden die in de bodem van je funnel worden gebruikt. Dit loont, aangezien deze woorden dichtbij de gewenste transactie zitten.

Veelgestelde vragen

Wat is zoekintentie?

De zoekintentie is de reden waarom een gebruiker een bepaalde zoekopdracht invoert in een zoekmachine. Oftewel, wat de gebruiker probeert te bereiken met zijn zoekopdracht.

Waarom is zoekintentie belangrijk?

De zoekintentie helpt Google met het bepalen van welke zoekresultaten het meest relevant zijn voor de gebruiker.

Welke type zoekintenties zijn er?

Er zijn 6 soorten zoekintenties; geen intentie, informatieve intentie, navigatie intentie, commerciële intentie, transactionele intentie en fysieke intenties.

Meer over Gust

Resultaat realiseren en impact maken. Dat is waar ik het voor doe.

Gust de Backer
Head of Organic Growth

Lees meer over