Met de software van BlueConic, wereldwijd de marktleider in CDP’s, is het mogelijk om first-party customer data uit meerdere bronnen te verzamelen op één plek. Hierdoor kan een robuust profiel voor ieder individu dat interactie heeft met je merk opgebouwd worden. Gericht en relevant communiceren is nog nooit zo makkelijk geweest: eindelijk ligt de focus écht op de klant.
BlueConic maakt klantgerichte marketing mogelijk in elke fase van de customer journey. Dit doet het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor heeft gevestigd in het Amerikaanse Boston, door een uniform klantprofiel te combineren met de juiste tools om deze gegevens te activeren wanneer je ze nodig hebt. Op deze manier kunnen nu nog anonieme bezoekers omgezet worden in prospects, en prospects op hun beurt weer in nieuwe klanten.
Wat is een CDP?
Door de groeiende verwachtingen van consumenten wordt het inzetten van grote hoeveelheden data steeds belangrijker om de consument beter en persoonlijker te benaderen. Er zijn al verschillende marketing technologieën op de markt om dit te realiseren. Denk aan customer relationship management (CRM) systemen en marketing automation tools. Rond 2016 werd daar het CDP aan toegevoegd, ofwel het customer data platform. Een CDP gaat echter net een stapje verder dan de andere marketing technologieën, omdat het alle informatie uit verschillende bronnen kan verenigen en daardoor onder meer nog veel verder kan gaan in online, cross-channel personalisatie.
Een CDP kan onder andere:
- Transactionele data combineren met marketing data
- De customer lifetime value berekenen per klant
- Eén-op-één (product)aanbevelingen doen
- Abandoned shopping cart-reminders sturen
- Return on ad spend (ROAS) verbeteren met targeting campagnes
- Leadgeneratie campagnes verbeteren
- Nieuwe doelgroepen identificeren en benaderen
- Persoonlijke website uitingen realiseren
- Voorkeurs elementen naar voren schuiven binnen de website
First-party klantdata
Een CDP (Customer Data Platform) “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech stack. Marketeers hoeven zich zo niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data, en kunnen zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren: first-party klantdata. Uiteindelijk biedt een CDP dus duidelijkere profielen van je klanten en prospects op individueel niveau, en is het de eerste stap richting cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor de juiste persoon.
Het toepasbaar maken van die first-party klantdata is alleen mogelijk als drie key dimensies samenkomen. Een CDP is de enige marketing technologie die dit mogelijk maakt:
1. Data integriteit. De data die een CDP verzamelt, heeft een hoge mate van integriteit, omdat de transparantie en granulariteit van zeer hoog niveau is.
2. Controle. Marketeers hebben met een CDP volledige controle over zowel de manier van verzamelen, als het organiseren en activeren van first-party klantdata voor specifieke marketing taken.
3. Toegang tot data. Een CDP maakt het mogelijk voor marketeers om te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder technische kennis van hoog niveau, zoals dat van developers.
BlueConic voordelen
- Verkozen tot ‘Best Customer Data Platform’ door MarTech Breakthrough in 2019
- Onbeperkte dataverzameling via verschillende kanalen voor alle datastructuren en -typen
- Weinig middelen en inspanning nodig om de implementatie te ondersteunen
- Sluit met zijn flexibiliteit en efficiëntie perfect aan op de dynamische hedendaagse klantreis
- Tientallen innovatieve integraties voor je belangrijkste marketingtools
- Krachtige visualisaties en rapportagemogelijkheden
Ook snel meetbare resultaten?
Bij veel data projecten zitten er jaren tussen de aankoop en het zien van resultaten, maar niet bij BlueConic. Door de manier waarop het platform vormgegeven is, worden resultaten al zichtbaar binnen een aantal weken.
Wil je zelf ook meer inzicht in wie je klant nu écht is? Neem vrijblijvend contact met ons op!