De weg naar een datagedreven organisatie vraagt om een holistische aanpak. Door aandacht te geven aan zowel strategie als uitvoering, worden ideeën voor het gebruik van data ook werkelijkheid. Het succes hierin hangt niet alleen af van de meest hoogwaardige tooling, maar juist ook van andere aspecten. Denk hierbij aan de organisatiecultuur & mensen, verschillende data processen en de manier waarop data inzichtelijk is.
Met het inventariseren van deze data kan jouw organisatie uiteindelijk ook (interne) processen verbeteren en automatiseren, waardoor kosten kunnen worden bespaart op korte én lange termijn. Daar willen we je graag bij helpen. Voor een juiste strategie is het van belang om samen de volwassenheid, ook wel data maturity, van jouw organisatie in kaart te brengen.
Met het inventariseren van deze data kan jouw organisatie uiteindelijk ook (interne) processen verbeteren en automatiseren, waardoor kosten kunnen worden bespaart op korte én lange termijn. Daar willen we je graag bij helpen. Voor een juiste strategie is het van belang om samen de volwassenheid, ook wel data maturity, van jouw organisatie in kaart te brengen.
Data maturity
Het is belangrijk om eerst een beeld te vormen van de data-volwassenheid van jouw organisatie. Hierdoor weet je waar je staat en kun je ook makkelijker bepalen waar je als bedrijf naar toe wil groeien. Uiteraard hangt dit volledig samen met je ambities.
Omdat het bepalen van de data maturity van een organisatie vaak een uitgebreid en soms lastig te begrijpen proces is, hebben wij dit bij Fingerspitz wat anders aangepakt. Ons doel is namelijk om het voor iedereen in jouw organisatie begrijpbaar te maken, om voldoende stakeholders te kunnen verzamelen. Voor een holistische aanpak en langere termijn visie heb je namelijk wel de héle organisatie nodig.
Niet elke organisatie heeft echter het budget om Gartner in te schakelen en de capaciteit om de gehele organisatie te analyseren. Bovendien blijven we graag wat dichter bij onze online marketing expertise en maken we het een stuk praktischer voor je. Binnen ons maturity model kijken we naar 4 thema’s:
- Technologie & dataprocessen (Proces)
- Organisatiecultuur & mensen (People)
- Data Governance (Privacy)
- Data-inzichten (Proof)
Onder deze thema’s vallen weer verschillende subthema’s. Denk bijvoorbeeld aan data activatie, datavisualisatie, cultuur, tracking en audience insights. Op die subthema’s bepalen we de data-volwassenheid van jouw organisatie aan de hand van het crawl, walk, run, fly model.
Inzicht in de hele organisatie
Voor het bepalen van de juiste data strategie, is het van belang dat marketingactiviteiten worden bepaalt aan de hand van inzichten. Dé betekenis van datagedreven marketing. Hier komen creativiteit en data & technologie samen.
Met deze inzichten ontwikkelen wij voor jou een data strategie die past bij je organisatie. Dit bepalen we gezamenlijk aan de hand van 5P’s en door gezamenlijk ons eigen ontwikkelde data growth canvas in te vullen: