Inzicht in de hele organisatie

Voor het bepalen van de juiste data strategie, is het van belang dat marketingactiviteiten worden bepaalt aan de hand van inzichten. Dé betekenis van datagedreven marketing. Hier komen creativiteit en data & technologie samen.

Met deze inzichten ontwikkelen wij voor jou een data strategie die past bij je organisatie. Dit bepalen we gezamenlijk aan de hand van 5P’s en door gezamenlijk ons eigen ontwikkelde data growth canvas in te vullen:

  • People
  • Process
  • Privacy
  • Proof
  • Possibilities

People

Binnen dit onderdeel is het van belang dat data een terugkerend onderdeel wordt op de agenda van jouw organisatie. Vanuit daar kunnen structureel acties gehangen worden aan de inzichten die vanuit data worden verzameld. Data is in dit geval slechts een middel, maar wel een effectief middel. Je kunt dit inzetten om collega’s te overtuigen. Het gebruik van inzichten & data vergroot namelijk de kans op succes.

Process
Je wilt dat data een belangrijk onderdeel wordt van de cultuur binnen je organisatie. Door te experimenteren, inzichten te delen en als organisatie te ontwikkelen op het gebied van data, ligt succes binnen handbereik. Vergeet daarbij niet progressie tijdens dit proces zoveel mogelijk (visueel) zichtbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dashboarding.

Met het dagelijks verzamelen van voldoende insights kunnen uiteindelijk hypotheses worden geformuleerd. 

Privacy

Verschillende datastromen zorgen voor een andere aanpak. Wat is bijvoorbeeld first party data en third party data? Het is van belang om hier op een vertrouwde manier mee om te gaan. Wij helpen organisaties om data verantwoord in te zetten en te ondersteunen in een eigen first party data strategie. Daarnaast denken wij mee in mogelijkheden rondom contextual targeting binnen performance kanalen en privacy friendly oplossingen. De GDPR toolkit komt hierbij goed van pas.

Proof

Een belangrijk onderdeel is het inzichtelijk maken van progressie. Hoe meet je jouw succes?

Van welke praktische data toepassingen kunnen we leren? Vragen waar veel organisaties soms geen vinger op kunnen leggen. Hierin helpt Fingerspitz om het einddoel voor ogen te houden, maar ook te sturen op impact. Hierbij kun je denken aan data visualisatie middels dashboarding, maar ook methodes om te experimenteren en hieruit beslissingen te kunnen nemen. Zo streven wij voor al onze klanten naar 1% groei per week wat uiteindelijk 66% groei per jaar is doordat dit exponentieel oploopt.  

Possibilities: onze aanpak 

Om een beter beeld te krijgen van jouw organisatie en waar wij als growth marketing agency op kunnen inspelen, doen wij altijd vooraf een inventarisatie. Vaak is dit in de vorm van een strategische data sessie. De uitkomsten van het maturity model en de gebruikte tooling worden vooraf geïnventariseerd. Vervolgens bespreken we tijdens de sessie de uitkomsten met jouw organisatie en geven we inzicht in huidige trends en ontwikkelingen. Hierin geeft het eigen ontwikkelde data growth canvas inzicht in mogelijkheden.

Wanneer we ergens mee aan de slag gaan komt dit op de roadmap te staan. Dit is het aanvalsplan en uiteindelijke einddoel van de strategische data sessies. Je hebt dan inzicht in waar je organisatie staat op het gebied van data. Vervolgens kan je met een praktische en geprioriteerde ideeënlijst aan de slag voor zowel de korte als lange termijn.