Adverteren op Pinterest

Een doelgroep bereiken met een (heel) specifieke interesse: dat is Pinterest adverteren. In contact komen met personen die interesse hebben in jouw producten of creativiteit staat centraal op dit platform. Inspireer, creëer bekendheid, genereer traffic en zorg zelfs voor directe conversies. Door jouw unieke beeldmateriaal te verspreiden op Pinterest bereik je jouw doelgroep en daarmee je online marketing doel!

Voordelen van Pinterest voor bedrijven:

  • Super gericht adverteren op interesses van mensen;
  • Toon producten of diensten aan personen die actief op zoek zijn;
  • Vergroot engagement met je online doelgroep door te inspireren;
  • Genereer meer bezoekers en conversies;
  • Je bepaalt zelf het afrekenmodel, via CPC of CPM;
  • Pinterest is the new kid on the block op het gebied van adverteren, maak jij gebruik van het first movers advantage?

Hoe werkt adverteren op Pinterest?

Adverteren op Pinterest werkt via het eigen advertentiesysteem, welke bereikbaar is via de Pinterest Business Manager. Via de Ads Manager kun je vervolgens jouw bestaande pins extra onder de aandacht brengen onder jouw online doelgroep. Daarom spreken we ook wel van promoted pins.

Belangrijk is dat je gaat adverteren vanuit jouw eigen Pinterest profiel. Net zoals je een facebook bedrijfspagina koppelt aan je advertentieplatform, link je jouw bestaande profiel aan de Pinterest Ads-manager. Een goede basis in Pinterest is dus een vereiste, wij helpen je graag met het succesvol opzetten!

De advertentie setup van de Pinterest lijkt sterk op die van Facebook. Bij het aanmaken van een campagne doorloop je ook hier 3 stappen:

  1. Een campagne aanmaken. Hier bepaal je het doel (zoals engagement of conversies) en stel je de looptijd en het budget in;
  2. Bepaal je Pin (de afbeelding die je wil promoten) en pas de URL en tekst aan, zodat hij (nog) meer past bij je doelgroep;
  3. Stel je targeting in. Op basis van interesses of zoekwoorden bepaal je de vindbaarheid van je Pin. Ook de taal, regio, demografie en apparaat keuze kun je hier aangeven.

En voila! Het is wel belangrijk om voldoende data te hebben van jouw eigen Pinterest profiel. Het platform maakt gebruik hiervan om op jouw beste Pins en de ideale doelgroep te focussen.

Daarnaast kun je zelf heel specifiek aangeven waar je jouw pins wil promoten. Ben jij actief in webwinkel voor verlichting? Kies bijvoorbeeld een doelgroep met interesses in lifestyle en interieur in combinatie met zoekwoorden omtrent verlichting. Voeg je daar ook nog een leeftijd en gender aan toe en je kunt super specifiek targeten!

Ten slotte maakt Pinterest, net als de meeste sociale media, gebruik van een conversie-pixel voor het meten van resultaat. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, waarbij zowel conversies op je website als engagement doelen gesteld kunnen worden. Via een overzichtelijk dashboard kunnen we eenvoudig je resultaten nagaan en rapporteren.

Door de sterke zoekfunctionaliteit en uitgebreide targeting mogelijkheden voor interesses kan Pinterest een belangrijk kanaal worden voor jouw online doelen. Daarnaast is de drempel om met Pinterest te beginnen laag en bouw je gemakkelijk een community op. Het voorbeeld van KLM laat zien dat je met een leuk en gevarieerd profiel een grote groep kunt bereiken!

Is je interesse gewekt?

Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!