Leadgeneratie strategie

Levert jouw website genoeg op? Krijg je genoeg leads uit je strategie? En wat is je volgende stap? Online succes begint met succesvolle leadgeneratie. Pak je potentiële klant bij de hand en zorg dat deze bezoeker méér dan slechts bezoeker wordt.

De voordelen van online leadgeneratie

  • Effectief voor zowel B2B als B2C
  • Specifiekere targeting van de juiste doelgroep
  • Geautomatiseerde, doelgerichte campagnes opzetten
  • Meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers
  • Resultaatgericht meten, bijsturen en optimaliseren

Een lead; wat is dat eigenlijk?

Een bezoeker wordt een lead op het moment dat hij een ‘spoor’ achter heeft gelaten op je website; ofwel, zich kenbaar heeft gemaakt op de website. Een goed voorbeeld is het invullen van een contactformulier, of het achterlaten van een e-mailadres om iets waardevols te ontvangen.

Over het algemeen kun je dus zeggen dat een lead ergens dusdanige interesse in heeft gehad, dat hij er iets van zichzelf heeft voor willen inruilen. En dat is de truc van succesvolle lead generatie: zo veel mogelijk waardevolle leads uit je online kanalen halen, met name je website. Om aan de slag te gaan met leadgeneratie heb je een sterke leadgeneratie strategie nodig om het écht goed aan te pakken.

Een leadgeneratie strategie: hoe pak je dat aan?

Succesvolle leadgeneratie begint natuurlijk met een ijzersterke website. Dit is dan ook de eerste stap in je leadgeneratie strategie. Als een online marketeer het over een goede website heeft, bedoelt hij dat hij is ingericht naar het gedachtegoed van de doelgroep. Het is dus van groot belang goed te begrijpen wat de prospect waarschijnlijk op jouw website komt doen.

Je kunt het hem makkelijk maken door zeer relevante content aan te bieden, welke precies op zijn pad komt wanneer hij het nodig heeft. Ook andere factoren, zoals de snelheid van je website en de look & feel van tekst en afbeeldingen, tellen mee in de optimalisatie van je website voor je bezoekers.

Op het moment dat een bezoeker dus zijn ‘spoor’ heeft achtergelaten, kun je spreken van een nieuwe lead. Nu komt de volgende uitdaging in je leadgeneratie strategie: de juiste vervolgstappen bepalen om te pijlen of deze lead relevant voor je is. Hoe je dat doet? Relevantie! De juiste content op het juiste moment aanbieden.

Cruciaal in het opvolgen van kwalitatief goede leads is een goede samenwerking tussen marketing en sales. Marketing haalt de leads immers binnen, en sales de verkoop. Daarom is het belangrijk om dit proces zo goed mogelijk in beeld te hebben, en te monitoren. Wanneer ziet sales, een lead als gekwalificeerd (Sales Qualified Lead, SQL)? Dat zijn dus de criteria waar een lead aan moet voldoen voordat marketing de lead doorzet naar sales. En wanneer wil je als marketing extra aandacht besteden aan een lead? Vragen die belangrijk zijn bij een leadgeneratie strategie.

Zin om te groeien?

Zin om te groeien? Dan móet je het eBook: Online marketing strategie 2.0 even downloaden. Hij staat bomvol tips, modellen, frameworks en meer!

Download het gratis eBook!

Lead scoring

Wat is nou een goede lead? Dat bepaal je aan de hand van [lead scoring]: een methodologie waarmee je punten toekent aan het gedrag van leads om hun koopintentie te bepalen. Zodra marketing dus ziet dat een lead van goede kwaliteit is, is het tijd om deze over te dragen aan sales. Maar onthoud, het is belangrijk dat sales en marketing samen deze kwaliteits-criteria bepalen.

Aan de slag met een leadgeneratie strategie?

Advies nodig bij het online genereren van leads én het maken van een leadgeneratie strategie? Wij helpen je graag met het opzetten en bedenken van een sterke, leadgenererende strategie. Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!