Leadgeneratie strategie

Levert jouw website genoeg op? Krijg je genoeg leads uit je strategie? En wat is je volgende stap? Online succes begint met succesvolle leadgeneratie. Pak je potentiële klant bij de hand en zorg dat deze bezoeker méér dan slechts bezoeker wordt.

De voordelen van online leadgeneratie

  • Effectief voor zowel B2B als B2C
  • Specifiekere targeting van de juiste doelgroep
  • Geautomatiseerde, doelgerichte campagnes opzetten
  • Meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers
  • Resultaatgericht meten, bijsturen en optimaliseren

Ben je klaar om het aantal leads via je website te verhogen en de kansen van je online marketing echt te benutten? Met een sterke leadgeneratie strategie bereik je jouw ideale klant, genereer je relevante leads en vul je jouw sales funnel met geïnteresseerde potentiële klanten.

Maar wat houdt een effectieve lead generation strategie precies in, en hoe kun je die inzetten voor maximale groei?

Op deze pagina leer je stap voor stap over de kern van leadgeneratie campagnes, van inbound marketing tot het stroomlijnen van je sales organisatie. Ontdek hoe je jouw content marketing optimaliseert en strategisch inspeelt op de buyer journey van jouw ideale klant.

De voordelen van een krachtige strategie voor leads

Lead generation is onmisbaar voor zowel B2B- als B2C-bedrijven die hun online aanwezigheid willen omzetten in meetbare resultaten. Een goed uitgevoerde leadgeneratie strategie biedt veel voordelen:

Gerichte targeting van jouw ideale klant: Met een strategische aanpak richt je je precies op die doelgroepen die het meest relevant zijn voor je bedrijf. Dit verhoogt niet alleen het aantal leads, maar vooral de kwaliteit ervan.

Automatisering en schaalbaarheid: Door gebruik te maken van geautomatiseerde leadgeneratie campagnes, genereer je op grote schaal. Zonder dat je inlevert op nauwkeurigheid of efficiëntie.

Inzicht in het gedrag van potentiële klanten: Door nauwgezet de interacties van je websitebezoekers te volgen, krijg je diepgaand inzicht in hun interesses en gedrag. Wat belangrijk is voor het optimaliseren van je strategie.

Resultaatgericht optimaliseren: Door te blijven meten en bijsturen van je campagnes, blijf je jouw resultaten verbeteren. Maak gebruik van data-analyse, verfijn je leadgeneratie strategie en stem het beter af op je doelgroep.

Een lead; wat is dat eigenlijk?

Voordat je leert waar een effectieve lead generation strategie aan moet voldoen, is het belangrijk om te bepalen wat een lead eigenlijk is. 

Een lead is een bezoeker die interesse toont in jouw producten of diensten.  En daarnaast een waardevolle actie onderneemt, zoals het invullen van een contactformulier of het achterlaten van een e-mailadres.

Met andere woorden: een lead is een potentiële klant die genoeg betrokken is om zijn of haar gegevens achter te laten, in ruil voor waardevolle content. Denk hierbij aan een whitepaper, eBook of een exclusieve aanbieding. Door dit soort waardevolle interacties te stimuleren, verhoog je het aantal leads vanuit je online kanalen, vooral van je website.

Een lead generation strategie: hoe pak je dat aan?

Succesvolle leadgeneratie begint natuurlijk met een ijzersterke website. Dit is dan ook de eerste stap in je leadgeneratie strategie. Als een online marketeer het over een goede website heeft, bedoelt hij dat hij is ingericht naar het gedachtegoed van de doelgroep. Het is dus van groot belang goed te begrijpen wat de prospect waarschijnlijk op jouw website komt doen.

Je kunt het hem makkelijk maken door zeer relevante content aan te bieden, welke precies op zijn pad komt wanneer hij het nodig heeft. Ook andere factoren, zoals de snelheid van je website en de look & feel van tekst en afbeeldingen, tellen mee in de optimalisatie van je website voor je bezoekers.

Op het moment dat een bezoeker dus zijn ‘spoor’ heeft achtergelaten, kun je spreken van een nieuwe lead. Nu komt de volgende uitdaging in je leadgeneratie strategie: de juiste vervolgstappen bepalen om te pijlen of deze lead relevant voor je is. Hoe je dat doet? Relevantie! De juiste content op het juiste moment aanbieden.

Cruciaal in het opvolgen van kwalitatief goede leads is een goede samenwerking tussen marketing en sales. Marketing haalt de leads immers binnen, en sales de verkoop. Daarom is het belangrijk om dit proces zo goed mogelijk in beeld te hebben, en te monitoren. Wanneer ziet sales, een lead als gekwalificeerd (Sales Qualified Lead, SQL)? Dat zijn dus de criteria waar een lead aan moet voldoen voordat marketing de lead doorzet naar sales. En wanneer wil je als marketing extra aandacht besteden aan een lead? Vragen die belangrijk zijn bij een leadgeneratie strategie.

De kern van een sterke lead generatie strategie

Dus waar moet je rekening mee houden wanneer je een lead generatie strategie opzet? Er zijn verschillende aspecten om op te letten. Hieronder leer je over 9 slimme inzichten die jou een houvast geven voor je strategie.

1. Een geoptimaliseerde website als basis

Een succesvolle leadgeneratie strategie begint altijd bij de basis: een gebruiksvriendelijke, goed geoptimaliseerde website. Jouw website is de belangrijkste schakel in het leadgeneratie proces. Als je website niet afgestemd is op de behoeften en verwachtingen van je doelgroep, dan haken potentiële leads snel af.

2. Begrijp de buyer journey van je klant

Een effectieve leadgeneratie begint met het grondig begrijpen van de buyer journey van jouw potentiële klanten. Waar bevinden ze zich in hun koopproces? Welke vragen of problemen proberen ze op te lossen? Door op deze vragen in te spelen, bied je ze relevante en waardevolle content aan die ze stap voor stap door de verschillende fases van de buyer journey begeleidt.

3. Contentmapping als basis van de buyer journey:

Maak gebruik van content mapping en voorzie iedere fase van de buyer journey van de juiste content. In de eerste fase wil je bewustwording creëren met inspirerende blogs of informatieve video’s. Later in het proces bied je diepgaande cases of eBooks aan die helpen bij de besluitvorming.

4. Website-optimalisatie voor leadgeneratie

Denk hierbij aan laadsnelheid, mobiele optimalisatie en de visuele aantrekkelijkheid van je website. Een snelle, overzichtelijke website met sterke call-to-actions is belangrijk om bezoekers te converteren naar leads.

5. Relevantie in elke fase van je leadstrategie

Het is belangrijk om te begrijpen dat leadgeneratie niet stopt bij het binnenhalen van een lead. Sterker nog, dit is pas het begin. Als een bezoeker een lead wordt, is het aan jou om te bepalen welke vervolgstappen je moet nemen om deze verder te kwalificeren.

6. Lead scoring als deel van je generatie strategie

Door gebruik te maken van lead scoring, ken je punten toe aan het gedrag van leads. Op basis van hun interacties met je website en de waardevolle content die ze hebben geconsumeerd, maak je een inschatting van hun koopintentie. Zo bepaal je gericht wanneer een lead klaar is om doorgezet te worden naar sales.

7. Een sterke samenwerking tussen marketing en sales

Een goed afgestelde samenwerking tussen marketing en sales is essentieel voor een effectieve leadgeneratie strategie. Marketing genereert de leads, maar het is aan sales om deze verder op te volgen. Het is daarom belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn over wanneer een lead overgedragen wordt aan het salesteam. Dit gebeurt bijvoorbeeld op basis van een Sales Qualified Lead (SQL), waarbij een lead aan bepaalde criteria voldoet.

8. Inbound Marketing: de motor achter leadgeneratie

Een goed doordachte inbound marketing strategie is dé manier om potentiële klanten naar je toe te trekken. Door het creëren van waardevolle content, zoals blogs, video’s en social media posts, positioneer je je bedrijf als een expert in jouw vakgebied. Deze content trekt potentiële klanten aan. Die vervolgens in het leadgeneratie proces worden opgenomen.

9. Relevante content marketing voor je doelgroep

Door consistent content te creëren die perfect aansluit bij de zoekintenties van je doelgroep, verhoog je niet alleen je zichtbaarheid, maar trek je ook de juiste mensen aan. Het gaat er om dat je potentiële klanten op het juiste moment van waardevolle informatie te voorziet.

Zin om te groeien?

Zin om te groeien? Dan móet je het eBook: Online marketing strategie 2.0 even downloaden. Hij staat bomvol tips, modellen, frameworks en meer!

Download het gratis eBook!

Leadgeneratie strategie opzetten?

Ben je klaar om de volgende stap te zetten in jouw leadgeneratie strategie? Of wil je advies over hoe je leadgeneratie campagnes op maat op zet voor jouw organisatie? Wij helpen je graag met het opzetten en bedenken van een sterke, leadgenererende strategie. Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!

Door de nadruk te leggen op strategie, samenwerking tussen marketing en sales, en het belang van relevante content in elke fase van de buyer journey, haal je het maximale uit je leadgeneratie inspanningen. Of je nu aan de slag wilt met content mapping, lead scoring, of geautomatiseerde campagnes, het succes ligt binnen handbereik. Zin om te groeien? Wij helpen je graag!