Structured data

Zoekmachines zijn veeleisend. Miljarden pagina’s op het web moeten geïndexeerd worden. Maar lang niet alle pagina’s zijn makkelijk te scannen door zoekmachines. Geef Google een duwtje in de rug door je data te structureren, beter vindbaar te worden en zo meer organisch verkeer te realiseren.

Structured data, waarom?

  • Je helpt Google je website te lezen
  • Hogere posities bij de juiste zoekopdrachten
  • Extra opvallen tussen de zoekresultaten
  • Benut de volle potentie van je content
  • Uiteindelijk meer verkeer naar je website

De missie van Google

Alle informatie ter wereld organiseren, en universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Dat staat in de mission statement van Google. Maar dat kunnen ze niet alleen: wij marketeers moeten ze daarbij helpen.

Aan ons de taak om de informatie op websites te structureren en eenvoudiger indexeerbaar te maken. Je raadt het al: hoe beter Google je website kan indexeren, hoe groter de kans op een toppositie.

Een duwtje in de rug

Met structured data geef je aan waar bepaalde content over gaat. Neem de zin Om 3 uur heb ik een afspraak met Bob in het park. Dit is een ongestructureerd stukje data, en lastig indexeerbaar voor algoritmes. Als je tags toepast, maak je content, of data, beter te begrijpen voor algoritmes. Om 3 uur (tijd), heb ik een afspraak (wat) met Bob (wie) in het park (waar).

Er bestaat een legio aan tags, scripts en codes die je aan je website kunt toevoegen. Goed nieuws: veel van dit soort tags worden al automatisch gegenereerd door je CMS, of zitten al in de standaard HTML code. Denk aan de titel van je pagina, verschillende kopregels, afbeeldingen, enzovoorts.

Maar daar red je het niet mee. Om écht goed zichtbaar te zijn, moet je slimmer gebruik maken van de zogenaamde “entiteiten” die beschikbaar zijn. Er zijn entiteiten die aangeven dat jouw content gaat over een boek, nieuws of films gaan. Voor e-commerce is het interessant om te laten zien dat een bepaalde pagina een productpagina betreft, wat de prijs is, en of het product op voorraad is. Dit noemen we rich snippets:

Rich snippets

Je kunt ontzettend ver gaan met het toepassen van structured data. En je moet ook wel, want Google blijft continu zoeken naar nieuwe manieren om de eindgebruiker van het juiste antwoord te voorzien. Door slim gebruik te maken van structured data, geef je aan dat jíj het antwoord hebt op de vraag van de gebruiker.

Aan de slag met structured data

Structured data is een onmisbaar onderdeel van SEO geworden. Door Google te helpen én extra op te vallen, genereer je meer organisch verkeer. Makkelijk is het alleen niet.

Bij Fingerspitz werken meerdere gecertificeerde SEO-experts, met veel ervaring met structured data. We kennen de schema’s en tags op ons duimpje. Verschillende klanten genereren méér zoekverkeer naar hun website dankzij de slimme toepassing van semantiek en data entiteiten. Benieuwd welke structured data-tags jouw website beter vindbaar maken? We vertellen het je graag.