Hoe Essenza Home bloeit met focus op duurzame groei

Specialisaties in deze case
  • +10% stijging jaaromzet

  • +670% organisch social bereik

  • +300% contextuele categoriepagina’s

De uitdaging

Essenza Home is een merk dat luxe interieur en lifestyle producten verkoopt. Groot geworden met hun heerlijk zachte dekbedovertrekken.

Tijdens corona piekten meerdere webshops. Nu is er een andere trend gaande. Door de stijgende online concurrentie staan de marges onder druk. Zo verkopen webshops steeds minder.

Essenza Home kent ook die pieken en dalen. Daarom willen ze investeren in duurzame groei. Met andere woorden; aan de slag met SEO. Hoe boksen ze op tegen grote reuzen die ook beddengoed verkopen, zoals Leen Bakker, Hema en Ikea? Wij hebben de perfecte aanpak!

De oplossing

We gaan van start met SEO A/B testen. Hoe? 

Bij SEO A/B testen maak je een verdeling tussen pagina’s, in plaats van in bezoekersgroepen. Zo is via Google Tag Manager een eigen SEO A/B transcript ontwikkeld.

Een groep pagina’s blijft hetzelfde (de controle groep). De andere groep pagina’s wijzigen we (de variatie groep).

Maar wat is dan gewijzigd? Op de helft van de productpagina’s hebben we een broodkruimelpad met structured data toegevoegd, van het type Breadcrumbs. Dit zorgt voor extra interne links naar hoofd- en subcategorie pagina’s.

Verder genereerden we paginateksten met behulp van onze grote vriend Jasper, van de afdeling AI. We wilden zo veel mogelijk impact maken. Daarom is de werking gevalideerd. Zo hebben we eerst enkel hoofdcategorie pagina’s getest. Essenza Home had daar nog geen contextuele copy staan. Pagina’s zoals kimono’s, strandlakens, kussens, plaids, moltons, toppers, en nog veel meer zijn uit de spreekwoordelijke mouw geschud!

Voor op de socials zijn we videocontent gaan maken, in lijn met TikTok en Instagram Reels.

Resultaten

De SEO A/B test was een succes! Na het doorvoeren van de wijzigingen verwachten we een stijging van +10% op de jaarlijkse omzet.

Ook via socials volgde in no-time een piek. Gemiddeld behaalde Essenza Home zo’n 2000 views per Instagram Reel. Maar onze nieuwe Reel vloog organisch binnen korte tijd naar 13,6K views (and still counting!). Een stijging van +670%!

En met onze vriend Jasper is veel tijd bespaard op de copy.  Waar we eerst drie uur bezig waren met één tekst, maakten we nu drie teksten in één uur tijd. Zo leveren we dus 300% meer copy in dezelfde tijd!

  • +10% stijging jaaromzet

  • +670% organisch social bereik

  • +300% contextuele categoriepagina’s

Dit wil ik ook!