Specialisaties in deze case
  • Google Ads hebben we gebruikt om de juiste gebruikers te relevante kortingscode te laten zien

  • De bestelwaarde is met 14% gestegen

  • Een geschatte extra opbrengt van +€460.000 per jaar

John Beerens is één van Nederlands bekendste kappers. John is elke dag druk bezig met het uitbreiden van zijn Beautywebshop JohnBeerens.com. Exclusiviteit en innovatie staan hierbij voorop. Hij heeft het doel dé beautywebshop van Nederland te worden. Hierbij heeft hij een team van enthousiaste beautylovers om zich heen verzameld die hem op elk gebied ondersteunen.Delivering Beauty. Dat is de propositie van JohnBeerens.com. Met meer dan 130.000 producten van ruim 160 merken is het doel van JohnBeerens.com om dé beautywebshop van Nederland te worden. 

Stel je eens voor, je bent op zoek naar een online kortingscode. Vind je er één, dan voelt het als een pot met goud. Maar helaas werkt het vaak niet en eindigt het in een teleurstelling… Het gedrag van het individu (ik in dit geval) zegt natuurlijk niet zoveel. Maar zijn er meer mensen die dit doen? Dit is wat wij ons afvroegen bij de klanten van John Beerens. Wat blijkt? Ik ben niet de enige! 

Jonas Timmer

Lead CRO

Kortingscodes lijken een grote invloed te hebben op aankoopbeslissingen. Uit onderzoek blijkt dat 42% wel eens een aankoop heeft geannuleerd of uitgesteld, omdat ze geen goede deal of kortingscode konden vinden. Als we dit vergelijken met de data vanuit JohnBeerens.com, dan zien we dezelfde trend verschijnen. 

Van de gebruikers die twee keer een kortingscode foutmelding zagen, zien we dat 51% van de gebruikers maar een transactie volbrengt. Dit is opvallend laag. De gebruikers doorlopen de gehele flow , hebben producten uitgezocht en toegevoegd aan hun winkelmandje. Ze hebben zelfs hun adresgegevens achtergelaten, om vervolgens bij de checkout tóch nog uit te stappen. De doelstelling voor deze case was dan ook:

Op welke manier kunnen we de kortingscodes van JohnBeerens.com nóg beter inzetten, om de uitstap en de daling van de gemiddelde orderwaarde tot een minimum te beperken, bezoekers te stimuleren tot een transactie én hen een goed gevoel te geven over hun kortingscode vondst, zonder hierbij neppe kortingsites in de hand te werken.

Strategie

Allereerst zijn we specifiek gaan kijken naar de trend van de kortingscodes van JohnBeerens.com. Is het zoekvolume groot genoeg om hierop in te kunnen spelen en er extra opbrengsten uit te kunnen halen? Via SEMrush hebben we gekeken naar de trendlijn van het organisch zoekresultaat van de termen ‘JohnBeerens.com kortingscode’ en ‘Kortingscode JohnBeerens.com’. Samen zijn deze termen goed voor een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 2.320 keer

Daarnaast hebben we gekeken naar hoeveel de uitstroom is voor de gebruikers van JohnBeerens.com. Door data analyse via Google Analytics zijn we erachter gekomen dat er een behoorlijk groot deel van de gebruikers dat twee keer een kortingscode foutmelding krijgt, alsnog uitvalt. Om op meerdere fronten in te spelen, is het dus belangrijk om vanaf verschillende kanalen de bezoekers in de oriënterende fase te beïnvloeden. 

Implementatie

We weten dat we full-funnel de gebruikers moeten overtuigen en beïnvloeden. De kortingscode is voor een gedeelte van deze gebruikers zeer belangrijk, maar voor de rest irrelevant voor het aankoopproces. We hebben de juiste gebruikers de relevante kortingscode laten zien, ze te belonen voor het zoekgedrag en ze hierdoor trots laten voelen. Vervolgens zijn we gaan kijken naar Google Ads campagnes, organische search rankings én on-page optimalisaties in de checkout. 

Gebruikers hebben we meer in het oriëntatieproces beïnvloed en ze niet teleurgesteld te laten worden door kortingssites met verlopen codes. Hierbij hebben we gekeken of we de eerste twee posities kunnen claimen in de zoekresultaten van Google ‘kortingscode JohnBeerens.com’. Via het betaald kanaal Google Ads wilden we graag de eerste positie pakken. De tweede positie is het organisch resultaat met een nieuwe pagina.

Deze pagina hebben we gemaakt om als landingspagina te fungeren voor de Google Ads campagne, maar ook om op te ranken als organische pagina. Deze pagina is verder nergens op de website van JohnBeerens.com gecommuniceerd, en kan enkel gevonden worden via zoekmachine resultaat (betaald en/of organisch). Er wordt gecommuniceerd met met een kortingscode van 5%.

Er zijn on-page optimalisaties uitgevoerd om gebruikers die in de checkout zitten te stimuleren tot aankoop én de teleurstelling weg te nemen bij het invullen van een verkeerde kortingscode. Daarvoor hebben we onder het kortingscode invulveld een aangepast en positief bericht toegevoegd met een kortingscode die recht geeft op 5% korting. Deze werd niet alleen getoond nadat twee keer de melding ongeldige kortingscode was weergeven. Zo hebben we de doelgroep proberen te isoleren die écht alleen zou converteren met een kortingscode.

Resultaten

Frustratie bij het inwisselen hebben we omgezet in een positieve ervaring, waarmee we verwachtingen overtreffen en klanten trots maken in plaats van teleurgesteld. Niet alleen op de website zelf, maar ook als ze via zoekmachines gaan zoeken naar kortingscodes. Zo hebben we het verkeer van kortingscodesites naar ons toe getrokken en boden we 5% korting aan de bezoekers die een zetje in de rug nodig hadden. En dat alles met een 14% hogere gemiddelde bestelwaarde en een geschatte extra opbrengst van +€468.037 per jaar.

 

  • Google Ads hebben we gebruikt om de juiste gebruikers te relevante kortingscode te laten zien

  • De bestelwaarde is met 14% gestegen

  • Een geschatte extra opbrengt van +€460.000 per jaar

Dit wil ik ook!