-
De gemiddelde bestelwaarde is verhoogd met +14,7%
-
De gemiddelde advertentiekosten zijn verlaagd met 42,5%
-
Het conversiepercentage is gestegen me +110%
Personalisatie was en blijft één van dé trends op het gebied van online marketing en is dan ook vaak terug te vinden in top 5 trend-lijstjes. Met de komst van Customer Data Platforms (CDP) kunnen we hier steeds meer op inspelen. Hiermee kunnen we beter gepersonaliseerde content aanbieden, afhankelijk van de acties en keuzes van gebruikers in de webshop. Maar, CDP’s zijn ook duur. De gemiddelde CDP-kosten variëren van een kleine duizend euro per maand tot duizenden euro’s per maand, een flinke investering dus!
Daarom gingen wij op zoek naar een oplossing om toch te kunnen personaliseren zonder torenhoge kosten in Google Ads voor John Beerens. Ook wel een oplossing voor alle ondernemingen. Voor zowel klein, middel als groot én waarbij een CDP een toevoeging kan zijn maar geen verplichting voor personalisatie. De vraag luidt hierbij als volgt: “Is het mogelijk om op basis van websitesignalen personalisatie toe te passen voor John Beerens over de verschillende kanalen zonder afhankelijk te zijn van alleen een CDP?”
Personalisatie is iets waar online marketeers de afgelopen tijd veel mee bezig zijn, zo ook wij. Wat begon als een klein idee over 'wie zijn de mensen die producten sorteren van laag geprijsd naar hoog' groeide uit tot deze case. Zoveel mogelijk signalen op de website afvangen om te bepalen welk leidmotief je hebt. Als je dat weet is personalisatie ineens heel tastbaar en toepasbaar!
Elco Leenders
Former Lead SEA
De route naar resultaat
Om dit te doen moeten we erachter komen welke drijfveren de bezoekers hebben en hoe we de bezoeker op basis van hun individuele drijfveer of leidmotief verder kunnen helpen in zijn/haar customer journey. Deze leidmotieven zijn nauw verwant aan de persoonlijkheid van de individuele gebruiker. Hierop inspelen zou dus een grote kans zijn voor het verder optimaliseren van de John Beerens webshop. Zo kunnen we producten en de content van Google Ads matchen op basis van de persoonlijkheid van de gebruiker. We maken hierbij gebruik van de leidmotieven van Carl Jung: erkenning, winst, gemak en zekerheid.
Op basis van deze leidmotieven werden er advertentieteksten gemaakt, zoals:
Erkenning: ‘Alleen professionele producten’.
Gemak: ‘Bestel voor 22:00, morgen in huis’
Winst: ‘De beste prijs van Nederland’
Zekerheid: ‘Als beste uit de test’
Door het gedrag op de website te meten, konden wij bezoekers plaatsen in bepaalde leidmotieven. Google Analytics was hierbij het verzamelpunt voor alle data. Er werden van tevoren bepaalde criteria opgesteld op basis van gedrag. Door middel van de criteria viel een bezoeker dan in een van de vier leidmotieven. Op basis van de categorieën waar de bezoekers in vielen hebben we deze geretarget en doorgevoerd naar Google Ads en Microsoft Ads. Personalisatie all over the place dus!
Om vervolgens te valideren of het regargeten ook écht werkt, hebben we een A/B test opgesteld. Hierbij kreeg de controlegroep de advertenties zonder personalisatie te zien en de leidmotief-groep de gepersonaliseerde advertenties. En wat denk je? De personalisatie strategie werkte verbluffend.
Uitkomsten
Doel: personalisatie toepassen zonder afhankelijk te zijn van alleen een CDP
Resultaat: de gepersonaliseerde variant blijkt het meest effectief. Niet elke e-commerce webshop heeft de mogelijkheid om tools aan te schaffen, zoals CDP’s (die overigens wel enorm waardevol zijn) of veel geld te investeren om AI-tools te implementeren om gedrag te kunnen voorspellen. Wat wel elke webshop heeft zijn, sorteerfuncties, filteropties, content die aanpasbaar is, gebruikers die van de website gebruik maken en meetbare data. Met deze data kan je de resultaten verbeteren en dat hebben we voor John Beerens gedaan:
- Verhogen van de gemiddelde bestelwaarde (+14,7%)
- Verlagen van de gemiddelde advertentiekosten (-42,5%)
- Verhogen van het conversiepercentage (+110%)
- Verhogen van de Return On Ad Spend (+33,0%)