Customer Data Platform, wat is het?

CDP’s en DMP’s. Je hoort er van alles over. Alleen waarom heb jij zoiets nodig? Gemiddeld is klantdata verdeeld over 5 losse systemen. Wanneer je deze data verenigd en 360 graden klantprofielen opbouwt dan ben je in staat deze data overal in te zetten om zo de CLV per klant te maximaliseren.

Weten wat je allemaal kunt met een CDP, maar even geen zin om te lezen? Volg ons webinar! Daarin leggen we het in 15 minuutjes haarfijn aan je uit.

Customer data platform iets voor jou?

De data die je bewust of soms onbewust verzamelt, is veel waard. De kunst zit hem echter in het veilig verzamelen van die data, en hier een tastbaar en toepasbaar klantprofiel van te maken.

Een Customer Data Platform (CDP) verzamelt klantdata uit al je databronnen — zoals je website, advertentiekanalen, CRM en meer -, om hier één robuust, 360 graden klantprofiel van te maken. Het systeem “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech stack.

Als marketeer hoef je je hierdoor niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data, en je kunt zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren. 

Ben je hier naar op zoek dan is een CDP ongetwijfeld iets voor jou. Wel is het noodzaak om sterk onderzoek te doen. Zoals je wellicht leest raakt een CDP bijna alles in de customer journey, waardoor het vaak effect heeft op vitale business en managementprocessen.

In veel gevallen wordt een CDP voor organisaties pas aanbevolen en overgewogen bij een hoge volwassenheid in het digitale speelveld. Wat je als eerst gaat inzetten ligt vaak gelijk aan de evolutie van de opkomst van marketing technologie.

CDP maturity
Evolutie van marketing technologie

De voordelen van een CDP

De positieve kanten van een CDP zijn echt eindeloos. De truc zit hem er alleen in dat je er goed mee om moet kunnen gaan.

  • Verhoog de CLV van je klanten dankzij gebruik van data
  • Volledige controle over cross-channel klantdata
  • Inzetbaar voor al je marketing activiteiten
  • Eerste stap richting online, cross-channel personalisatie

Toch zijn er ook dingen die je niet kunt, die je misschien wel verwacht. Deze behoeften vervul je waarschijnlijk met een DMP (data management platform). Deze systemen lijken op elkaar, maar doen toch echt iets anders. In veel gevallen zijn ze ook complementair aan elkaar.

Het verschil tussen CDP's en DMP's
Wat kun je met een customer data platform?

Personalisatie

Uiteindelijk moet een customer data platform in staat zijn om voor jou:

  • Data uit alle verschillende bronnen te verzamelen, zoals bijvoorbeeld verschillende advertentiekanalen of je CRM
  • Onbeperkte opslag van data voor onbepaalde tijd bieden
  • AVG-proof zijn, aangezien het om persoonsgegevens gaat
  • Eenduidige profielen maken van geïdentificeerde personen
  • Gegevens delen met elk systeem dat ze nodig heeft

Echter, vandaag de dag wordt een CDP vooral gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om de customer journey te personaliseren. Personalisatie en natuurlijk het rendement wat hier uit voortvloeit is de belangrijkste reden voor organisaties om een CDP te overwegen.

First-party customer data

Een CDP biedt je duidelijke profielen van je klanten, en is hiermee de eerste stap richting online, cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor het juiste individu. Een CDP laat leads dus sneller converteren tot klant, en verhoogt bovendien de gemiddelde customer lifetime value.

Waarin verschilt een DMP van een CDP?
Verschil tussen DMP en CDP

Alleen een CDP kan first-party customer data beschikbaar, begrijpbaar en inzetbaar maken, want het brengt drie essentiële dimensies samen:

  • Data integriteit. De data die een CDP verzamelt, heeft een hoge mate van integriteit, omdat de transparantie en granulariteit van zeer hoog niveau zijn.
  • Controle. Marketeers hebben met een CDP volledige controle over zowel de manier van verzamelen, als het organiseren en activeren van first-party klantdata voor specifieke marketing taken.
  • Toegang tot data. Een CDP maakt het mogelijk voor marketeers om te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder technische kennis van hoog niveau, zoals dat van developers.

Welke platforms zijn er?

Tools die je kunt overwegen:

  • Blueconic
  • Segment.com
  • Datatrics

Bekijk hier een compleet overzicht van alle erkende customer data platforms.

Inzicht in ROI en CLV

Vrijwel alle CDP’s geven je de mogelijkheid om online, cross-channel personalisatie toe te passen voor ieder individu. Met als resultaat een hogere gemiddelde klantwaarde. Tijdens het onderzoeken welk platform voor jou geschikt is, adviseren we goed in kaart te brengen welke wensen je hebt. En of het platform deze opties zelf biedt of mogelijk moet samenwerken met andere tools om tot inzichten te komen.

Niet alle systemen zijn helaas even slim en gemakkelijk om mee te werken, waardoor je soms data nog moet bewerken en analyseren in systemen die hierin meer thuis zijn.

Persoonsgegevens verzamelen

Ook adviseren we goed te kijken naar hoe de software omgaat met het verzamelen van persoonsgegevens. Je wilt immers niet het risico lopen op een datalek en de privacy van je klanten schaden.

Er zijn twee soorten technologieën die helpen met het hanteren van de AVG. Consent management platforms (toestemming geven voor gebruik van persoonlijke data) en systemen die consent management standaard hebben ingebouwd.

Website personaliseren

Toestemming van de gebruiker is nodig om uiteindelijk data te verzamelen om zodoende uiteindelijk ook te kunnen personaliseren. De opties per CDP variëren van geen tot zeer uitgebreide mogelijkheden. 

In veel gevallen is het doel om de volledige klantreis te personaliseren. De website, on-site personalisatie, maar ook binnen andere communicatiekanalen, zoals advertentiecampagnes en e-mail.

Data Driven Marketing on steroids

Een customer data platform is dé oplossing voor een volledig data gedreven aanpak. Zeker nu we anno 2020 marketingacties kunnen automatiseren en personaliseren. Dit vaak ingeleid door slimme technologieën, zoals bijvoorbeeld machine learning.

Integraties maken het verschil

Om deze algoritmes goed te laten werken hebben we de juiste data nodig uit verschillende systemen. Zo wil je waarschijnlijk koppelen met een ad management systeem, je website, CRM en waarschijnlijk e-mail marketing software. De kwaliteit van een CDP wordt hierdoor grotendeels bepaald door het aantal beschikbare integraties en de stabiliteit van deze koppelingen.

Kosten van een systeem

Heb je een beperkt budget, kies dan altijd voor een CDP in plaats van een DMP. Een customer data platform is ontzettend veelzijdig en heeft een lange houdbaarheid. Met name wanneer je een CDP kiest waarmee je ook kunt personaliseren en goed kunt integreren met meerdere systemen.

Het succes en de verwachte ROI is ervan afhankelijk of het systeem goed wordt toegepast binnen de hele organisatie. Ondanks dat een CDP voornamelijk een marketing-tool is, moet er veel worden samengewerkt met onder andere de IT-afdeling.

In de meeste gevallen zijn CDP’s een SaaS-oplossing. De kosten variëren van een kleine duizend euro per maand tot duizenden euro’s per maand.

CDP Audit

Fingerspitz is partner van meerdere systemen, zoals CDP-marktleider BlueConic en all-in-one dataplatform Datatrics. Wil je gebruik maken van onze ervaringen met customer data? Wij ondersteunen in de implementatie, maken een audit voor je om zo de wensen en strategie te definiëren of helpen je een keuze te maken in de tech stack. Laat ons weten wat je uitdagingen en doelstellingen zijn!

Meer over Mike

Als data de toekomst heeft, laat het dan voor je werken

Mike Walter
Accountmanager Data & Automation