Ode aan de schilder – Man versus Machine

Specialisaties in deze case
  • +30% uplift uit beschikbaar budget

  • +500.000 extra mensen bereikt

  • 10 uur aan creatie bespaard

Winnaar Dutch Search Awards 2022

Beste Display campagne: Fingerspitz & DÖRKEN Coatings

De uitdaging

LUCITE® is een Duits B2B-verfmerk. Het verfmerk wil gaan groeien in Nederland en België. Met een sterk concurrerende markt, moet Lucite dus wel opvallen. Maar dat is het probleem… Lucite heeft nog weinig aan branding gewerkt.

We horen je al denken: een goed doordachte branding campagne voor een nieuw merk in een concurrerende markt… Dat gaat veel geld kosten. Niet alleen qua ad spend, maar ook qua mankracht. Anders sla je nog geen deuk in een pakje boter. Of blikje verf. Of kan zo’n branding campagne toch wel slimmer? 

Wij dachten van wel, en daarom is het tijd voor een duel: MAN versus MACHINE.

Dit brengt ons naar de doelstelling: een grootschalige branding campagne om merkbekendheid te genereren in Nederland en België. Om heel specifiek te zijn; ruim 10 miljoen online weergaven binnen de professionele schildersdoelgroep in beide landen.

De route naar resultaat

Het budget van Lucite werd besteed aan adspend en bureaukosten om de branding campagne te kleuren. In vijf maanden tijd hebben we de volledige See-Think-Do-Care-funnel goed doorlopen. Om de juiste aspecten een passend budget te geven, is 60% van het budget besteed aan advertising besteed en de overige 40% is gegaan naar de bureaukosten.

We hebben de kwasten opgepakt voor de realisatie van het ‘Ode aan de Schilder’-concept. Het concept draait om de schilder; de specialisten, de artiesten, de kunstenaars. 

Met A/B testen zijn we aan de slag gegaan. Wanneer je veel gaat A/B testen over meerdere flights en funnels, komt er uiteindelijk een behoorlijk prijskaartje aan te hangen. Om dit prijskaartje niet te hoeven zien, hebben we Expoze.io ingezet; een Predictive Eye tracking algortime tool waarmee je kunt voorspellen waar men naar kijkt op jouw advertentie. Hallo Man versus Machine!

De eerste fase in het duel is ingericht als één grote A/B test om erachter te komen of Expoze.io een betrouwbare tool is. Test A: een door een ervaren designer ontwikkelde visual. Test B: de visuals werden door Expoze.io heen gehaald vóór livegang.

De campagne wordt gelanceerd op social media, de landingspagina en display.

Uitkomsten

Er heeft maar liefst een uplift van 30% plaatsgevonden op sociale media. Met meer dan een half miljoen(!) extra bereikte mensen met exact dezelfde adspend, op zowel social media als display samen, heeft Lucite wel degelijk haar doelstelling behaald!

Dankzij de Eye Tracker hebben we 10 optimalisatie-uren kunnen besparen, voordat de uitingen via livegang werden gevalideerd.

  • +30% uplift uit beschikbaar budget

  • +500.000 extra mensen bereikt

  • 10 uur aan creatie bespaard

Dit wil ik ook!