Recruitment tot de Max

Specialisaties in deze case
  • +2144 vacature kliks in één maand

  • +287% click through rate

  • +25% toename sessieduur

Mammoet transporteert, verplaatst en verscheept grote en zware objecten met onovertroffen kracht. Dankzij de technische expertise en ongeëvenaarde vloot aan gigantisch materieel, is resultaat van het hoogste niveau gegarandeerd.

De uitdaging

Die enorme vloot van Mammoet moet natuurlijk wel door mensen bestuurd en onderhouden worden. Zo werven ze al twee jaar actief, via succesvolle campagnes. Maar na die twee jaar was de shine wel een beetje er vanaf. De advertentie frequentie nam toe, maar de resultaten stagneerden. 

De grote boze, maatschappelijke boeman klopte namelijk bij Mammoets voordeur aan; het landelijke werknemerstekort. Bijna heel werkgevend Nederland is op zoek naar personeel.

Zo ontstaat de uitdaging voor Mammoet: hoe val je op in die schreeuwende massa van wanhopige werkgevers?

De oplossing

Vacatures voor kraanmachinisten, riggers en monteurs moeten worden ingevuld. Wat dat betekent? Op alle drie de functies moest 3200 keer worden geklikt.

Hoe we dat weten? Vanuit de data van vorig jaar hadden we benchmarks. Dit aantal kliks moest voldoende zijn om het gewenste aantal van 40 nieuwe medewerkers aan te nemen.

Hoe we dat hebben gerealiseerd? Mammoet werd gevraagd om een klus te klaren voor de Dutch GP in Zandvoort. Een unieke kans, aangezien wij een connectie zagen in de interesses van hun doelgroep. Zo gedacht, zo getest. Hoe? Via een pilot op de GP van Spa, de GP die vóór Zandvoort valt, hebben we getest hoe de doelgroep reageert op onze recruiting campagne. De resultaten waren goed, onze hypotheses werden bevestigd. Zo ontdekten we interessante learnings om van de recruiting campagne op Dutch GP in Zandvoort een succes te maken. Oftewel Green light & go!

We ontwikkelden een slim concept met pakkende copy die hintte naar de F1. Ook creëerde we kersverse campagnematerialen. Mammoet racend op het circuit van Zandvoort. 

Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Voor een succesvol concept moesten we copyright claims ontwijken, maar ook de nieuwe regelgeving van Meta was een uitdaging. De targetingmogelijkheden voor wervingcampagnes zijn namelijk enorm beperkt. Toch wisten we dit te omzeilen met slimme hacks.

Zo hebben we de call-to-action aangepast van ‘Solliciteer nu!’ naar een meer abstracte variant: ‘Ontdek meer’. Zo maakten we talloze niche doelgroepen met interesses, hobby’s en eigenschappen die relateren aan de Formule 1 en autoracen. 
Aan de bezoekers van het racecircuit, dé hardcore racefans, zijn offline flyers uitgedeeld. Met een meetbare QR. Ook zijn er digitale hyperlocal campagnes te zien met de tekst: “Heb je ons al gespot langs het circuit?”

Resultaten

Deze slimme F1 slinger voor onze recruiting campagne resulteerde in een stijging van +2144 vacature kliks in één maand! Een indrukwekkende toename van +287% in de Click Through Rate. En niet zomaar veel verkeer, maar ook kwalitatief verkeer. Zo nam de gemiddelde sessieduur ook flink toe, met zo’n 25%.

  • +2144 vacature kliks in één maand

  • +287% click through rate

  • +25% toename sessieduur

Dit wil ik ook!