Specialisaties in deze case
  • +86% websitebezoekers vanuit pinterest

  • Stijging van 117% in CTR

  • 57% meer betrokkenheid

Van user generated feedback naar user generated content

Op Steigerbuis-Online.nl koop je simpelweg de steigerbuis of buiskoppelingen die je nodig hebt voor jouw project. Deze projecten zijn wijd uitlopend: kippenrennen, dj booths, pergola’s en nog veel meer. Je kan het niet zelf verzinnen zo gek dat sommige toepassingen zijn!

De uitdaging

We weten dat we met de website een DIY doelgroep aanspreken: handige Harry’s & Harriëtte’s die hun woning graag willen verfraaien met een zelf ontworpen project waarbij steigerbuizen de hoofdrol spelen. Op de website spelen we hierop in d.m.v. user generated content. Ook zijn er werktekeningen beschikbaar en je kan als bezoeker contact opnemen wanneer je advies nodig hebt bij je eigen project.

Twee weken na een aankoop krijg je als klant een mail met de vraag of je een foto van jouw project wilt insturen, zodat Steigerbuis Online de creatie kan gebruiken als beeldmateriaal om anderen weer te inspireren. Op dit verzoek krijgen ze telkens enorm veel reacties. We weten dus dat de doelgroep in zeer hoge mate betrokken is bij het merk en graag anderen willen inspireren met hun eigen gemaakte project.

We weten achteraf goed wat de drijfveren van de klant zijn en wat ze met die steigerbuizen maken. Hoe gaaf zou het zijn als we deze commitment van de bestaande klant juist al vooraf kunnen inzetten en zo de betrokkenheid van de nieuwe potentiële klant te verhogen?

Door het slim inzetten van feedback van websitebezoekers hebben we de betrokkenheid van de advertenties flink verhoogd!

Lars Dam

Online marketing consultant

De oplossing

Steigerbuis Online heeft al een goed gevuld account op Pinterest. Zeker sinds de Corona uitbraak, merken we dat het aandeel pinterest organic sterk groeiend is. Om het advertentiebudget zo effectief mogelijk in te zetten, focussen we op remarketing van de Pinterest bezoeker. Dit hebben we gedaan door middel van Pinterest Ads.

Om snel in te spelen op de situatie zijn we aan de slag gegaan met een carrousel ad met algemene productafbeeldingen & teksten.

Vervolgens hebben we een poll via Hotjar geactiveerd waarin we bezoekers vragen wat ze met de steigerbuizen gaan maken. Deze input hebben we gebruikt om de bestaande Pinterest Ad te optimaliseren. Van user feedback naar user content dus! Al na een maand hadden we 422 kwalitatieve responses binnen en binnen 3 maanden hadden we maar liefst 1000+ reacties.

Naast de resultaten uit Hotjar hebben we in Google Analytics geanalyseerd welk type steigerbuis het meeste wordt besteld. Door de input vanuit Hotjar te combineren met Google Analytics, hebben we de visuals in de Pinterest ads in de carrousel geoptimaliseerd met ingestuurde foto’s van klanten, die een kapstok en trapleuning met mat zwarte steigerbuizen hebben gemaakt.

Het resultaat

Tijd om de basis campagne te vergelijken met de geoptimaliseerde advertenties op basis van user generated feedback en content.

Het aantal websitebezoekers vanuit Pinterest is met 86% toegenomen, de CTR is met 117,5% gestegen en de betrokkenheid (bewaaracties, close-ups, link kliks en vegen op carrouselkaarten) is met 57,7% omhoog gegaan!

  • +86% websitebezoekers vanuit pinterest

  • Stijging van 117% in CTR

  • 57% meer betrokkenheid

Dit wil ik ook!