-
+27% conversiepercentage
-
399% ROI op agency
-
+93,55% herhaalaankopen
Winnaar Dutch Search Awards 2022
De uitdaging
John Beerens is de favoriete kale vriend van iedere haarliefhebber. De concurrentie in de beauty webshop wereld is groots. De branche zit in een welbekende race-to-the-bottom op het verlagen van prijzen.
In een concurrerende en prijsgevoelige markt is het een enorme uitdaging om een gezond marge over te houden.
Uit eerder onderzoek en eerdere experimenten is gebleken dat de klanten van JohnBeerens.com erg prijsgevoelig zijn. Prijsvergelijken is zelfs de standaard geworden in het aankoopproces.
De onderzoeksvraag van vandaag is: hoe kunnen we de prijsperceptie in de customer journey positief beïnvloeden zodat we meer herhaalaankopen realiseren en daarmee het conversiepercentage verhogen?
De oplossing
Door gebruik te maken van de Peak-End rule van Daniel Kahneman en een combinatie tussen cognitieve dissonantie en post-purchase rationalization, hebben we de strategie opgezet. Ook werd de regel van 100 ingezet, welke stelt dat het weergeven van korting in percentages beter werkt voor bedragen onder de €100 en dat korting in absolute getallen beter werkt voor bedragen boven de €100.
Op basis van theorieën hebben we optimalisaties uitgevoerd, door middel van A/B testen.
Op de productdetail pagina’s wordt er naast de advies- en kortingsprijs ook de besparing in euro’s aangegeven (variant 1) en de besparingen in procenten om de regel van 100 te valideren (variant 2).
Verder werd bij de producten die de laagste prijs in de markt hanteren, het label ‘Nergens goedkoper’ toegevoegd. Het gaat om 20,80% van alle John Beerens producten.
Daarnaast kunnen klanten op de SEO-geoptimaliseerde pagina ‘Kortingscode John Beerens’ ook een 5% kortingscode vinden.


Het resultaat
De totale impact van alle optimalisaties op de website breed +13,05% in CR% en daarnaast nog een +13,14% stijging in CR% op 20% van het assortiment.
Dankzij de optimalisaties is er een significante stijging van +93,55%(!) in herhaalaankopen op de website over de experimentele periode.
Ook was er een uplift in het aantal transacties website breed met meer dan 13%, een ROI van 399% in het eerste jaar en een 13,14% uplift in producten die nergens goedkoper zijn.