Key Takeaways
- De toekomst van SEO draait om het centraal stellen van de gebruiker, hun zoekintenties en het creëren van authentieke en kwalitatieve content.
- Het tonen van Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness en een jouw ervaring over alle kanalen bepaalt of jij een belangrijke speler bent.
- AI speelt een grotere rol in SEO, niet alleen voor contentcreatie, maar ook voor geavanceerde data-analyses en gebruikersinzichten.
- Voice Search, AR Search en vooral Google Lens als nieuwe zoekmethoden zijn vernieuwde mogelijkheden die potentieel bieden voor de toekomst.
- In tijden van economische uitdagingen kan SEO stabiliteit bieden door organische groei, kostenefficiëntie en door strategisch in te spelen op de huidige en toekomstige trends.
Door SEO algoritmes te hacken, hoop je op duurzame groei. Maar we leven niet meer in 2012. SEO gaat vandaag de dag veel verder dan alleen Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie.
Jouw manieren om organisch te zoeken ontwikkelen in een rap tempo. En je (potentiële) klanten veranderen daar vrolijk in mee. Dus, vraag jij je af wat de wereld van SEO in 2024 voor jou in petto heeft?
Blijf lezen als je wilt leren hoe je inzet op slimme, fundamentele groei. Stem je acties af op deze trends en blijf met jouw bedrijf in de spotlights staan.
Prioriteit op kwaliteit
Jouw focus lag eerder altijd op keywords. Dat is verleden tijd. Je verhaal begint nu bij de intentie van je gebruiker.
Wat dit betekent voor jou? Zet je gebruiker centraal. SEO in 2024 gaat over het begrijpen van de reis van je gebruiker. Denk na: wat willen ze écht vinden in hun zoekopdracht?
Zorg dat elke zin telt, dat elk artikel een doel dient. Kwaliteit boven kwantiteit. Geen opvulling meer; authenticiteit wint.
Andere hoek voor je zoekwoordenonderzoek
Door de focus op kwaliteit, is je zoekwoordenonderzoek ook in beweging. Zo pak je dit slim aan:
- Bedenk wat een relevant, kwalitatief zoekwoord is voor jouw bedrijf. Waar behaal je veel omzet mee?
- Vergelijk jouw content met je top 3 concurrenten op dat zoekwoord. Welke informatie mis je?
- Verwerk de informatie die jouw content mist. Plus een beetje extra.
Het belang van E-E-A-T
Dat gezegd hebbende… Zoekmachines zijn hongerig naar E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). De extra E staat voor ervaring, experience.
Wil je erkenning krijgen van zoekmachines? Toon je kennis in jouw categorie. Niet alleen via je website, je kijkt breder dan Google. Laat overal de expertise en kwaliteit van je bedrijf zien. Van social media tot podcasts of evenementen. Google beoordeelt via alle kanalen of jouw bedrijf een belangrijke speler is. Zoekt jouw doelgroep via TikTok en heb jij in die categorie het perfecte antwoord? Zorg dat je als expert aanwezig bent, via elk relevant kanaal.
Generatieve AI in je SEO-aanpak
Surprise, surprise: AI helpt je ook verder in het SEO-vakgebied. Maar besef jij je dat deze beste vriend veelzijdiger is dan alleen contentcreatie?
Dit is waar het interessant wordt. Want vergeet niet: Google ziet zichzelf als een ‘AI-first’ bedrijf. Wat dat betekent voor jou? Door Google’s Search Generative Experience bevatten zoekresultaten in de toekomst steeds meer AI content. Dat zorgt ervoor dat de gebruiker vaak al direct antwoord heeft door Google’s AI. Het gevolg voor jouw website? Minder of zelfs geen klikken.
Veel meer dan copywriting
Maar wacht, er is dus meer… Het is bekend dat je unieke, sterke content kunt creëren met AI. Maar gebruik jij AI ook al om je gebruikers te onderzoeken? Zo leer je hoe jouw product of dienst écht hun problemen oplost.
En dat is niet het enige. Zo is Artificial Intelligence meester in geavanceerde data analyses. Bijvoorbeeld van je Google Search Console data, of van andere campagnes. Doe er je voordeel mee. Maar onthoud: slechte input betekent altijd slechte output.
Voice-, AR- & Visual Search
Aan de andere kant zie je dus ontwikkelingen in de manieren van zoeken. Start bijvoorbeeld jouw zoektocht door je zoekopdracht in te spreken: Voice Search. Dat sluit ook aan op AR Search. No worries, beiden maken naar verwachting volgend jaar (nog) niet veel impact in Nederland.
Interessanter is Google Lens. Door een afbeelding in te voeren, zoek je naar een vergelijkbaar product. Het hangt natuurlijk af van de afbeelding, maar via de visual krijg je antwoord op je zoekvraag. In Nederland ligt het gebruik van deze search-mogelijkheid redelijk laag. Toch heeft dit in de toekomst veel potentie.
SEO als reddingsboei tijdens recessie
Wat we eigenlijk bedoelen te zeggen? Zet volgend jaar in op duurzame groei. Zeker als jij in tijden van recessie je groeidoelstellingen wilt behalen, is dit belangrijker dan ooit. Want je moet meer doen met minder. Toch biedt SEO juist groeikansen en stabiliteit.
Dit is je moment om innovatief, empathisch en doordacht te zijn. Hoe? Door strategisch na te denken over je type content. Zet via zoekmachines in op demand capturing. En ga met je socials all-in op demand generation.
Organische groei is de meest kostenefficiënte manier om zakelijk succes te behalen. Investeer dus nu in een sterk fundament, profiteer op de lange termijn. Want als je organisch overal als een leider aanwezig bent, heeft dat bijvoorbeeld ook een positief effect op je Google Ads.
Deze trends als jouw kompas
Alle ontwikkelingen vragen om aanpassingen in je SEO-strategie. Maar dit is jouw kans om maximaal zichtbaar te zijn. Op een duurzame manier groeien naar winst. Omdat jouw merk in de spotlight van kwaliteit staat.
Samen de toekomst van SEO aangaan? Wij helpen jou om je organische doelstellingen te behalen.
Meer over Gust
Resultaat realiseren en impact maken. Dat is waar ik het voor doe.
Gust de Backer
Head of Business Innovation