Data trends voor 2025

leestijd 6 minuten
16 oktober 2024

Key takeaways

  • First-party data wordt jouw belangrijkste troef, en nieuwe tools maken tracking eenvoudiger zonder technische hulp;
  • Native integraties zorgen ervoor dat je al je data centraal kunt koppelen voor een compleet klantoverzicht;
  • Ingebouwde AI-functionaliteiten maken data-analyse toegankelijker, zodat jouw team sneller waardevolle inzichten krijgt;
  • AI automatiseert data-activatie, waardoor je campagnes slimmer en efficiënter worden zonder handmatig werk;
  • Investeer nu in de juiste tools en strategieën om in 2025 voorop te blijven lopen in data-gedreven marketing.

Data is het kloppende hart van moderne marketing. Maar in 2025 gaat de wereld van data nóg sneller veranderen. Voor jou bieden deze innovaties enorme kansen, maar het vraagt ook om nieuwe inzichten en strategieën.

Hoe ga je om met de afnemende effectiviteit van third-party cookies? En hoe zet je AI slim in voor data-analyse en automatisering? 

Laten we duiken in de belangrijkste trends, zodat jij jouw marketingstrategie klaar weet te stomen voor de toekomst.

1. First-party data als belangrijkste troef: tracking wordt gebruiksvriendelijker

First-party data – de gegevens die je zelf rechtstreeks van je klanten verzamelt – wordt in 2025 nóg belangrijker. Hoewel de afnemende effectiviteit van third-party cookies al jaren een thema is, ligt jouw focus nu op hoe tracking methoden zonder third-party cookies steeds gebruiksvriendelijker worden. 

Dit betekent dat je als marketeer minder afhankelijk bent van developers om complexe oplossingen zoals server-side tracking in te richten. Steeds meer tools en platforms, zoals Google, bieden oplossingen die deze overgang een stuk makkelijker maken. 

Server-side tracking blijft een veelgebruikte methode. Maar waar je voorheen een technisch team nodig had, zie je nu dat er steeds meer SaaS-oplossingen op de markt komen die het makkelijker maken om data te verzamelen. Zo kunnen technische marketeers steeds vaker zelf aan de bak. Handig!

Een goed voorbeeld hiervan is Stape, een partij die het makkelijker maakt om data first-party en correct te verzamelen, zonder complexe technische aanpassingen.

Wat betekent dit voor jou?

De tijd van complexe tracking methoden die alleen voor experts toegankelijk zijn, is voorbij. 

Zorg ervoor dat je de nieuwste tools en platforms inzet om first-party data te verzamelen en compliant te blijven. Door de gebruiksvriendelijke opties weet jij als marketeer veel meer controle uitoefenen. Zo pak jij die controle, zonder altijd afhankelijk te zijn van een development team. Onmisbaar om in 2025 voor op je concurrentie te blijven lopen.

2. Koppel makkelijker al je data met native integraties voor één centraal klantbeeld

Data wordt pas waardevol als je het koppelt en analyseert. In het verleden was dit een uitdaging, omdat data vaak opgesloten zat in zogenaamde walled gardens; platformen zoals Facebook en Google deelden hun data niet. Daardoor was het moeilijk om een compleet klantbeeld te krijgen.

In 2025 zien we daarentegen een grote verschuiving. Steeds meer tools bieden native integraties met data warehouses, zoals Google BigQuery. Dit betekent dat je je data veel makkelijker centraliseert en analyseert. Zo creëer jij een centraal klantbeeld, wat leidt tot diepere inzichten en sterkere besluitvorming. Op die manier ontwikkel je effectievere marketingstrategieën. 

Wat betekent dit voor jou?

In plaats van afhankelijk te zijn van verschillende systemen, kun je data vanuit je CRM, Google Analytics en advertentiekanalen nu makkelijk samenbrengen in één omgeving.

Door gebruik te maken van tools die deze native integraties ondersteunen, krijg je een volledig klantoverzicht. Hallo slimme, datagedreven beslissingen! 

Het verzamelen van data is stap één, maar het koppelen van al die informatie is misschien nog wel belangrijker om de waarde eruit te halen. Gelukkig wordt dit proces eindelijk makkelijker dan ooit.

3. Ingebouwde AI-functionaliteiten voor makkelijkere data-analyse

Geen verrassing: ook in data-analyse speelt Artificial Intelligence (AI) in 2025 een steeds grotere rol. 

Wat echt opvalt, is dat tools steeds vaker ingebouwde AI-functionaliteiten bieden. Dat maakt het analyseren van data eenvoudiger en toegankelijker voor een breder publiek binnen jouw bedrijf. Waar je voorheen afhankelijk was van een data-analist of data scientist, kunnen nu ook niet-technische marketeers en teams profiteren van AI-gestuurde inzichten.

Denk aan tools zoals ChatGPT, die inmiddels helemaal geïntegreerd zijn in data warehouses. Zo weet je je met simpele prompts complexe analyses uit te voeren. Dit maakt AI geen vervanging van de data-analist, maar juist een verlengstuk van het team.

Wat betekent dit voor jou?

Dankzij ingebouwde AI-functionaliteiten in tools haal je sneller en makkelijker waardevolle inzichten uit je data. Dit bespaart tijd, optimaliseert je campagnes en maakt data-analyse toegankelijker voor het hele team. Zorg ervoor dat je AI-tools gebruikt die geïntegreerd zijn met je data warehouse, zodat je het maximale uit je data haalt. Niet alleen als data-expert, maar voor iedereen in de organisatie.

4. Automatiseer je data-activatie met AI voor meer succes

De laatste stap in jouw datastrategie is het activeren van data. Het verzamelen en analyseren van data is essentieel, maar uiteindelijk draait het om actie. In 2025 zien we een sterke groei in het gebruik van AI om data-gestuurde campagnes nog slimmer en sneller te automatiseren.

Hoewel het automatiseren van data-activatie via Customer Data Platforms (CDP’s) en marketing automation tools zoals Klaviyo al langer mogelijk is, ligt de echte trend in 2025 bij de inzet van AI. Tools genereren nu automatisch geavanceerde e-mailflows, gepersonaliseerde webervaringen en targeted advertenties, zonder dat je deze handmatig hoeft in te stellen. In plaats van dat je elk proces van A tot Z moet opbouwen, kan AI op basis van jouw data deze flows automatisch creëren. Dit geldt ook voor andere vormen van data-activatie, zoals het personaliseren van je website.

Daarnaast vereisen CDP’s steeds minder front-end kennis, omdat AI-gegenereerde templates je al een groot deel van het werk uit handen nemen. Zo zet je deze vormen van geavanceerde data-activatie makkelijker in. 

Wat betekent dit voor jou?

AI neemt een deel van het handmatige en technische werk van data-activatie over. Zo houd jij meer tijd over om je te richten op strategische zaken, zoals het inzichtelijk maken en verbeteren van je klantreis. Zorg ervoor dat je tools gebruikt die deze automatisering ondersteunen, zodat je campagnes niet alleen slimmer, maar ook efficiënter worden. In 2025 maakt AI dit proces simpeler en toegankelijker dan ooit.

Toegankelijke data maakt 2025 voordelig

Dus, wat heb je geleerd? Data is al jaren belangrijk in marketing, maar in 2025 wordt het écht doorslaggevend. Want deze ontwikkelingen maken data-analyse en activatie toegankelijker dan ooit. Wil jij vooroplopen in je branche? Zorg dan dat je deze trends omarmt en investeert in de juiste tools en strategieën.

Wat nu? Begin zo snel mogelijk met het verbeteren van je dataverzameling en -integratie. Gebruik AI om diepere inzichten te krijgen en automatiseer je marketingcampagnes. Hoe eerder je begint, hoe groter je voordeel zal zijn in 2025.

Wil je samen de datagedreven race winnen? Neem contact met ons op of blijf op de hoogte via onze gratis Growth Marketing Community: Growth Lab.

Lees meer over