Creative trends voor 2025

leestijd 7 minuten
20 november 2024

Creativiteit staat nooit stil. Om de haverklap schieten nieuwe technologieën, platforms en bizarre ideeën uit de grond, die alles wat je wist op z’n kop zetten. 

Dat is volgend jaar niet anders. Zo wordt 2025 een jaar waarin innovatie en verbeelding hand in hand gaan. Als beste vrienden op een groot creatief avontuur. Ja, het is weer tijd om je creatieve gereedschapskist uit te breiden en jezelf klaar te maken voor een flinke dosis inspiratie en creatieve efficiëntie. 

Blijf lezen om te leren wat te verwachten in het landschap van creativiteit in 2025.

* Midjourney visualisatie van een varken en haan op de straten van London

AI: van gimmick naar gamechanger

Hier komt het – voor velen – meest interessante deel: AI is in 2025 je ultieme creatieve partner. Of het nu gaat om duizend ideeën bedenken voor een campagne of een songtekst schrijven: AI helpt. Tools zoals DALL-E, ChatGPT, en Midjourney maken in no-time ontwerpen, teksten en muziek. 

Dat zorgt voor een flinke boost in je productiviteit en creativiteit. Waar men voorheen al snel riep: “Maar AI is niet creatief” – kan het jou wel helpen creatiever te zijn! 

Hoe? AI helpt bij snelle prototyping en creatieve iteraties. Het voedt je met informatie, zodat je sneller tot geweldige ideeën komt. Heb je een specifiek beeld in je hoofd, maar krijg je net niet de juiste stockfoto gevonden? Met de juiste prompt in Midjourney heb je in super snel een beeld, exact zoals jij het voor ogen hebt.

* Beeld van Midjourney tot leven gewekt middels Runway

Wat betekent dit voor jou?

AI is je beste creatieve buddy die je helpt om blokkades te doorbreken en je creativiteit los te laten. Ook is AI jouw creatieve sidekick om mee te experimenteren. Geen inspiratie? Laat AI gewoon de eerste zet doen. Plus, het is gewoon leuk om een beetje te spelen met wat mogelijk is.

Vertel verhalen die de wereld veranderen

Ook in 2025 draait het om betekenisvolle verhalen. Merken die ergens voor staan, spreken mensen aan. 

Storytelling is simpelweg effectiever wanneer merken echte emoties aanspreken en inspelen op culturele bewegingen. Door je uitingen niet op iedereen tegelijk te richten, maar je te focussen op een authentiek verhaal dat slechts een deel van je totale doelgroep aanspreekt, creëer je emotioneel effectieve reclames.

De kerstperiode is een perfect voorbeeld waar grote merken juist inzoomen op kleine authentieke verhalen. Een opa en omaatje in een cola cola reclame, een lesbienne stel in de andere, het maakt niet uit. Oprechte, authentieke verhalen leiden tot succes. Weet emotioneel te boeien, en je wordt op de lange termijn onthouden.

De jongere generaties hechten ook steeds meer waarde aan merken die bijdragen aan maatschappelijke kwesties. 

Neem bijvoorbeeld Dille & Kamille met hun jaarlijkse statement tijdens Black Friday. Hun tegenbeweging, Green Friday, gaat ieder jaar weer ‘viraal’. Het past bij hun merk karakter, hun identiteit, en dat resoneert weer bij hun doelgroep. Zo pak je merkvoorkeur. Juist door lef en je mening durven uiten.

Wat betekent dit voor jou?

Hoe je dit inzet? Door echte verhalen te vertellen, bouw je een betrokken community op. Mensen willen zich verbinden met merken die authentiek zijn. Het is dan ook helemaal prima om een mening te hebben als merk. Juist sterk, het maakt je menselijk. 

Door betekenisvolle verhalen te delen die matchen met de waarden van je publiek, bouw je een trouwe community die echt om je geeft. En eerlijk, dat voelt een stuk beter dan gewoon nog wat extra views krijgen.

Community-gedreven co-creatie

Dat is nog maar het begin. Co-creatie gaat het woord van 2025 zijn. Want content en creativiteit in 2025 draait ook om samenwerken. Of je nu feedback vraagt op Discord, een exclusieve club start op Telegram, of je volgers om ideeën vraagt op TikTok. Je wilt samenwerken met je community.

Onderzoek naar jongere generaties zoals Gen Z toont aan dat de jongere generatie connecties wil maken met merken (René C.W. Boender, 2024). Inspraak hebben over wat er gaat gebeuren. Controle. Ze willen niet dat je als bedrijf alleen aan het zenden bent. Nee, het draait juist om een dialoog met jou als merk. Creativiteit groeit wanneer je deelt. 

Wat betekent dit voor jou?

Door co-creatie kom je tot nieuwe perspectieven. Zo bouw je iets wat iedereen raakt. Bovendien creëer je een trouwe achterban die je werk steunt en je merk sterker maakt. 

Durf gewoon eens vragen te stellen in plaats van enkel te zenden. Haal het net op; hoe kijkt je doelgroep nou naar je merk? Wat zouden ze graag anders zien? Exit intents, converteerderssurveys en polls in je stories bieden je direct waardevolle inzichten. Zo ontdek je wat er speelt bij je doelgroep en waar ze behoefte aan hebben.

@bol

Antwoorden op @xox.merel.xox Echt een ultra interessante gast

♬ origineel geluid – bol

Geef je doelgroep inspraak in de toekomst, en ze blijven bij je in de toekomst. Ga de interactie aan in creatieve content formats. Vervolgens wel belangrijk dat je ook daadwerkelijk iets met de interactie doet. Anders blijf je alsnog alleen maar zenden.

Van content naar relevantie & context

Aan de andere kant is volgend jaar context belangrijker dan ooit. Context is niet alleen timing, maar ook relevantie en cultureel passen. Denk aan een video die precies op het juiste moment in de klantreis verschijnt. Of een hyperlokale campagne die precies inspeelt op waar jij je op dat moment op de wereld bevindt. Relevante content op het juiste moment maakt een blijvende indruk. 

Wat betekent dit voor jou?

Door relevante content te bieden op het juiste moment, maak je echt impact. Dat creëert waarde. Mensen herinneren zich dat jij er voor hen was. Precies op dat specifieke moment dat ze iets nodig hadden. 

Hoe beter en concreter je een beeld hebt van je doelgroep – en vooral hun behoeften/pains/gains, hoe beter jij daar op in kan spelen met je content en targeting. Sterke, relevante content is eigenlijk onmisbaar, zeker nu targeting mogelijkheden steeds meer beperkt worden op platformen als Meta. 

Door sterke content te creëren die echt aanslaat bij een bepaalde doelgroep, geef je het algoritme duidelijke signalen over wie het moet bereiken. Dit zorgt ervoor dat je resultaten steeds beter worden. Simpelweg omdat je content maakt met een doel voor ogen, in plaats van content voor iedereen.

Kies voor laagdrempelig, perfectie is overrated 

2025 draait alles om jezelf zijn. Geen filters, geen perfecte plaatjes. 

Ik geloof dat ieder mens in zijn onderbewustzijn heel goed kan oordelen: is iets echt, of is iets gestaged? Zo ook reclame. Zien we een perfect geproduceerde en tot in de puntjes uitgedachte filmproductie – dan laat dat natuurlijk ook een professionele kwalitatieve indruk achter voor jouw merkimago. Maar of het emotioneel altijd iets doet, dat is soms maar de vraag. Terwijl een snel filmpje gemaakt met je telefoon, maar die wél een echt moment in beeld brengt, of lijkt te brengen, op emotioneel vlak veel meer teweeg kan brengen.

Wat betekent dit voor jou? 

Die twee in balans houden is waar jij je als merk en marketeer mee bezig wilt houden in 2025. Hoe zorg je er enerzijds voor dat je je merkidentiteit en verhaal op een kwalitatieve manier uitdraagt, passend bij jouw merk? En hoe versterk je tegelijkertijd datzelfde verhaal op een luchtige en toegankelijke manier?

McDonalds is een sterk voorbeeld van een merk die dat donders goed begrijpt. Top funnel draaien ze een grootse productie omtrent hun nieuwe Maestro burgers. Vervolgens gaat ondertussen op TikTok iets viraal wat over exact dezelfde burger gaat, maar veel laagdrempeliger is. 

@mcdonaldsnl

Carel z’n mening is niet te koop, maar de nieuwe maccie burger wel 😋

♬ origineel geluid – McDonald’s Nederland

Welke creatie omarm jij als eerste?

De trends van 2025 zitten vol mogelijkheden. Dus, wat denk je? Ga je experimenteren met AI, impactvolle verhalen vertellen, samenwerken met je community, of je pure, authentieke zelf laten zien? De wereld verandert door actie, niet door af te wachten. Welke trend omarm jij als eerste?

Liever samen creatief en toekomstgericht aan de slag? Laten we dromen én doen, neem contact op.

Meer over Ian

Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.

Ian Bosman
Head of Creative