Social Advertising anno 2020: de status, de platformen, de crisis

leestijd 7 minuten
25 juni 2020

Social media heeft ondertussen de manier waarop we leven flink veranderd. Denk aan de manier waarop we ons nieuws lezen, tot het volgen van en interacteren met vrienden en beroemdheden. Begin dit jaar hebben we verschillende social media trends voor 2020 op een rijtje gezet om in de gaten te houden. Maar hoe zit het nu precies met social media? Laten we een kijkje nemen naar de status van social media, de platformen en hoe je dit kanaal inzet in tijden van crisis. 

Social Media in 2020

Wist je dat er in 2019 3,5 miljard social media gebruikers zijn ter wereld? Dit was op dat moment 45% van de hele wereldbevolking. Zoals je vaak leest, social media is echt niet meer weg te denken en het wordt alleen maar groter en groter. Nieuwe platformen, nieuwe mogelijkheden, een overvloed aan content. 

Onderzoek van Globalwebindex liet zien dat we gemiddeld 3 uur per dag op social media zitten. Je ziet het steeds meer geïntegreerd worden in ons dagelijks leven. Laat dit nu net perfect zijn voor je marketingactiviteiten!

Grote kans dat jouw baas zegt: “Ja maar, het levert toch helemaal niks op?” Hetzelfde onderzoek van Globalwebindex gaf aan dat 54% van de social media gebruikers de platformen gebruikt om onderzoek te doen naar producten. Nog een reden dus waarom het belangrijk is dat je op de platformen online bent in alle fases van de customer journey. 

De status op de platformen

Social Advertising matrix 2020

Facebook

Met 1,6 miljard dagelijks actieve gebruikers, die dagelijks gemiddeld 58 minuten op het platform actief zijn, is en blijft Facebook nog even het grootste sociale media platform wereldwijd. 

Ook marketeers blijven dit platform gebruiken, ondanks de drop in organisch verkeer, en dat is ook goed. Er zijn heel veel targeting opties en het platform is relatief goedkoop. Adverteren op Facebook is voor bijna ieder bedrijf geschikt, omdat de doelgroep op dit platform het meest divers is. 

Instagram

Instagram, het kindje van Facebook, heeft ondertussen een mooie 1 miljard gebruikers! Daarvan zijn er 600 miljoen dagelijks actief zijn. Per dag wordt er gemiddeld 95 miljoen (!) keer een post geplaatst. 

Is jouw doelgroep tussen de 18 en 29 jaar en heb je goede visuele content? Dan is Instagram een perfect kanaal voor jou en mag je die zeker niet missen in je social media mix. 

Twitter

Twitter is het platform om te weten wat er gebeurd in de wereld en waar iedereen het over heeft. Een perfecte plek om aanwezig te zijn of te gebruiken als listening en/of monitoring tool. 

Het platform is lang niet meer zo groot als een paar jaar terug, maar nog steeds zien we 134 miljoen dagelijkse gebruikers en 140 miljoen tweets per dag. 

LinkedIn

Een zakelijk platform, waarvan we een continue groei zien. Nu 303 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan er iedere maand ongeveer 5,3 miljoen nieuwe gebruikers bij komen. 

LinkedIn is perfect in te zetten in de B2B. De targeting opties hier zijn heel specifiek. Van bedrijven (mogelijkheid tot ABM) tot functies en interesses: je B2B audience vind je hier. Houd wel rekening dat je hier wat meer kwijt bent voor een klik dan op de overige platformen, maar je krijgt er wel een stukje extra kwaliteit terug. 

Verder is het opvallend om te zien dat LinkedIn ook wat meer B2C aantrekt. Denk hierbij vooral aan high end of luxury artikelen. De targeting op LinkedIn kan namelijk ook perfect zijn voor dit type bedrijven!

Snapchat

Snapchat is hét platform wanneer het gaat om unieke ephemeral content (content die verdwijnt na een bepaalde tijd). Vooral in Nederland is het de jongere doelgroep die hier actief is. In de Verenigde Staten daarentegen zie je dat de leeftijd al wat ouder wordt (18-34j). 

Er zijn ongeveer 109 miljoen dagelijkse gebruikers op Snapchat en er worden zo’n 3 miljard snaps verstuurd per dag. Het is een van de grootste video-platformen, met zo’n 10 miljard video views dagelijks. 

Pinterest

Dit is het platform (naast Instagram) voor inspiratie, maar dan veel meer gericht op het bewaren van dingen en zelf je eigen “moodboard” maken. Sinds vorig jaar is dit platform echt op de markt gekomen, mede door de mogelijkheid om hier te adverteren. Vergeet niet, dit is naast een social media platform ook een zoekmachine en je kunt dus je profiel optimaliseren voor Pinterest SEO. 

Het grootste gedeelte van de gebruikers is vrouw en het is het meest geschikt voor bedrijven in de fashion, beauty, retail, luxury, en woon/decoratie. 

Social Advertising in tijden van crisis

De huidige situatie grijpt ons allemaal en het is allemaal nog onduidelijk hoe we hier uit gaan komen. Echter geven verschillende wetenschappelijke artikelen aan dat het juist nu belangrijker is dan ooit om door te gaan met online marketing. Maar hoe doe je dit nu op Social Media? En belangrijker nog: wat ga je doen op het moment dat we weer terug naar het “normale leven” gaan? Hoe ziet het landschap er dan uit?

Het is goed om je te realiseren dat iedereen nu thuis zit. En wat doe je als je de hele dag thuis zit en niet naar buiten mag? Juist, een groot deel van de bevolking zal nóg meer gebruik gaan maken van social media. In China zagen we dit verschijnsel al op het moment dat het land in lockdown ging; een enorme stijging in social media gebruik. 

Daarnaast gelooft 66% van de bevolking zelf ook dat ze tijdens deze “thuissituatie” meer gebruik gaan maken van social media kanalen en zelfs andere kanalen gaat uittesten. De grootste toename van gebruikers wordt dan ook verwacht op Instagram & TikTok. 

Juist nu is het van belang dat je jouw strategie op orde hebt en de juiste kanalen in je mix hebt. Denk er bijvoorbeeld eens over na of kanalen die je nu nog niet gebruikt iets voor je kunnen betekenen!

Lange termijn brand-building strategie

Het beste is om nu te gaan focussen op een lange-termijn brand-building strategie en je hele funnel uit te werken op social media. Dit is het enige kanaal dat perfect in te zetten is in de gehele customer journey. Vraag jezelf af of je al aanwezig bent in de see-fase, of je deze doelgroepen opvangt en of je alle remarketing campagnes op orde hebt. 

Juist een crisis kan het het juiste moment zijn om te focussen op inspiratie, het delen van informatie en het weggeven van kennis. Verder is de verwachting dat social sales toe gaan nemen. Mensen zullen sneller getriggerd worden door social selling ads en hier ook aan gewend raken. Zorg er dus voor dat je je remarketing campagnes scherp hebt staan. 

Bouw vertrouwen op

Vertrouwen is een van de issues die marketeers nu tegenkomen bij het inzetten van social media. Gebruikers vertrouwen je steeds minder snel, zeker wanneer het lijkt op een advertentie. Zorg er dus voor dat je open en eerlijk bent en kies je content zorgvuldig uit. Maak het persoonlijk, blijf actief en ga voor klantloyaliteit. 

Een ijzersterke contentstrategie

Een goede contentstrategie blijft vaak links liggen, omdat we het te druk hebben. Dit is júist wat je nodig hebt en waar je het verschil mee gaat maken. Pak pen en papier, ga brainstormen! Zet je contentstrategie neer.

Denk hierbij goed na over de verschillende typen content die je gebruikt. Een gezonde variatie tussen “likeable”, “clickable”, “shareable”, en “sellable” content is gewenst. 

Verder kan het interessant zijn om te kijken naar wat meer time-consuming vormen van adverteren, zoals het bouwen van een Instant Experience of het maken van een toffe video. Dit zijn de typen content waar de platformen én de gebruikers gek op zijn. Tijd om die in te zetten dus!

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Manager Digital Marketing