10 regels voor een betrouwbare A/B test

leestijd 5 minuten
29 februari 2024

In de digitale wereld is conversie optimalisatie dé sleutel tot groei. Maar om datagedreven te beslissen wat je aanpast om te optimaliseren, wil je A/B testen.

Hoe verzeker je jezelf van een betrouwbare A/B-test? 

In deze blog leer je de 10 belangrijkste regels voor een betrouwbare en dus succesvolle A/B-test. Maak je klaar om je website prestaties te boosten!

Regel 1 – Bepaal datagedreven wat je wilt testen

De eerste stap van een succesvolle A/B-test? Het bepalen van je experiment. Via een uitgebreide data-analyse kom je daar achter. Laat je leiden door inzichten uit gebruikersgedrag. Zo stel je scherp bij welke website-elementen mogelijkheden liggen voor optimalisatie. Een betrouwbare analyse legt de basis voor een doelgerichte A/B-test.

Regel 2 – Stel een sterke hypothese op met één hoofd-KPI

Heb je bepaald wat je wilt testen? Top. Je volgende stap is een hypothese opstellen. Dit beschrijft je verwachte resultaat. Richt je in deze hypothese op één hoofd-KPI. Zo kun je aan het einde van je experiment de prestaties van de A/B-test afrekenen op deze KPI. 

Benieuwd hoe je een krachtige hypothese opstelt?

Dit bevat een motivatie (de aanleiding voor de test) en de hypothese zelf. Gebruik het volgende framework:

Regel 3 – Bepaal de looptijd van je test

Iets wat je ook niet wilt vergeten, is het bepalen van de optimale looptijd van je A/B-test. Met een looptijd berekening achterhaal je hoe lang een experiment moet lopen om significantie te behalen. Voor een website met weinig verkeer  kan de looptijd bijvoorbeeld 4 weken zijn. Heeft jouw website veel verkeer, dan kan een test van 2 weken voldoende zijn. 

Regel 4 – Verander één element per test

Misschien wel een van de belangrijkste regels voor een sterke A/B-test is het wijzigen van één element per test. Of het nu gaat om de kleur van een knop, of de tekst van een call-to-action. Het testen van één variabele zorgt voor betrouwbare conclusies. Als je maar één element aanpast, weet je met zekerheid dat een stijging of daling in de conversie veroorzaakt wordt door deze aanpassing. 

Betekent dit dat het helemaal niet mogelijk is om meerdere onderdelen tegelijk te testen? Nee! Als het verkeer op je website het toelaat, kun je multivariate testing toepassen. 

Bij deze methode test je meerdere elementen op een webpagina in één test, door combinaties te maken van de aanpassingen. Zo is het alsnog mogelijk om de impact van elk element afzonderlijk te analyseren.

Regel 5 – Maak gebruik van een controlegroep

Een controlegroep is noodzakelijk als referentiepunt voor het meten van je veranderingen. Deze groep blijft ongewijzigd. Je gebruikt de controlegroep als basis om te bepalen of de variantgroep een significante verbetering of verslechtering laat zien. 

Het testen van twee nieuwe varianten zonder het gebruik van een controlegroep is een no-go!

Regel 6 – Zorg dat je je gebruikersgedrag juist meet

Om gebruikersgedrag op je website te begrijpen, is belangrijk dat je dit gedrag nauwkeurig meet. Door gegevens zoals sessies, klikken en conversies bij te houden, kun je vaststellen welke aanpassingen bijdragen aan het optimaliseren van de website. Meetbaarheid helpt je begrijpen wat écht werkt en hoe je website kan groeien.

Regel 7 –  Bezoekers random toewijzen aan condities

Stel je voor: je wilt het aantal transacties van een website optimaliseren. 

Na het analyseren van het experiment blijkt dat de controlegroep voornamelijk bestaat uit gebruikers tussen de 18-24 jaar. Maar de variantgroep bestaat uit gebruikers van 55-64 jaar. Wat nu?

Je wilt weten of je testresultaten voortkomen uit je website aanpassingen. Of komt het door het verschil in leeftijd? Lastig te bepalen… Het random toewijzen van bezoekers aan condities vergroot de kans op vergelijkbare groepen.

Daarom is het willekeurig toewijzen van bezoekers aan de controle- en variantgroepen onmisbaar voor een betrouwbaar resultaat. Zo heb je een grotere kans dat je bezoekers in beide condities vergelijkbare kenmerken hebben. Dat geeft je meer zekerheid in je resultaten.

Regel 8 – Kies de juiste software voor jouw bedrijf

Kies de software die past bij de behoeften van jouw test en organisatie. Zorg ervoor dat de gekozen tool niet alleen betrouwbare testmogelijkheden bevat, maar ook binnen het budget van je organisatie past. 
Een slimme keuze in software legt de basis voor succesvolle A/B-testen. Ontdek conversie optimalisatie tools.

Regel 9 – Segmenteer de data tijdens de analyse

Je wilt een totaalbeeld. Daarom wil je je data tijdens de analyse segmenteren. 

Kijk dus niet alleen naar het totaalresultaat. Segmenteer op aspecten, zoals apparaatcategorie. Het is mogelijk dat de test op desktop wel het gewenste resultaat heeft behaald, maar op mobiel niet. Door segmentatie identificeer je deze verschillen in resultaten.

Regel 10 – Blijf continu testen

Last but not least: blijf testen. A/B-testen zijn niet eenmalig. Het is een doorlopende cyclus van leren en verbeteren. Iedere test draagt bij aan waardevolle kennis over het gedrag van je gebruikers. 

Reken daarom A/B-testen niet alleen af op succes of geen succes. Heb je een negatief resultaat? Dit kan zomaar hele waardevolle input zijn voor een vervolgtest. Als je test om te leren, dan leer je om te winnen!

Ben jij klaar voor de volgende stap in conversie optimalisatie? 

Met het toepassen van deze regels heb jij gegarandeerd succes met jouw volgende A/B-test! 
Is dit jouw eerste A/B-test en wil je meer leren voor een vliegende start in conversie optimalisatie? Onze 6 onmisbare stappen voor een succesvolle CRO start helpen je op weg.

Meer over Nina

Nina Verwer
Digital Marketing Optimizer

Lees meer over