6 onmisbare stappen voor een succesvolle CRO start

leestijd 3 minuten
15 februari 2024

Jij staat op het punt om je digital marketingstrategie een flinke boost te geven. Maar mis je dat ene zetje om echt door te breken? Een oplossing die niet alleen je inspanning versterkt, maar ook meetbare resultaten oplevert? Dit is jouw moment! 

Want conversieoptimalisatie is je sleutel tot succes. Je verbetert niet zomaar je online resultaten. Het is dé manier om echt te knallen.

Maar hoe zet je de eerste stappen in de wereld van CRO? Blijf lezen om te leren welke 6 onmisbare stappen je op weg helpen naar succesvolle conversie optimalisatie. 

  1. Maak alles goed meetbaar

    First things first: sterke meetbaarheid. Je begint altijd met het nauwkeurig meten van je website activiteiten.

    Dit betekent dat je de juiste tracking installeert. Zo houd je belangrijke acties op je website bij, zoals klikken, conversies en gebruikersgedrag. Zonder juiste meetbaarheid kun je conversie verbetering vergeten.

  2. Baseer je tests op kwalitatieve & kwantitatieve data

    Zodra alles goed ingesteld staat, is het tijd voor het echte werk: A/B-tests.

    Tests zijn een onmisbaar onderdeel van CRO. Wel is het belangrijk dat je je tests baseert op zowel kwantitatieve als kwalitatieve data. 

    Wat we daarmee bedoelen? Zorg dat je niet alleen kijkt naar harde cijfers, zoals statistieken en analytics. Check ook je inzichten uit gebruikersfeedback, enquêtes en gebruikerstests. 

    Combineer deze gegevens om een totaalbeeld te krijgen van het gedrag en de behoeften van je gebruikers. Zo neem je beter geïnformeerde beslissingen bij het opzetten van tests. Ook formuleer je zo sterkere hypotheses, wat ook weer bijdraagt aan het verbeteren van je conversie.

  3. Zet een strak proces en documentatie op

    Maar dat is nog niet alles… Want ook een gestructureerd proces en duidelijke documentatie zijn onmisbaar voor een succesvol CRO traject. 

    Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan. Daarom wil je een sterk proces voor het uitvoeren van tests, het analyseren van resultaten en het implementeren van verbeteringen. Documenteer je bevindingen en learnings in een database waar alles samenkomt.  Zo werkt iedereen op de juiste manier samen.

  4. Blijf continu leren en experimenteren

    CRO is een proces dat nooit ophoudt. Het gaat erom dat je blijft leren en experimenteren.
    Zorg dus dat je niet stil blijft staan nadat je een test hebt uitgevoerd. Analyseer je resultaten. Deze inzichten gebruik je om je volgende test te verbeteren. 

    Door continu te leren en experimenteren, blijf je je conversie verbeteren. Het is dé manier om voorop te blijven lopen.

  5. Optimaliseer voor mobiele gebruikers

    Je kunt het je niet voorstellen, maar deze tip wordt vaak over het hoofd gezien. Namelijk het optimaliseren voor je mobiele gebruikers.

    Want het mobiele verkeer groeit en groeit. Daarom wil je dat jouw website en alle conversiepaden goed werken op alle mobiele apparaten. 

    Jouw focus? Richt je op snelle laadtijden, duidelijke call-to-actions en een responsief ontwerp om de conversie van mobiele gebruikers te maximaliseren.

  6. Ken je klant

    Wat is het grootste geheim? Een van de meest waardevolle onderdelen van CRO is het begrijpen van je klanten. 
    Denk vanuit het perspectief van je gebruiker. Wat zijn hun behoeften, wensen en pijnpunten? Leer je klanten echt kennen via bijvoorbeeld marktonderzoek of usability testing. Door mee te bewegen met je klanten, weet je zeker dat je de gebruikerservaring sterk verbetert.

Klaar om je conversies te boosten?

De moraal van dit verhaal? Als je met deze tips aan de slag gaat, leg je een stevige basis voor succesvolle conversie optimalisatie. 

Maar onthoud: blijf gefocust, experimenteer en leer van je gebruikers. Dat is de enige manier om je conversies continu te verbeteren.Wat is jouw volgende stap? Samen maak je grotere conversie stappen.

Meer over Julie

Julie Verstappen
Digital Marketing Consultant