Jouw fundament voor succes in zoekmachineoptimalisatie? Technische SEO. Het helpt zoekmachines zoals Google en Bing bij het effectief crawlen en indexeren (eigenlijk het lezen en begrijpen) van je website. Onmisbaar als je met je website hogere posities wilt pakken.
Maar eerlijk is eerlijk. Als jij de infrastructuur van je website wilt optimaliseren, dan heb je een diep begrip van SEO nodig. Je moet weten hoe zoekmachines werken, en hoe deze interactie hebben met websites.
Gelukkig bestaan er best practices als startschot voor technische SEO. Leer samen met ons hoe je groeit naar #1 posities.
De basis van technische SEO
Voordat je de diepte in duikt, begin je bij een sterke basis. Zie jij nog kansen om voordelen te halen?
1. De snelheid van je website
Als jij een website bezoekt wil je een vlotte ervaring. Geen zin in en geen tijd voor: hup, klik, weg.
Een snelle website verbetert niet alleen de gebruikerservaring. Ook is dit een belangrijke rankingfactor voor zoekmachines.
Hoe je de snelheid van je website boost? Gooi d’r wat peper in met een snelle hostingprovider. Maar ook afbeeldingen comprimeren, browsercaching toepassen of lazy loading implementeren helpen om je website te versnellen. Luie wat? Voeg in de broncode van je afbeelding loading=’’lazy’’ toe.
2. Mobiele vriendelijkheid
Iedereen zit tegenwoordig aan hun telefoon vastgeplakt. Geen verrassende taak voor jou, maar wel een hele belangrijke: zorg voor een responsive design.
Simpel gezegd zorgt een responsive design ervoor dat je website op alle type apparaten goed werkt. Onmisbaar voor jouw gebruikers én voor de zoekmachines.
In een notendop check je of je teksten en knoppen in verhouding zijn. Voorkom ook dat je content breder is dan het scherm van een mobiel apparaat.
3. SSL/HTTPS implementatie
Safety first! Een beveiligde verbinding (HTTPS) is belangrijk voor de veiligheid van je gebruikers. En ook de zoekmachines belonen jou met een betere ranking.
Om HTTPS te implementeren, koop je een SSL-certificaat. Hoe? Verschillende certificaatautoriteiten helpen je verder.
Na aankoop installeer je het certificaat op je webserver. En tot slot wil je alle HTTP pagina’s doorverwijzen naar de nieuw aangemaakte HTTPS variant. Benieuwd wat voor score jouw website haalt? Doe een SSL test.
Geavanceerde technische SEO
Staat jouw fundament sterk? Level up. Je bent klaar voor het volgende niveau. Klaar om samen met ons de diepte in te duiken.
4. XML Sitemap genereren
Een sitemap helpt zoekmachines bij het vinden en indexeren van al je pagina’s. Lees: een heel belangrijk bestand.
Dat gezegd hebbende… Zorg ervoor dat alle pagina’s die geïndexeerd moeten worden, zijn toegevoegd aan de XML sitemap. No matter what.
Een sitemap genereren? Dat doe je online met één van de vele sitemap generators online. Of, afhankelijk van je CMS, met een plugin.
5. Robots.txt instellen
Lang niet alle pagina’s zijn even relevant óf slim om te laten indexeren. Dat geef je aan in robots.txt. Zo weet de zoekmachine welke pagina’s het niet hoeft te crawlen.
Aan welke pagina’s je kunt denken? Bedenk goed welke pagina’s geen SEO meerwaarde hebben. Zoals winkelwagen pagina’s, zoekresultaten van je website, login pagina’s, etc.
Dit kom erop neer dat je in de robots.txt “disallow:” plaatst, gevolgd door de page paths die je wil uitsluiten. Plaats daarnaast altijd een link naar je XML sitemap.
6. Structured data toepassen
In de kern pak je hogere posities als zoekmachines je website door en door begrijpen. Help ze een handje met Structured Data.
Door structured data toe te passen, maak je het zoekmachines via tags makkelijker om de inhoud van je pagina’s te begrijpen. Het grote voordeel? Rich snippets die je zichtbaarheid en klikfrequentie kunnen verhogen.
Andere technische SEO aspecten om te optimaliseren
Maar wacht, er is meer.
Vergeet niet om deze twee technische SEO aspecten altijd in je achterhoofd te houden. Bij elk stuk content.
7. URL-structuur optimaliseren
Een heldere URL-structuur helpt bij een goede navigatie. En dat maakt het voor zoekmachines weer makkelijk om je website te begrijpen.
Daarom is het belangrijk om makkelijke, leesbare URL’s te gebruiken. Vermijd zaken als underscores, hoofdletters of leestekens.
8. Link met interne links
Duidelijkheid is key. Dat geldt ook in je hiërarchie en navigatie. Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat alle pagina’s gelinkt zijn aan je website.
Het enige wat je hoeft te doen, is linkjes plaatsen van de ene naar de andere pagina. Link veel naar belangrijke pagina’s, en beperk naar minder belangrijke pagina’s. Ook zo kunnen zoekmachines de structuur van je website beter begrijpen.
9. Maak gebruik van SEO tools
Je wilt natuurlijk weten of je impact maakt. Zijn al je aanpassingen voor niks geweest? Of heb je al hogere rankings behaald? En zie je meer SEO verkeer?
Om te onderzoeken of al je aanpassingen effect hebben, is het slim om te werken met tools.
De belangrijkste tool is Google Search Console. Zo krijg je een goed overzicht van je prestaties. En dat niet alleen. Ook zie je het aantal gecrawlde pagina’s.
Wordt een pagina niet gecraweld? Google geeft gelijk de reden aan zodat je problemen kunt oplossen.
Een andere, handige tool is Screaming Frog. Deze tool simuleert de Google crawler. Zo heb je inzicht in wat Google ook ziet op je pagina’s. Dat helpt bij het identificeren en oplossen van problemen.
10. Technische SEO voor internationale websites
Heb jij een internationale website? Veel van deze adviezen kun je ook dan inzetten.
Maar let op! Je moet wat extra toevoegingen doen in de XML sitemap. Maar ook wil je Hreflang tags toe te voegen. Een totaaloverzicht van je acties? Leer meer over technische SEO voor internationale websites.
Houd aandacht voor SEO ontwikkelingen
Zoekmachines bewegen mee. Zo wordt met enige regelmaat het algoritme geüpdate. Zo laten zoekmachines gebuikers nog relevantere websites zien.
Jij wilt natuurlijk voorop lopen. Alleen zo weet je je concurrentie te verslaan. Meld je aan voor onze Growth Lab om up-to-date te blijven.
Klaar voor technisch SEO succes?
Dus, wat heb je nu geleerd? Het uitgangspunt is dat je website begrijpelijk is voor zoekmachines. Ben je onleesbaar, dan kun je zwaaien naar hogere rankings.
Voor veel van deze technische zaken heb je de hulp van een webbouwer nodig. Denk aan het verkorten van je laadtijden. Of dat responsive design. Hoe dan ook, denk eraan dat techniek de basis is voor al je SEO inspanningen. Als dat niet goed staat, heeft ijzersterke content of een geoptimaliseerd backlink profiel ook weinig nut.
Stel jezelf daarom de vraag: hoe belangrijk is SEO voor jouw bedrijf? Blijf je inzetten op SEA? Of leg je de basis om vele jaren gratis (en vaak meer betrokken) verkeer aan te trekken? The choice is yours.
Meer over Ryon
Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.
Ryon Matton
Head of SEO