Personalisatie is niet zomaar een trend. Het is jouw sleutel tot succes in 2024. Maar wat betekent dit nu écht voor jou? En wat maakt personalisatie écht effectief?
Blijf lezen als je wilt leren hoe jouw inspanningen succesvol zijn, in plaats van dat ze mislukken.
Duik samen met ons in de wereld van sterke personalisatie.
- Ken je klant als je broekzak
Stel je voor: je bent die bakker op de hoek. Zodra een klant binnenkomt weet je al wat voor brood ze nodig hebben en bestellen. Dát is de kracht van personalisatie. Als marketeers moet je alle beschikbare data slim gebruiken. Duik in de cijfers, maar ook in je klanten. Praat met ze. Wat willen ze? Waar lopen ze warm voor of juist tegenaan? Dit is je vertrekpunt.
Denk bijvoorbeeld aan een cluster analyse met RFM (Recency, Frequency, Monetary value). Doe een usability test. Of ga aan de slag met een product-market fit. - Zoek en vernietig knelpunten
Top, je hebt een berg data vol met inzichten. Wat nu? Zoek naar struikelblokken in de klantreis. Wat zijn de échte redenen en kenmerken die ervoor zorgen dat je bezoekers specifieke behoeften hebben? En welke twijfels killen uiteindelijk je conversie? Pak deze aan.
Wat we daarmee bedoelen? Neem een online modewinkel als voorbeeld. Nieuwe klanten zien liever eerst wat jouw merk uniek maakt. Maar je terugkerende klanten willen meteen de beste deals scoren. Pas dus je content aan op basis van verschillende klantsegmenten. Vanuit de klantbehoeften. Kleine veranderingen met grote effecten! - De juiste technologie als jouw bondgenoot
Geen succesvolle personalisatie zonder de juiste tools. Maar let op: een Ferrari kopen terwijl een Fiat Panda volstaat, is niet slim. Denk goed na over wat je wilt bereiken. En welke tool past daarbij? Een te dure tool kan een miskoop zijn als een eenvoudigere ook volstaat.
De volgende drie vragen helpen in het maken van de beste keuze:
Jouw grensverleggers in personalisatie
Onthoud altijd: of je nu werkt in B2B of B2C, uiteindelijk gaat het om mensen. Maak écht contact, begrijp en speel in op hun drijfveren. Zij zijn jouw grensverleggers. Zo maak je van personalisatie een echte gamechanger in jouw marketingstrategie.
Liever samen leren waar en hoe jouw bedrijf het beste personaliseert? Samen gaan we op ontdekkingstocht, met al je prospects en klanten, in iedere fase van je klantreis.
Meer over Paul
I’m not a tech guy. I’m looking at technology with the eyes of my customers… normal people’s eyes. - Jack Ma
Paul van der Ven
Account Strateeg Data & Automation