Je bent toe aan iets nieuws. Bijvoorbeeld een keuken. Of misschien wil je een andere vloer in je woonkamer. Wat het ook is, je start online je onderzoek naar jouw favoriet. Maar de echte aankoop doe je het liefste offline, fysiek in de winkel.
Voor velen is dit herkenbaar gedrag. Mogelijk had je het al ontdekt, maar we hebben het natuurlijk over het ROPO-effect. Dit staat voor Research Online, Purchase Offline. Deze manier van kopen is trending. De belangrijkste vraag is dan ook hoe je dit effect meet. Want meten is weten. Hoe vinden mensen de weg naar jouw (offline) winkel? Vergeet tot slot niet om constant te investeren in de online shopping ervaring.
Word jij ‘genekt’ door het ROPO-effect?
Het ROPO-effect komt veel voor in de retailbranche, zoals de sectoren die we hier benoemen. Maar ook als jouw business een andere tak van sport is, wil je toch even opletten. Het aantal online onderzoekers maar offline kopers blijft namelijk stijgen. Guess what? De performance van je social kanalen draagt bij aan deze zoektocht.
Geen goed idee dus om je social kanalen af te rekenen op ROPO. Maar wat is dan wel slim om te doen? Meet het verschil tussen online en offline aankopen. En ga voor de beste online shopping ervaring. Heh, hoe dan? Wij nemen je mee.
Het ROPO-effect meten op 3 manieren
Het meten van het ROPO-effect is niet altijd makkelijk. Maar onmisbaar als je een goed beeld wilt van de impact van je social campagnes.
- Offline conversies meten
Meet het aantal conversies in je fysieke winkel na het zien van de social campagne. Hoe? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een speciale kortingscode die alleen in de winkel geldig is.
- Branded zoekvolume
Een mogelijk resultaat van je social campagne is dat mensen meer informatie opzoeken over je merk of dienst. Het gevolg daarvan? Een toename in je branded zoekvolume. Houd daarom een trendlijn bij van je branded zoekvolume. Zo maak je inzichtelijk welke campagnes bijdragen aan het ROPO-effect.
- Marktonderzoek
Onderzoek je markt met behulp van surveys. Deze manier van meten kan sowieso nooit kwaad. Vraag naar de invloed van verschillende touchpoints in de customer journey. Welk effect hebben deze op hun koopgedrag? Here you go: weer een inzicht in de impact van je social campagnes.
Focus op je prestaties: Share Of Voice = Share Of Market
Wil je de overall prestaties van je merk of bedrijf meten? ‘Share of voice’(SOV) en ‘share of market’ (SOM) zijn dan twee belangrijke termen.
‘Share of voice’ bepaalt je positie in de markt. Waarom? Om deze te berekenen, kijk je naar de hoeveelheid reclame van jouw merk of bedrijf. Dit deel je dan door de totale advertentie-uitgaven uit de markt, x 100. Je hebt een hoge ‘share of voice’ als jouw merk of bedrijf een groot deel van de advertentie-uitgaven in de markt besteedt.
‘Share of market’ vertelt in hoeverre jouw merk of dienst de markt domineert. Hoeveel procent van de totale omzet van een bepaald product komt vanuit jouw bedrijf?
Een hogere ‘share of voice’ kan leiden tot een hogere ‘share of market’. Best logisch eigenlijk, als je er zo over nadenkt. Want als je een groot aandeel hebt in de advertentie-uitgaven, ben je zichtbaarder. En waarschijnlijk is je merk of bedrijf bekend. Dat heeft als gevolg meer interesse en verkoop. Dat is precies wat je wilt, toch?! Focus je daarom op je prestaties en maximaliseer beiden in je marketingstrategie.
Hier lees je meer over SOV en SOM.
Sla dé ultieme online shopping ervaring niet over
Ook als de aankoop offline is, raden we je aan om te blijven investeren in de ultieme online shopping ervaring voor je doelgroep.
Gemiddeld 4.000 advertenties vliegen dagelijks langs onze ogen. Steeds lastiger om op te vallen dus. En je doelgroep aan je merk te binden. What to do?! Een sterke online shopping ervaring helpt je hierbij. Denk aan advertentieopties zoals een Instant experience of collectie ad. Ook het gebruik van video werkt goed.
Inspelen op de online shopping ervaring via social media? Check de trends van 2023.
Kortom, door je bewust te zijn van het ROPO-effect en te zoeken naar manieren om dit meetbaar te maken, kom je erachter wat de impact is. Zo ben je niet afhankelijk van data die rechtstreeks vanuit de (social/performance) kanalen komt. En signaleer je zo snel mogelijk kansen.
Meer over Kim
“Online marketing is iets waarbij je nooit uitgeleerd bent. Je kunt jezelf blijven ontwikkelen en hierin gebruik maken van elkaars kennis en kwaliteiten.”
Kim Naeijé
Digital Marketing Consultant