5 budget- en bid management tips voor Google Ads

leestijd 5 minuten
25 juni 2024

Gebruik je Google Ads, maar merk je dat je uitgaven snel oplopen zonder de gewenste resultaten? Met effectief budget- en bid management bespaar je kosten, verbeter je je ROI én krijg je meer controle over je campagnes. 

Makkelijker gezegd dan gedaan. Blijf lezen om te leren hoe je dit in de praktijk brengt, aan de hand van deze vijf tips.

1. Stel realistische budgetten in

First things first: begin met realistische budgetten. Hoe?

Analyseer je huidige uitgaven en prestaties in je advertising kanalen. Gebruik historische data om te bepalen welk budget je nodig hebt om je doelen te bereiken. 

Stel een dagelijks en maandelijks budget vast dat aansluit bij je marketingdoelen.Je wilt deze regelmatig aanpassen op basis van prestaties. Bekijk dus over de periode van een jaar in welke maanden je de meeste omzet verwacht te halen. Zorg dat je je budget(ten) hier maandelijks mee in lijn brengt. 

Bijvoorbeeld: zie je dat historisch gezien 10% van je omzet uit januari komt, geef dan 10% van je budget uit in deze maand. Op basis van de daadwerkelijke prestaties kun je dan op- of afschalen.

Tips:

  • Duik in je historische data voor budgetbepaling.
  • Stel flexibele budgetten in.
  • Monitor je uitgaven wekelijks om te bekijken of je op koers loopt voor de maand en check je uitgaven maandelijks om te ontdekken of je op koers loopt voor het jaar.

2. Maak gebruik van geautomatiseerde biedstrategieën

Geautomatiseerde biedstrategieën in Google Ads besparen je niet alleen tijd, ook verbeter je zo de prestaties van je campagnes. Strategieën zoals “Doel-CPA” en “Doel-ROAS” passen biedingen automatisch aan op basis van jouw doelen, wat zorgt voor efficiënter gebruik van je budget en betere resultaten. 

Een hoger doel-CPA zorgt voor agressievere biedingen en hogere cpc’s, maar ook voor hogere volumes. 

Een hoger doel-ROAS werkt juist exact andersom; minder volume en lagere cpc’s.

Tips:

  • Stel een portfolio biedstrategie in met maximale CPC om controle te houden op je klikprijzen.
  • Maak niet te grote wijzigingen in je ingestelde targets om het algoritme niet van slag te brengen. In de regel betekent dit dat je geen grotere wijzigingen dan 10% in ROAS doet. Ook doe je maximaal eens per twee weken een aanpassing om het algoritme voldoende tijd te geven.

3. Gebruik negatieve zoekwoorden

Gebruik negatieve zoekwoorden om te voorkomen dat je advertenties worden getoond voor irrelevante zoekopdrachten. Dit helpt je budget efficiënter in te zetten. Ook verhoog je zo de kwaliteit van je verkeer. 

Eens in de zoveel tijd negatieve zoekwoorden toevoegen en optimaliseren is onmisbaar om verspilling te voorkomen. 

De beste manier om dit te doen is om regelmatig je zoekterm rapporteren te checken. In de regel sluit je niet-relevante termen direct uit. Zoektermen die wel relevant zijn maar niet goed presteren, bekijk je het liefst op de langere termijn.

Tips:

  • Analyseer zoektermenrapporten om irrelevante zoekopdrachten te identificeren.
  • Voeg regelmatig negatieve zoekwoorden toe.
  • Een vuistregel: Zoekterm en met een rendement 3x slechter dan het accountgemiddelde (ROAS/CPA) en minimaal 3 keer de gemiddelde CPA als spend kan je uitsluiten.

4. Monitor, leer en optimaliseer

Regelmatige monitoring en optimalisatie van je campagnes is een onmisbare tip. Gebruik Google Ads-rapportages om inzicht te krijgen in de prestaties van je advertenties. 

Welke campagnes en advertenties presteren goed, en welke hebben verbetering nodig? Pas je budgetten en biedingen aan op basis van deze inzichten.

Tips:

  • Monitor wekelijks je campagnes.
  • Gebruik A/B-testen om strategieën te vergelijken.
  • Optimaliseer biedingen en budgetten op basis van data. Stel deze in op basis van de afgelopen periode, en werk langzaam naar de gewenste targets toe.

5. Testen en experimenteren

Blijf testen en experimenteren met verschillende strategieën en instellingen in Google Ads. 

Experimenteer met advertentieteksten, biedstrategieën en budgettoewijzingen om te zien wat het beste werkt. A/B-testen geeft je waardevolle inzichten, wat je helpt om je campagnes continu te verbeteren.

Tips:

  • Voer regelmatig A/B-testen uit.
  • Documenteer je resultaten. Tip: Gebruik een tool als Airtable of een simpele Excel Sheet om je experimenten bij te houden.
  • Pas succesvolle experimenten toe en kijk of je deze nog verder kan uitwerken of je learnings kan meenemen naar andere campagnes.

Verlaag je kosten & verhoog je resultaten

Dus, wat heb je nu geleerd? Effectief budget management en bid management in Google Ads is een continu proces van analyse, optimalisatie en aanpassing. Door realistische budgetten in te stellen, geautomatiseerde biedstrategieën te gebruiken, negatieve zoekwoorden te implementeren, regelmatig te monitoren en te optimaliseren én te blijven testen, kun je kosten verlagen en resultaten versterken. 

Eén ding is zeker: met deze tips krijg je meer controle over je uitgaven, verhoog je je ROI en voer je efficiëntere campagnes uit. 

Het is tijd om het roer om te gooien. Begin vandaag nog met deze tips en til je Google Ads-campagnes naar een hoger niveau. Veel succes met je advertenties!

Meer over Nick

Online Marketing zonder data is hetzelfde als autorijden met je ogen dicht.

Nick Zebregs
Lead SEA & Digital Marketing Consultant

Lees meer over