Als je succesvol wil zijn in de voortdurend veranderende markt van vandaag, moet je bereid zijn om te experimenteren en continu te werken aan groei. Dat betekent dat je altijd op zoek moet gaan naar nieuwe manieren om dingen te doen, resultaat te verbeteren en dat je je nooit te comfortabel moet voelen bij de status quo.
Zowel klanten als medewerkers verwachten dat bedrijven voorop lopen, dus is het essentieel om grenzen te blijven verleggen.
Fouten maken is toegestaan in een experimentele cultuur – het is hoe we leren en groeien. Wees dus niet bang om risico’s te nemen en de grenzen op te zoeken. De enige manier om echt baanbrekende groei te bereiken is door een experimentele mentaliteit te omarmen.
Ik neem je mee in 5 stappen die je kunt zetten om een effectieve experimentencultuur toe te passen in je organisatie.
1. Voorbereiden van de organisatie
Iedereen wil betere resultaten. Het bedrijf waar jij werkt, maar jijzelf ook: je wil persoonlijke vooruitgang boeken. Alleen hoe zorg je ervoor dat iedereen in de organisatie er ook zo over denkt? Dan kun je er ook samen naar handelen.
Daarom is het zo belangrijk om een cultuur van experimenteren te creëren, waarin mensen steeds op zoek zijn naar manieren om te verbeteren en nieuwe dingen uitproberen. Dit kan een uitdaging zijn, maar het begint met de medewerking van de top. Het management.
Als leiders eenmaal aan boord zijn en zich inzetten voor het proces, kunnen ze helpen om die boodschap naar beneden te filteren en een omgeving te creëren waarin iedereen samenwerkt aan een gemeenschappelijk doel: het realiseren van groei. Zorg dus dat je hen eerst overtuigt!
Het bewijs
- Booking.com voert meer dan 1.000 experimenten tegelijk uit en naar schatting meer dan 25.000 tests per jaar.
- Bing van Microsoft brengt tientallen maandelijkse verbeteringen aan, die samen de omzet per zoekopdracht met 10% tot 25% per jaar hebben verhoogd.
- Vorig jaar verlaagde (bespaarde) Ebay $ 50 miljoen van zijn jaarlijkse advertentiebudget door inzet van experimenten.
Bron: Harvard Business Review
2. Ga datagedreven te werk en omarm een growth marketing mindset
Start met een growth mindset
Een groei mindset hebben is essentieel voor succes op elk gebied. Of je nu ondernemer bent, een marketing professional, of zelfs student, het is belangrijk om altijd open te staan voor nieuwe manieren om dingen te doen en voortdurend te leren. Accepteer dat je niet alles weet, en leer door te experimenteren.
Progressie boven perfectie
Perfectie is niet zo belangrijk als snelheid als het op groeien aankomt; je moet experimenteren en nieuwe dingen uitproberen om uit te vinden wat voor jouw bedrijf, branche of campagne het beste werkt.
Je kunt vooraf niet bepalen welke oplossing de meeste impact heeft op jouw groei. Daarom moet je experimenteren, je gaat je met A/B testen bezig houden. Hoewel experimenteren belangrijk is blijkt slechts 1 op de 7 experimenten een groot succes. De logische conclusie is dan ook: hoe meer experimenten, hoe meer kans je hebt op succes. Laat je dan ook vooral niet afremmen door te streven naar perfectionisme, maar doe er juist iets mee als het ‘goed genoeg’ is.
Marginal gains
Onthoud ook dat veel kleine stapjes tot grote veranderingen kunnen leiden; onderschat de kracht van marginal gains niet!
Bij Fingerspitz hebben we de mindset om iedere week 1% te groeien.
Al die marginal gains, oftewel kleine verbeteringen, hebben uiteindelijk een groot resultaat op het geheel. Op de uiteindelijke doelstelling.
Geen onderbuikgevoel maar data
Je maakt met een growth marketing mindset beslissingen op basis van cijfers en data, niet met een onderbuikgevoel. Je hoeft namelijk niet te gokken welk kanaal de meeste klanten oplevert voor de laagste kosten – dit kun je immers zelf berekenen doordat je experimenteert en weet wat het beste werkt op basis van data.
Door al deze dingen in gedachten te houden, ben je goed op weg naar succes.
3. Definieer je experimenten workflow
Start met hypothese gedreven taken
Experimenteren en groeien in resultaat start bij het bedenken van gerichte en te testen hypotheses. Een hypothese gedreven mindset is dan ook erg belangrijk.
Een hypothese stel je als volgt:
Om [reden] verwacht ik dat door [actie] [gedrag van doelgroep] op [locatie] verandert voor [doelgroep] wat resulteert in meer [metric].
Je kunt dit toepassen in al je growth marketing werkzaamheden. Je zult zien dat je op basis van deze hypothese gedreven taken eigenlijk continue kleine experimenten aan het uitvoeren bent.
“It’s less risky to run a large number of experiments than a small number”
Bron: Harvard Business Review
Experimenten proces
Vanuit deze testbare hypotheses ga je aan de slag met experimenteren en leer je vervolgens van de resultaten die eruit zijn gekomen. Zie onderstaande workflow.
Uiteindelijk voer je dus een controle uit op basis van je gedane acties/experimenten. Dit moeten we het ABC proces.
Aanname + Bewijs + Controle
- Aanname:
Gebaseerd op [data] verwachten we dat [actie] voor [gebruikersgroep] hen motiveert tot [gedrag].
- Bewijs:
Deze aanname klopt als we een [effect] meten op [growth metric].
- Controle:
De aanname blijkt [(in)correct]. We hebben geleerd dat [lessen]. De volgende stap is [vervolgactie].
Zowel positief, negatief of gelijk resultaat van een uitgevoerd experiment zijn belangrijk om van te leren en dus zeker ook om te delen.
4. Investeer in de juiste tooling & creëer een kennisbank
Hier bij Fingerspitz geloven we dat experimenteren de sleutel tot succes is. Daarom streven we ernaar om zo veel mogelijk experimenten uit te voeren, om verschillende hypotheses te testen en de best mogelijke oplossing te vinden.
Om dit effectief te doen, is het van essentieel belang om alle gegevens en resultaten van elk experiment goed te verzamelen. Dit kan een ontmoedigende taak zijn, daarom is het gebruiken van de juiste tooling hierin van essentieel belang. Graag neem ik je mee in hoe we dit bij Fingerspitz doen.
We verzamelen alle experimenten in een centrale tool waarin alle gegevens van elk experiment kunnen worden opgeslagen.
Het is goed om een gestandaardiseerd sjabloon te gebruiken voor de experimenten invoer. Dit zorgt voor consistentie. Zie hier rechts een voorbeeld van een experimenten invoer formulier.
Nóg belangrijker is het vervolgens om al die experimenten goed inzichtelijk te krijgen om terug te kunnen kijken, inspiratie op te doen of vervolgtesten en mogelijke patronen te ontdekken.
5. Zorg voor bedrijfsbrede engagement
En tot slot: vier overwinningen en omarm mislukte experimenten! Investeer om te leren. Creëer experimenten targets bedrijfsbreed, per team of op persoonlijk niveau. Dit alles met als doel om groei te stimuleren.
Happy testing!
Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!
Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!
Meer over Ramez
Ik geloof in duurzame klantrelaties en het sturen van online marketing inspanningen op klantdoelstellingen.
Ramez Khader
Manager Digital Marketing