5 tips voor creativiteit in YouTube Advertising

leestijd 6 minuten
9 juni 2023

Key takeaways

  • Creativiteit is de sleutel tot goede resultaten in YouTube-adverteren.
  • Creëer een haakje in je advertentie door je doelgroep en hun behoeften te begrijpen en een creatieve boodschap te ontwikkelen.
  • Gebruik eye-catching visuals van hoge kwaliteit en kies de juiste uitservering en apparaten om je advertentie op te richten.

6 miezerige seconden. Je leest deze tekst net af, en voor je het weet zijn die tellen alweer voorbij. In die korte tijd moet je de aandacht grijpen met jouw YouTube advertentie. 

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wordt er direct op dat knopje rechtsonder geklikt? Helaas, je advertentie is zo hopla, geskipt en vergeten. 

En ik hoor je denken, dan zet ik toch lekker een non-skippable advertentie in? Prima, dan betaal je de hoofdprijs om je video uit te serveren. Maar je bereikt precies niks. Want óók dan heb je maar 6 seconden om iemands aandacht te claimen en deze vast te houden

Je kijker is dus in controle. Hoe pak je dan toch de aandacht? Creativiteit.

Wat is het effect van creativiteit?

Instellingen, targeting en budget zijn vaak de zaken waar wij als marketeers aan sleutelen in campagnes. En eerlijk: heel moeilijk is dat niet. Veel belangrijker is het creatieve aspect.

Want maar liefst 62% van je performance wordt bepaald door de advertentie zelf. De video dus. Niet je targeting, niet het merk achter de campagne. De kwaliteit van je video is simpelweg dé key factor om te zorgen dat de kijker jou onthoudt. En jij dus resultaat haalt uit je campagne. 

Als je dus écht impact wil maken, is de vraag hoe je met creativiteit die aandacht claimt. En hoe je deze vasthoudt. De volgende 5 tips helpen je op weg.

Tip #1. Creëer een haakje

De eerste stap vindt plaats aan de tekentafel. Het gaat om opvallen. Zo voorkom je dat de ogen afdwalen naar de aflopende timer om je advertentie te skippen. Maar hoe doe je dat?

Ga na wie je doelgroep is. Verdiep je in je kijkers. Wat verlangen ze? Waar maken ze zich boos over? Wat beweegt hen? Dit helpt je om een video op de plank te leggen die iets losmaakt.

Vervolgens bekijk je met een kritische blik wat nou écht je USP’s zijn. Wat doet jouw product of merk beter dan je concurrentie? 

Deze elementen vormen de fundering van je boodschap. Giet hier een creatief sausje over en tada: je hebt een advertentie die opvalt en onthouden wordt. Om jouw creatieve sausje te maken, zoek je naar rechterbrein bewezen creativiteit

Voeg deze drie samen om jouw haakje te creëren: jouw kans om in te haken, zodat de kijker aangehaakt blijft. 

Heb je ‘m te pakken? Goedzo. Nu nog het juiste storyboard!

Tip #2. Optimaliseer je storyboards

Als tweede gaat het om de juiste piekmomenten. Stap af van de traditionele story arc – de boog die bepaalt hoe acties elkaar chronologisch opvolgen. Die bestaat uit introductie – opbouw van het probleem – climax – oplossing – aanbieding – branding. Maar die opbouw krijg je niet in 6 seconden gepropt.

Daarom is het voor online ads slimmer om de emerging story arc aan te houden. Start hoog, pak direct de climax en gooi direct de clue. Alsof je tijdens een film de bioscoopzaal in loopt. 

Even tussen jou en mij: de emerging story arc wordt door YouTube zelf geadviseerd. 

Zorg wel dat je na die 6 seconden nog iets te vertellen hebt (als je ook daadwerkelijk meer te vertellen hebt). Ga op zoek naar een onverwachte shift die weer de nieuwsgierigheid van je kijker prikkelt.

Benieuwd hoe het verschil tussen deze twee arcs er in de praktijk uit ziet? Check eens de eerste 6 seconden van onderstaande film trailers. Dit zijn speelfilms, maar geldt voor je advertentie net zo. 

Tip #3. Eye-catching visuals

Een korte, maar krachtige tip, en o zo belangrijk: gebruik visuals van hoge kwaliteit. 

Deze zijn cruciaal om de aandacht te grijpen en vast te houden. Pakkende kleuren die passen bij je merk, interessante camera-angles, kostuums, een toffe doordachte locatiekeuze. 

Betekent dit dat iedere campagne een productie van duizenden euro’s moet zijn? Zeker niet. Steek je tijd in je concept en boodschap. Maak die zó spot-on dat een grote productie helemaal niet nodig is om iets teweeg te brengen.

De succesvolle campagne van Natuurhuisje is een sterk voorbeeld. Niet vliegen, wel landen. Vier woorden ondersteund door een toffe foto en huisstijlelementen. Meer heb je niet nodig. 

Onderschat alleen niet hoe lastig het is om tot zo’n spot-on uiting te komen. Dan zit de tijd en geld niet in productie, maar wel in de concepting. 

Shit, nu heb ik het alsnog niet kort gehouden. Mand!

Tip #4. Kies voor de juiste uitservering

YouTube biedt een hoop soorten campagnes. Skippable, non-skippable. Bumpers, display, sponsored cards, Youtube For Action, Shorts, you name it.

Denk goed na over welke keuze ideaal is voor jouw doel. Waar past jouw uiting het beste bij?

  • Heb je een heel lang, maar tof verhaal te vertellen? Kies dan voor een skippable ad. Zorg wel dat je in de eerste 6 seconden meteen laat zien hoe tof het is. Zo krijg je meer waar voor je geld.
  • Heb je een lang verhaal te vertellen, maar is het lastig om dit in 6 seconden over te brengen? Voorkom doorklikkers en kies voor een non-skippable campagne. Je betaalt dan over het algemeen wel gemiddeld wat meer. 
  • Heb je maar 6 seconden nodig om je punt te maken? Prima, bumper it is!

Tip #5. Bedenk waar je ad op wordt bekeken

Waar is de kans het grootst dat je advertentie bekeken gaat worden? En dan is vooral de vraag; op wat voor device?

Target je met je klus advertentie op DIY video’s? Grote kans dat iemand dan snel instructies zoekt op zijn mobiele telefoon. 

Zorg dan dus dat je video met een mobile-first gedachte is gemaakt:

  1. Gebruik grote en duidelijke teksten, geen klein gepriel.
  2. Kies heldere beelden die ook op gedimde schermen werken.
  3. Verwerk niet te veel details om je punt te maken, dat is niet zichtbaar op zo’n klein schermpje
  4. Houd het tempo hoog, de aandachtsspanne op mobiel is nóg korter dan op een ander apparaat.

Moet je altijd mobile-first in gedachten houden? Nee, zeker niet. Wil je je campagne uitserveren vóór long-form videocontent, zoals bijvoorbeeld live-sets van muziek en concerten? Grote kans dat die persoon door YouTube browsed via de TV. Optimaliseer dan juist voor de televisie!

Weet je niet zeker via welk apparaat jouw advertentie wordt bekeken? Kies dan altijd voor mobile first. Want data liegt niet; 70% van de YouTube sessies in Nederland is met een mobiel apparaat. 

That’s it! 

Aan de slag jij met succesvolle campagnes. Lastig om dat perfecte haakje te vinden? Of tot die onderscheidende campagne te komen? Schakel hulp in van creatives.

Meer over Ian

Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.

Ian Bosman
Head of Creative

Lees meer over