Wat is een CDP? De voordelen van een Customer Data Platform & ontdek tools

leestijd 8 minuten
17 december 2024

Customer Data Platform (CDP). Je hoort er van alles over.

Maar wat is een CDP? En waarom heb jij zoiets nodig?

Gemiddeld is alle data van jouw klanten verdeeld over 5 losse systemen.

Wanneer je deze data terugbrengt naar één platform in een CDP en 360 graden klantprofielen opbouwt, ben je in staat deze data overal in te zetten. Zo helpt een CDP om de CLV (customer lifetime value) per klant te maximaliseren. En kun je aan de slag met gepersonaliseerde marketing.

Liever een video bekijken over CDP’s? Jaap neemt je mee in de voordelen, praktijkvoorbeelden, het keuzeproces en de implementatie:

Meer weten over CDP’s? In deze whitepaper ontdek je de kijk op de noodzaak van personalisatie en de uitdagingen die hierbij horen vanuit het perspectief van drie experts!

#1

Wat is een Customer Data Platform?

Alle data die je bewust of soms onbewust verzamelt, is veel waard.

De kunst zit hem in veilig data verzamelen, hier een tastbaar en toepasbaar klantprofiel van te maken, en deze data te activeren.

Een CDP verzamelt klantdata uit al je databronnen — zoals je website, advertentiekanalen, CRM (customer relationship management) en meer. Dit stelt je in staat om één robuust, 360 graden klantprofiel van te maken van jouw individuele klant. Zie het als een klantdata platform of database. 

Maar een CDP biedt meer. Deze 360 graden klantprofielen kunnen verder verrijkt worden gedurende de customer journey, wat je in staat stelt om dieper te segmenteren en te personaliseren. Ook het activeren van de profielen gebeurt in het CDP zelf. 

Een CDP “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech stack waarin je verschillende tools hebt voor het verzamelen, opslaan en activeren van data. 

Als marketeer hoef je je hierdoor niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data. En je kunt zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren. 

Ben je hier naar op zoek, dan is voor het verhogen van de waarde van je data een CDP ongetwijfeld iets voor jou.

Het is vaak je eerste stap richting online, cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor het juiste individu.

Een CDP laat leads dus sneller converteren tot klant, en verhoogt bovendien de gemiddelde customer lifetime value. Omdat je gebruik maakt van klantdata.

Wel is het noodzaak om sterk onderzoek te doen. Zoals je wellicht leest, raakt een customer data platform bijna alles in de customer journey. Daardoor heeft een CDP vaak effect heeft op vitale business en managementprocessen.

In veel gevallen wordt een CDP voor organisaties pas aanbevolen en overwogen bij een hoge volwassenheid in het digitale speelveld.

De voordelen van een CDP voor je klant data verzamelen en marketing automation

Je voordelen met een CDP zijn echt eindeloos.

De truc zit hem er echter in dat je goed met een CDP om moet kunnen gaan.

  • Verhoog de CLV van je klanten dankzij gebruik van data
  • Volledige controle over cross-channel klantdata
  • Inzetbaar voor al je marketing activiteiten, ook voor marketing automation
  • Eerste stap richting online, cross-channel personalisatie

Een CDP nodig voor jouw organisatie?

Personaliseer je eerstelijns data

Uiteindelijk wil je dat een CDP in staat is om voor jou:

  • Eerstelijns klantdata uit verschillende bronnen te verzamelen, zoals bijvoorbeeld verschillende advertentiekanalen of je CRM
  • Onbeperkte opslag van data voor onbepaalde tijd bieden
  • AVG-proof zijn, aangezien het om persoonsgegevens gaat
  • Eenduidige profielen maken van geïdentificeerde personen
  • Gegevens delen met elk systeem die ze nodig heeft

Echter, vandaag de dag wordt een CDP vooral gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om de customer journey te personaliseren. Dit stelt je in staat om marketing activiteiten zoals campagnes veel persoonlijker te maken.

Personalisatie en natuurlijk het rendement wat hier uit voortvloeit is de belangrijkste reden voor organisaties om een CDP te overwegen.

First-party customer data

Een CDP biedt je duidelijke profielen van je klanten. Het is vaak je eerste stap richting online, cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor het juiste individu.

Het laat leads dus sneller converteren tot klant, en verhoogt bovendien de gemiddelde customer lifetime value. Omdat je gebruik maakt van klantdata.

Met het oog op third party cookies, die op den duur zullen verdwijnen, stelt een CDP je in staat om veel meer data zelf te verzamelen en dús in te zetten.

Wat kun je nog meer doen of inzetten om klaar te zijn voor een cookieless environment?
  • First party: zorgen dat je alles wat er toe doet ook first party vastlegt. Zelf contacten/leads verzamelen door slimme list building. En bijvoorbeeld je Google Analytics data ook streamen naar Google BigQuery of Data Warehouse (dit kan met Google Analytics 4).
  • Server-side Google Tag Manager: tracking van client-side naar server-side waardoor je veel meer controle hebt over welke data je uitwisselt tussen welke systemen en de cookie-afhankelijkheid kan wegnemen.

3 essentiële dimensies die een CDP samenbrengt

Alleen een CDP kan first-party customer data beschikbaar, begrijpbaar en inzetbaar maken. Zo brengt het drie essentiële dimensies samen:

  • Data integriteit. De data die een CDP verzamelt, heeft een hoge mate van integriteit, omdat de transparantie en granulariteit van zeer hoog niveau zijn.
  • Controle. Marketeers hebben met een CDP volledige controle over zowel de manier van verzamelen, als het organiseren en activeren van first-party data voor specifieke taken.
  • Toegang tot data. Een CDP maakt het mogelijk voor marketeers om te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder technische kennis van hoog niveau, zoals dat van developers.

Verschil tussen CDP en Marketing-automation

#2

Welke platforms zijn er?

CDP tools die je kunt overwegen:

  • Blueconic
  • Segment.com
  • Spotler Activate

Bekijk een compleet overzicht van alle erkende customer data platforms.

Twijfel je over welke soort CDP het beste is voor jouw organisatie? Neem contact met ons op en wij leggen je er alles over uit!

Belangrijkste functies: inzicht in ROI en CLV

Vrijwel alle CDP’s geven je de mogelijkheid om online, cross-channel personalisatie toe te passen voor ieder individu. Met als resultaat een hogere gemiddelde klantwaarde.

Tijdens het onderzoeken welk CDP platform voor jou geschikt is, adviseren we goed in kaart te brengen welke wensen en requirements je hebt.

En of het platform deze opties zelf biedt of mogelijk moet samenwerken met andere tools om tot inzichten te komen.

Niet alle CDP systemen zijn helaas even slim en gemakkelijk om mee te werken of te koppelen met je bestaande tech stack. Daardoor moet je soms data nog bewerken en analyseren in systemen die hierin meer thuis zijn.

Persoonsgegevens en klantdata verzamelen

Ook adviseren we goed te kijken naar hoe de CDP software omgaat met het verzamelen van persoonsgegevens.

Je wilt immers niet het risico lopen op een datalek en de privacy van je klanten schaden.

Er zijn twee soorten technologieën die helpen met het hanteren van de AVG.

Consent management platforms (toestemming geven voor gebruik van persoonlijke data) en systemen die consent management standaard hebben ingebouwd.

Een mooi voorbeeld waarbij wij het verzamelen van persoonsgegevens goed in de praktijk hebben gebracht is voor een grote universiteit in Nederland.

Voorheen negeerden veel websitebezoekers de consent banner. Dit resulteerde erin dat er weinig data verzameld werd en het beperkte de omvang van remarketinglijsten.

Met behulp van een CDP hebben we de cookiebanner prominenter in beeld gebracht.

Deze aanpassing heeft ervoor gezorgd dat de opt-ins zijn gestegen met 35,43%. Een enorm verschil!

Personaliseren

Toestemming van de gebruiker is nodig om uiteindelijk data te verzamelen om zodoende uiteindelijk ook te kunnen personaliseren.

De opties per CDP variëren van geen tot zeer uitgebreide mogelijkheden. 

In veel gevallen is het doel om de volledige klantreis te voorzien van een gepersonaliseerde ervaring. De website, on-site personalisatie, maar ook binnen andere communicatiekanalen, zoals advertentiecampagnes en e-mail.

#3

Data Driven Marketing on steroids

Een CDP is dé oplossing voor een volledig data gedreven aanpak. Zeker nu we marketingacties kunnen automatiseren en personaliseren.

Dit wordt vaak ingeleid door slimme technologieën, zoals bijvoorbeeld machine learning.

Integraties maken het verschil

Om deze algoritmes goed te laten werken, hebben we de juiste data nodig uit verschillende systemen.

Zo wil je waarschijnlijk koppelen met een ad management systeem, je website, CRM en waarschijnlijk e-mail marketing software.

De kwaliteit van CDP wordt hierdoor grotendeels bepaald door het aantal beschikbare integraties en de stabiliteit van deze koppelingen.

#4

Kosten van een Customer Data Platform

Een CDP is ontzettend veelzijdig en heeft een lange houdbaarheid. Zeker als je een CDP kiest waarmee je ook kunt personaliseren en goed kunt integreren met meerdere systemen.

Het succes en de verwachte ROI ervan is afhankelijk of het systeem goed wordt toegepast binnen de hele organisatie. Het is dus van belang om goed doordacht met meerdere stakeholders te kijken naar een CDP. Bij een CDP komen implementatiekosten en licentiekosten kijken, zonder doordacht plan (en bijbehorende business case) is het lastig om deze terug te verdienen.


In de meeste gevallen zijn CDP’s een SaaS-oplossing. De kosten variëren van een kleine duizend euro per maand tot duizenden euro’s per maand.

#5

Customer Data Platform Audit

Fingerspitz is partner van meerdere cCDP systemen, zoals marktleider BlueConic en Spotler Activate.

Wil je gebruik maken van onze ervaringen met customer data?

Wij ondersteunen in de keuze en implementatie, of doen een CDP-audit op je bestaande platform voor je om zo de wensen en strategie te definiëren of helpen je een keuze te maken in de tech stack.

Laat ons weten wat je CDP uitdagingen en doelstellingen zijn!

Meer weten over personalisatie en CDP’s? Lees dit gesprek met een CDP expert

In deze whitepaper gaat Mike in gesprek met drie experts over CDP. Benieuwd naar welke inzichten hij hieruit heeft verkregen? Download dan nu de whitepaper!

Meer over Paul

I’m not a tech guy. I’m looking at technology with the eyes of my customers… normal people’s eyes. - Jack Ma

Paul van der Ven
Account Strateeg Data & Automation

Lees meer over