Al je kostendata van advertentieplatformen in Google Analytics 4?

leestijd 3 minuten
8 augustus 2023

Jij hebt het liefste een totaalbeeld. Van al je uitgaven, maar ook van je opbrengsten. Alleen zo maak je weloverwogen keuzes. Want stel je eens voor…hoe fijn het zou zijn als je alle advertentiekosten en -opbrengsten vanuit andere platformen direct ziet. Zo hup, één overzicht in je Google Analytics 4. 

Misschien werk je nog aan je band met GA4. Graag versterk ik je relatie door je kennis te laten maken met Cost Data Importer. Aangenaam, je nieuwe beste vriend. In een voorstelrondje blijkt dat dit krachtige hulpmiddel geautomatiseerd kostendata in Google Analytics (GA4) integreert vanuit Meta en Microsoft Ads via SFTP (Secure File Transfer Protocol). Yes, wat een gamechanger voor elke marketeer! Precies wat jij zocht om je marketinganalyses te versterken. En je ROI te optimaliseren. Goed nieuws: je leert hier je nieuwe buddy beter kennen. 

Breder inzicht in ROI binnen GA4

Het is een tijdrovende klus. Iedere keer weer je kosten en opbrengsten vanuit Meta Ads apart opzoeken. Maar je moet, want je collega’s willen een overzicht van de totale kosten van alle ingezette advertentiekanalen. Gelukkig is het doorspitten en ophalen van aparte spreadsheets nu verleden tijd. Tenminste… als je bevriend wordt met Cost Data Importer. Dan haal je deze info direct uit GA4!

Maar wat doet de Cost Data Importer precies? Dagelijks haalt deze tool je kosten, vertoningen en klikken uit de verschillende advertentieplatformen. Zo heb jij inzicht in de verschillende campagnes, maar dan in één duidelijk overzicht. Geen handmatige uploads van CSV-bestanden, maar geautomatiseerd via de SFTP data import van Google via de Cloud:

Ook het navigatiegedrag ontdekken

En dat is niet het enige wat je nieuwe buddy kan. Want naast inzicht in je campagnes, ontdek je ook hoe je gebruikers navigeren na een advertentie. Welk gedrag volgt na die klik op je website? Vervolgens gebruik je aangepaste rapporten om een totaalbeeld per advertentiekanaal te creëren. Zo weet je precies het navigatiegedrag na jouw Meta Ad, of juist Microsoft Ads.

Voordelen van Meta-advertenties in GA4

Hoe closer we met Cost Data Importer werden, hoe intelligenter hij bleek. Toen we deze voordelen ontdekte, wisten we zeker dat het een slimme zet was om beste vrienden te worden:

  1. Meta advertenties hebben last van Intelligent Tracking Prevention (ITP). En ja, ook Google Analytics 4 wordt daardoor beïnvloed. Maar de gevolgen zijn minder. Als je UTM tags gebruikt en conversies inschakelt die vergelijkbaar zijn met je Meta doelen, dan kun je verloren gegevens terugwinnen.
  2. Je hele conversiepad is uitgetekend. Hebben ze na het klikken op een advertentie meteen geconverteerd? Of hebben ze eerst andere pagina’s bezocht? Misschien kom je er zo wel achter dat je landingspagina niet voldoet aan de verwachtingen. Met het ‘Ontdekken’ rapport in GA4 kun je kiezen voor een meer ‘in-depth’ analyse.
  3. Je signaleert makkelijk trends, veranderingen, maar ook of dat conversies met elkaar overeenkomen.

Alle voordelen van Cost Data Importer

  • Bekijk je werkelijke ROI van alle kanalen in één overzicht binnen Google Analytics 4
  • Zoom rechtstreeks vanuit GA4 in op je campagne details 
  • Bespaar en spendeer je budgetten op de meest waardevolle kanalen en producten
  • Je wint kostbare tijd: geen handmatige inspanningen nodig
  • Maak snel rapporten in Looker Studio met de resultaten van al je campagnes
  • Vergelijk gemakkelijk cross-platform je performance (Meta Ads versus Google Ads)

Ook tijd over hebben om te innoveren?

Klinkt dit totaalbeeld als muziek in je oren? Begrijpelijk. Want er is niks beter dan dat je tijd overhoudt voor de belangrijkste zaken. Zodat je aandacht hebt om te innoveren. En omzet te winnen. Wil je kennismaken met Cost Data Importer, schiet dan een afspraakje in.

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation