Alternatieven voor Google Optimize: met en zonder CDP

leestijd 8 minuten
6 oktober 2023

Waarschijnlijk wist je het al, misschien heb je het gemist: Google Optimize stopt per 30 september 2023. Eerder heb je kunnen lezen waarom en wat dit betekent voor jou. Een logische vervolgvraag is dan ‘’hoe nu verder?’’. Geen zorgen, Fingerspitz to the rescue.

Zo lees je in deze blog de beste alternatieve A/B testing tools. Dat hebben we uitgezocht voor bedrijven die werken met een Customer Data Platform (CDP). Maar ook organisaties zonder CDP schieten we te hulp. Je komt er hoe dan ook achter welk alternatief het beste past bij jouw bedrijf!

Alternatieven Google Optimize zonder CDP

Maakt jouw bedrijf nog geen gebruik van een Customer Data Platform (CDP)? Dan zijn de volgende programma’s een slim A/B test alternatief voor jou! Alle vijf zijn officieel partner van Google, waardoor je kunt rapporteren op je experimentdata in Google Analytics 4.

1. Convert

Convert is een veelzijdige en gebruiksvriendelijke tool voor A/B-testing, multivariate testing (MVT) en – in beperkte mate – personalisatie. Het biedt uitgebreide integratiemogelijkheden, zo ook Google Analytics 4. Ook respecteert deze tool de privacy van gebruikers door geen persoonlijke gegevens op te slaan. 

Als je kijkt naar prijs-kwaliteitverhouding, dan is Convert in 95% van de gevallen de beste optie als je geen CDP hebt. Convert heeft namelijk de laagste instapprijs van 99 euro per maand. Wil je alle functionaliteiten benutten, zonder dat je extra modules nodig hebt? Dat kan vanaf 199 euro per maand. Zelfs feature flagging en server-side testing zijn dan inbegrepen. Je betaalt alleen voor het aantal gebruikers dat je per maand aan tests laat deelnemen. Via Fingerspitz krijg je 10% korting op de prijs van het maandabonnement.

2. VWO (Visual Website Optimizer)

VWO, gestart als Visual Website Optimizer in 2009, is inmiddels uitgegroeid tot een end-to-end optimalisatie platform. VWO is één van de meest gebruikte A/B testing tools ter wereld, samen met Optimizely. Toch neemt de populariteit af, omdat veel gebruikers switchen door de hoge prijzen van VWO of Optimizely overstappen naar AB Tasty, Kameleoon of Convert.

VWO is modulair opgebouwd. Naast drie varianten voor testing (app, web en server-side), hebben ze ook een Insights module die lijkt op Hotjar en Mouseflow. Zo vind je o.a. user recordings, heatmaps en survey. Maar als je met deze onderdelen wilt werken, dan gaat onze voorkeur uit naar Mouseflow.

Het enige voordeel van VWO? Je experimenteert met een gratis pakket tot 50.000 gebruikers per maand. Voor B2B organisaties of B2C websites met lage volumes kan deze tool daarom interessant zijn. Maar als je je aantallen ziet groeien, raden we je aan om zo snel mogelijk over te stappen. 
Zo is het namelijk de vraag of je aan die 50.000 gebruikers genoeg hebt. Want als je vier weken test met een conversieratio van 4%, heb je bijna 11% uplift in je conversie nodig om een statistisch significant resultaat te behalen. Dat is niet onmogelijk, maar ook zeker niet gebruikelijk.

Bron: CXL A/B test calculator

Als je kiest voor pakketten met hogere aantallen gebruikers, dan ligt de prijs ongeveer een factor 2 tot 5 hoger dan bij Convert. Ook heb je dan in veel gevallen nog meerdere modules nodig.

3. Optimizely

Optimizely startte in 2010 en is in 2020 overgenomen door Episerver, een softwarebedrijf voor websites en webshops. Sindsdien zijn ze snel gegroeid, vooral met Enterprise klanten. Dat is te merken in het prijskaartje. Tegelijkertijd is de tool wel gebruiksvriendelijk en zijn alle diensten in Optimizely geïntegreerd. Dat maakt het een totaaloplossing.

Houd alsnog wel rekening met jaarcontracten vanaf enkele duizenden euro’s per maand. Zo is deze tool een factor 4-10 duurder dan Convert en 2-3 duurder dan VWO. 

4. AB Tasty

AB Tasty is een Frans bedrijf wat de afgelopen jaren veel populariteit heeft gewonnen. Zo maakt de tool A/B-testen, multivariate testen en personalisatie gemakkelijk. Ook vind je waardevolle inzichten via  heatmaps en sessie opnamefuncties. Dit programma wordt als makkelijkste ervaren, toch zien we kansen voor verbetering in de technische ondersteuning en documentatie.

Qua tarieven zit AB Tasty in de buurt van VWO.

5. Kameleoon

Kameleoon is ook een Frans bedrijf, opgericht in 2008, en de afgelopen jaren ook in Nederland een stuk actiever. Qua A/B-testing platform en mogelijkheden is Kameleoon grotendeels vergelijkbaar met de andere opties. Het script is het snelst van allemaal en is onafhankelijk van 3rd party cookies en browser tracking prevention. Aanvullend bieden ze AI-gedreven personalisatie, al is het ook het overwegen waard te switchen naar een CDP als je daar aan toe bent.

Qua tarieven zitten ze tussen VWO en Optimizely in. Klanten zijn lovend over Kameleoon. Daarom is het een goede optie voor bedrijven die gaan voor een toekomstbestendige oplossing (zonder CDP) met een wat hoger prijskaartje.

Welke A/B testing tool kan ik het beste kiezen?

Voor de meeste organisaties adviseren we Convert. Dit programma heeft namelijk de belangrijkste testmogelijkheden en je komt niet voor verrassingen te staan. Ook is het platform toekomstbestendig. En tot slot niet onbelangrijk: je krijgt het meeste waar voor je geld.
Genoeg redenen, zoals je leest. En wij zijn niet als enige enthousiast over Convert. De markt, maar ook veel klanten maken de switch naar Convert (of Kameleoon). Vooral vanuit Optimizely, VWO en Adobe Test & Target.

Bron: BuiltWith op 11 juli 2023

Snelheid tools

Snelheid is ook een belangrijke factor. Als je een positieve test draait, dan wil je die ervaring zo snel mogelijk beschikbaar maken voor je bezoekers. Een wachttijd of flickering kan je resultaat negatief beïnvloeden, dat is het laatste wat je wilt. Wat is dan een goede indicator voor de snelheid van de verschillende tools? Kijk naar de gemiddelde uitvoeringsduur van de verschillende scripts in milliseconden:

  • AB Tasty: 1036 ms
  • Optimizely: 745 ms
  • VWO: 718 ms
  • Convert Experiences: 646 ms (zero flickering)
  • Kameleoon: 314 ms
  • Google Optimize: 283 ms

Bron: GitHub dataset 1 april 2023

Gebruikersreviews

Wat zeggen andere gebruikers over de inzet van deze tools? Op G2crowd, een bekend reviewplatform voor software, zien we dat Convert gemiddeld een stuk positiever beoordeeld wordt dan de andere opties. Met uitzondering van Kameleoon, die zelfs nog een fractie beter scoort. Maar daar betaal je dan ook meer voor. 

Bron: G2crowd

Alternatieven Google Optimize met CDP

Als je nog geen Customer Data Platform (CDP) hebt, dan is nu je moment aangebroken om zo’n platform te overwegen. Meer weten? Leer meer onderaan deze blogpost.

Alle alternatieven voor Google Optimize kosten je extra geld, maar in een CDP zit A/B-testing ingebouwd. Afhankelijk van je gebruikers kan een CDP soms zelfs goedkoper zijn dan een A/B testing tool. En dat is niet het enige voordeel, want met een CDP heb je ook nog eens veel meer personalisatiemogelijkheden. 

De volgende vier CDP’s vinden wij het meest interessant. Jij bepaalt wat voor jouw data volwassenheid de beste keuze is.

1. Datatrics

Datatrics is het meest laagdrempelige platform. Dat komt door de tarieven en vele plug-and-play koppelingen. Dit voorspellende marketingplatform gebruikt AI om inzichten uit klantgegevens te halen. Het is een krachtige tool, maar helaas zijn je A/B testing opties wel beperkt. Zo gebruiken ze niet de juiste methodiek, wat ertoe leidt dat we meestal 10% van alle bezoekers uitsluiten om toch de ROI aan te tonen…

2. Squeezely

Squeezely is een CDP geschikt voor MKB met sterke segmentatie-, personalisatie- en automatiseringsfuncties. Het is betrouwbaar (stabieler dan Datatrics), maar documentatie en het aantal standaard koppelingen is een stuk beperkter. Squeezely is overgenomen door de Spotler Group, maar blijft werken met verschillende e-mailmarketing tools. De tarieven zijn vergelijkbaar met Datatrics, maar met Squeezely is het grote voordeel dat je A/B testen betrouwbaar zijn. 

3. Bloomreach Engagement

Naast eerder genoemde opties is ook Bloomreach een optie voor A/B testing. Maar er is meer! Zo biedt Bloomreach naast het Customer Data Platform ook een e-commerce CMS én een Merchandising functie voor webshops. Dit werkt samen, maar het CDP is ook los te gebruiken. Bloomreach Engagement is vooral sterk in messaging; denk bijvoorbeeld aan pushberichten, e-mail en SMS. Dit verloopt bij andere platforms vaak via koppelingen met andere software. Het platform richt zich op grotere klanten en beschikt over een sterke AI-motor. Vooral op gebruiksgemak scoort Bloomreach goed. Dat is helaas wel terug te zien in het prijskaartje, in vergelijking met Datatrics en Squeezely. 

4. BlueConic

BlueConic is net als Bloomreach een wereldwijde speler, maar de roots liggen in Nederland. BlueConic is een groot, krachtig en vooral flexibel CDP. Het bedrijf staat bekend om zijn sterke campagne-, segmentatie- en personalisatie mogelijkheden. Net als bij andere CDP’s kan de implementatie en de integratie met bestaande systemen een uitdaging voor je zijn.

Maar als dit eenmaal goed ingesteld staat, biedt het programma veel data en flexibiliteit. Een groot voordeel is dat je de volledige vrijheid hebt om het platform naar je eigen hand te zetten. Daarnaast is het platform heel geschikt voor A/B testing. De tarieven van BlueConic liggen meestal wat hoger dan die van Datatrics en Squeezely, maar het kost wel minder dan Bloomreach. Als je de messaging functies van Bloomreach meerekent, dan kom je op een vergelijkbaar maandbedrag uit.

Welke tool past bij mij?

Het kiezen van de juiste optimalisatietool hangt helemaal af van jouw specifieke behoeften, budget en huidige platformen. Iedere tool heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus het is evalueer dit goed. Gelukkig bieden de meeste van deze platformen gratis proefperiodes aan, zodat je kunt ervaren of een tool aan jouw eisen voldoet. 

Alles leren over de voordelen en implementatie van een CDP? Jaap legt het je stap voor uit in deze video:

Twijfel je toch? Of loop je tegen een uitdaging aan? Twijfel dan niet om onze hulp te vragen!