SEA-specialisten opgelet! Google Ads heeft onlangs weer iets nieuws gelanceerd, namelijk Auto Applied Recommendations (ofwel AAR). Jouw taken als SEA-specialist worden hierdoor nóg meer overgenomen. Maar wat houden die Auto Applied Recommendations nou precies in, wat voor impact heeft het op jouw werk en hoe pas je dit toe in je Google Ads?

In dit blog geef ik je een kijkje in de wereld van Google Ads, waarin automatisering in een sneltreinvaart gaat. Benieuwd naar de impact die AAR heeft op jouw SEA werk? Lees dan mee!

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Auto Applied Recommenations: wat houdt het in?

AAR’s zijn letterlijk vertaald: automatisch doorgevoerde aanbevelingen. Jij, als SEA-specialist, hoeft hierbij niet zelf aan de knoppen te draaien, maar de gemaakte aanbevelingen worden automatisch doorgevoerd in een specifiek account. Binnen deze nieuwe feature kan je ervoor kiezen om het systeem bepaalde aanbevelingen gelijk door te laten voeren, zonder jouw expliciete toestemming. 

Keuze uit drie standaard pakketten

Binnen de Auto Applied Recommendations heb je de keuze uit drie verschillende pakketten. Echter is het wel zo dat je de mogelijkheden van elk pakket kunt benutten door deze zelf samen te stellen. Ik hoor je denken: maar waar bestaan deze pakketten dan precies uit? 

Optie 1: Het basispakket

Met dit pakket geef je Google toestemming om basishandelingen door te voeren. Denk hierbij aan:

  • Het pauzeren van zoekwoorden met een laag zoekvolume.
  • Het verwijderen van conflicterende negatieve zoekwoorden.
  • Automatisch overschakelen naar data-driven attribution. (Uitleg van data driven attribution vind je hier)

Optie 2: Het middelste pakket

Met het middelste pakket geef je Google toestemming om iets meer tactische handelingen automatisch uit te voeren. Denk hierbij aan:

  • Het doorvoeren van bepaalde automatische biedstrategieën.
  • Het toevoegen van extensies.
  • Het toevoegen van nieuwe zoekwoorden. 

Optie 3: Het meest geavanceerde pakket

Dit pakket is ook wel het meest strategische pakket en geeft Google de meeste ruimte om aanbevelingen automatisch door te voeren. Je geeft hiermee toestemming om:

  • Nieuwe creatives toe te voegen.
  • Dynamische zoekadvertenties toe te voegen.
  • Responsieve zoekadvertenties toe te voegen.

Het is goed om te weten dat je bij elk pakket altijd inzicht hebt in de aanbevelingen die Google automatisch heeft doorgevoerd. Daarnaast kun je de aanbevelingen binnen 14 dagen altijd ongedaan maken, mocht je het er niet mee eens zijn. Ook kun je de aanbevelingen checken voordat deze live gaan. Binnen 14 dagen dien je hier dan akkoord op te geven.

Wat verandert er voor jou als SEA-specialist?

Stel, je bent op zoek naar nieuwe relevante zoekwoorden die je kan toevoegen in jouw account. Normaliter zou je hier zelf naar op zoek gaan, maar met AAR bepaalt Google onder het tabje ‘aanbevelingen’ voor jou de zoekwoorden die je het beste kunt gebruiken. 

Google Ads geeft namelijk aanbevelingen, omdat het systeem kansen kan zien om de kwaliteit van jouw account te verbeteren en deze tegelijkertijd automatisch doorvoert. Als SEA-specialist hoef je hiervoor niet meer met je muis te scrollen naar het knopje ‘toepassen’ of jezelf af te vragen of het wel goed is of niet. Google bepaalt dit namelijk aan de hand van het algoritme. Heel fijn, toch? Het draait tenslotte allemaal om het verbeteren van de kwaliteit van jouw Google Ads account. 

De kwaliteit van jouw Google Ads account, laten we het daar nog even over hebben. Want hoe beter de kwaliteit van jouw account, des te beter campagnes zullen presteren. Hoe hoger het cijfer onder het tabje ‘aanbevelingen’ is, des te meer je weer uit je account kunt halen. Dit cijfer zal hoger worden nadat je de op maat gemaakte aanbevelingen van Google doorvoert. Zonder enige moeite of tijd zal je optimalisatie score stijgen, wat weer zal zorgen voor meer conversies! Super simpel, nietwaar? 

Blijf kritisch

Blijf toch kritisch kijken naar je optimalisatie score en de aanbevelingen die Google je geeft. Niet alle aanbevelingen hebben betrekking op jouw account. Mocht je vervolgens kiezen om deze dan niet door te voeren, is de prestatie van je hele account een stuk minder. 

Meer informatie?

Wil je meer weten over Auto Applied Recommendations? In onderstaande video nemen Jaap en Elco je mee in deze nieuwe toevoeging binnen Google Ads en wordt nog meer duidelijk wat het voor jou kan opleveren!

AAR, ga jij ermee aan de slag?

Als het goed is zou het je nu duidelijk moeten zijn wat Auto Applied Recommendations inhouden en wat je ermee kan. Het zal je aan de ene kant natuurlijk een stuk meer tijd en conversies schelen, omdat alles automatisch voor je wordt gedaan, maar aan de andere kant is het ook juíst leuk en goed om je bezig te houden met je SEA-strategie. Het is dus maar net wat jij fijn vindt! Ga jij ermee aan de slag?

Meer blogs, tips & tricks én interessante resources?

Meld je dan aan voor ons Growth Lab! Je krijgt toegang tot al onze experimenten, blogs en cases én we houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes en hands-on tips voor slimme marketeers. Samen super slim groeien met digital marketing!

Meer over Jayla

Marketing is enthusiasm transferred to the customer.

Jayla Kan
Content Marketeer

Lees meer over