CRO: de belangrijkste marketingactiviteit voor je bedrijf (en waarom je er juist nu mee wilt beginnen!)

We ervaren momenteel allemaal de onzekerheden die deze lastige periode met zich meebrengt. Veel bedrijven denken dat het daardoor beter is om even te stoppen met marketingactiviteiten om kosten te besparen, maar geloof ons: het tegendeel is waar. Ondanks de onzekerheden is het júist verstandig om actief te blijven op het gebied van marketing. Wat je wel moet doen, is deze marketingactiviteiten wellicht op een andere manier invullen. 

Een marketingactiviteit die je juist nu kan helpen het hoofd boven water te houden, is CRO. CRO vergroot niet alleen het aantal klanten, maar leidt het ook tot een hogere winstgevendheid en een hoger marketingbudget. In dit artikel leggen we uit wat de voordelen van CRO zijn en hoe deze jouw bedrijf zelfs in deze periode een economische boost zullen geven!

Een toename in klanten

De meest voor de hand liggende reden om je conversieratio te verbeteren is dat je meer klanten wilt, zonder meer geld kwijt te zijn aan advertentiekosten. Wanneer je je conversieratio verdubbelt, verdubbel je ook meteen je omzet. Je omzet is namelijk het aantal bezoekers van je website x het conversieratio x de Customer Lifetime Value. Wanneer je de ratio verdubbelt, verdubbelt dus ook automatisch je omzet. 

Niet alleen neemt het aantal klanten toe, je leert deze vaak ook beter kennen door CRO. Het onderzoek voorafgaand aan conversieratio optimalisatie staat namelijk vaak in het teken van je klant en inzicht verkrijgen in wie de klant is waar deze behoefte aan heeft. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht, is het vrij eenvoudig om persona’s op te stellen, waardoor je weet aan wie je jouw marketing het beste kunt richten. 

Deze klanten leiden niet alleen tot een hogere omzet, maar ook tot een hogere winstgevendheid. Dit is iets waar we in de volgende alinea op terugkomen.

De winstgevendheid van je bedrijf groeit

Het zit namelijk zo, wanneer je je conversieratio verdubbelt, verdubbel je niet automatisch al je kosten. Per definitie verdubbel je wel al je variabele kosten. Variabele kosten zijn namelijk afhankelijk van het aantal verkochte producten (en de kosten hiervan), evenals de bijbehorende kosten van direct arbeid, de distributie van de verkochte producten en klantondersteuning. 

Je advertentiekosten en je constante kosten (kosten die niet afhankelijk zijn van het aantal verkochte producten) blijven per definitie hetzelfde.

Als gevolg hiervan, stijgt je winst onevenredig. Soms heeft dit zelfs extreme groei van winst tot gevolg.  Voor sommige bedrijven kan een kleine toename in het conversieratio zelfs het verschil tussen winst en verlies betekenen. 

Maar dat is nog niet alles…

Je houdt een groter budget over voor marketinginvesteringen

Wanneer je conversieratio is toegenomen, heb je een hogere winstgevendheid. Door de relatief lage kosten en het snelle resultaat is dit een aantrekkelijke eerste stap om meer winst te maken wat vervolgens geïnvesteerd kan worden in andere marketingactiviteiten, die voorheen wellicht te duur werden bevonden of simpelweg niet in het budget pasten.

Een goed voorbeeld hiervan is om een deel van je winst te investeren in advertenties. Hierdoor kun je het aantal klanten van je bedrijf enorm laten stijgen. Je kunt je concurrenten overbieden en op een winstgevende manier alle advertentieruimte in je markt domineren, waardoor je meer bezoekers aantrekt. 

Voordeel 1 x voordeel 2 x voordeel 3 = de ‘Power Law’ van CRO

Zoals het hoort, hebben we het beste helemaal tot het eind voor je bewaard! Voordeel 1, 2 en 3 zijn namelijk met elkaar te vermenigvuldigen. Dit betekent dat je winst verbonden is aan je conversieratio. We leggen dit even voor je uit in onderstaande afbeelding:

Wanneer de conversieratio verdubbelt, dan verdubbelt ook de omzet (voordeel 1). Maar daardoor kan ook het aantal bezoekers verdubbelen (voordeel 3). De verdubbeling van het aantal bezoekers leidt ook weer tot een verdubbeling van de omzet, die op dat moment inmiddels verviervoudigt is. Wanneer de omzet zichzelf meerdere malen vermenigvuldigd, maar de kosten relatief weinig stijgen (enkel de variabele kosten stijgen, de constante kosten blijven per definitie hetzelfde), dan leidt dit tot een groeiende winstgevendheid (voordeel 2).

Wil jij graag weten hoe je jouw conversieratio kunt verhogen en je bedrijf een positieve boost kunt geven? Neem dan contact met ons op!

Meer over Karlijn

Met behulp van mijn enthousiasme hoop ik de klant zo goed mogelijk op weg te helpen met het vinden van de juiste oplossing voor zijn/haar vraagstuk.

Karlijn Smolders
Business Development

Lees meer over