De CRO trends voor 2023

leestijd 7 minuten
3 november 2022

Fingerspitz heeft alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.

Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.

Wil je de nieuwe trends binnen CRO ontdekken?

Je leest (en luistert) ze hieronder!

Jaap Jacobs (Managing Director) sprak samen met Erik Lauwen (Head of CRO) over de belangrijkste ontwikkelingen die het komend jaar op de agenda staan.

We krijgen een wereld zonder cookies. Daardoor is het lastiger tracken van je gebruikers. A/B-testen en zuivere data worden erdoor beïnvloed.

Cookieloze wereld en client-side testing

In de wereld van cookies zijn er de veel voorkomende begrippen server-side testing en client-side testing.

Twee verschillende aanpakken die toewerken naar hetzelfde doel: testen.

Client-side experimenten gaan over aanpassingen die gemaakt worden voordat de gebruiker (de browser) de pagina gepresenteerd krijgt. De server-side experimenten werken net iets anders. 

Wat moet je weten hierover?

Client-side experimenten

Bij client-side experimenten wordt de pagina direct aan de gebruiker aangeboden door de server, waarbij de browser (cliënt) de pagina presenteert. 

De gepresenteerde content kan worden bewerkt door JavaScript of via een experimentatie-tool, zoals Google Optimize, Optimizely of VWO. 

Die tools bieden een WYSIWYG editor, waarbij iedere wijziging alsnog via JavaScript zichtbaar wordt gemaakt.

Het voordeel van dit soort tools is dat ze je helpen om op basis van je targeting regels gebruikers willekeurig in testgroepen te plaatsen en zo variant A of B te zien krijgen.

Server-side experimenten

Bij server-side experimenten worden aanpassingen al vanuit de server bepaald, nog voordat de gebruiker de gepresenteerde pagina te zien krijgt.

De experimentatie-tool werkt hierbij direct op de server en niet op de browser (client). 

Dit voorkomt “flickering”. Het kan laadtijd besparen en extra mogelijkheden bieden als het aankomt op targeting. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van informatie die al bekend is over terugkerende klanten.

Welke methode kies je?

Client-side experimenten kunnen worden uitgevoerd voor front-end aanpassingen, terwijl server-side experimenten draaien om het optimaliseren van het product of de oplossing. 

Denk hierbij aan zwaardere experimenten met grote wijzigingen of specifieke logica. Zoals klantkenmerken, algoritmes of content aanbevelingen.

Een bedrijf kan ook kiezen om een server-side experiment uit te voeren omdat er zorgen zijn rondom privacy of beveiliging. 

Omdat de targeting plaatsvindt op de server, is het voor bedrijven gemakkelijker om privacy of beveiligingsaspecten onder controle te houden.

Server-side experimenten leiden tot minder gebruikers impact (flickering), bieden meer mogelijkheden met complexe experimenten en meten de data betrouwbaarder. 

Client-side experimenten zijn daarentegen toegankelijker en sneller te bouwen. 

Wanneer je client-side of server-side test is afhankelijk van het experiment en het risico dat je wilt lopen. 

Om snelheid te behouden kan er voor client-side experimenten gekozen worden bij front-end aanpassingen. Het advies is wel om experimenten goed te monitoren en ze maximaal vier weken te laten lopen. 

Onzekerheid van gebruikers wegnemen

Het consumentengedrag is de afgelopen jaren flink veranderd. 

Gemak, prijs en service zijn factoren die steeds belangrijker zijn geworden voor de consument in het beslissingsgedrag. Producten bezorgd hebben waar jij wilt, snelle levering, gratis retournering en goede service zijn minimale vereisten voor een consument. 

Merkbetrouwbaarheid is hierin essentieel. 

Echter, door de vele en verschillende soorten crisissen is er veel onzekerheid ontstaan bij de consument.

De prijzen schieten omhoog en de service verandert door vele achterliggende factoren.

Consumenten zijn volgens het CBS nog nooit zo negatief geweest over de economie en hun financiële situatie als in de afgelopen 12 maanden. De koopbereidheid is daardoor historisch laag. 

Als bedrijf is het een essentieel om hierop in te spelen.

Dankzij de corona pandemie is het werk en winkelgedrag fundamenteel veranderd.

Na een onderzoek van Metapack —in samenwerking met Retail Economics— wordt er geschat dat van zo’n 20% van de bevolking verwacht wordt dat zij permanent online aankopen doen.

Bedrijven zijn dus genoodzaakt om ook vanuit een online perspectief aan alle gemakken en behoeften van een consument te voldoen.  

Naar verwachting wordt het bieden van zekerheid enorm belangrijk. Zekerheid kun je opsplitsen in zekerheid over het product, over het proces of over de organisatie.

Daarnaast zal de aanhoudende onzekerheid over de algemene financiële situatie veel nadruk blijft leggen op de prijsperceptie en de kwaliteit. 

Consumenten zullen nog kritischer de noodzaak van producten afwegen. 

De zekerheid rondom de organisatie is ook steeds meer van invloed.

De context bij kwantitatieve data wordt hierin essentieel.

Een compleet klantbeeld door middel van verschillende onderzoeken of juist een customer data platform helpt hierbij.
Verdiep je in de gebruiker, ontzorg en doe een stapje extra. Voelt de gebruiker zich gewaardeerd en zeker? Dan komt deze vaker naar je terug.

Acquisitie naar retentie & klantrelatie focus

Voorheen lag de primaire focus op het aantrekken van nieuwe klanten, maar langzaamaan verschuift dit richting retentie en een duurzame klantrelatie.

De customer lifetime value wordt steeds belangrijker. Dit is de totale waarde van de gebruiker in zijn relatie met jouw organisatie.

Deze verschuiving komt onder andere doordat er te veel nadruk ligt op kwantiteit versus kwaliteit in leadgeneratie en sales. Door gebrekkige opvolging blijft het vaak bij een eenmalige transactie.

Ook de grote verschuiving richting online heeft hier effect op. 

Het competitieve voordeel dat er voorheen was, is veranderd in het standaard speelveld. 

Hierdoor geeft een geoptimaliseerde funnel niet meer zo’n groot competitief voordeel als een aantal jaar geleden. 

Ook de acquisitiekosten zijn significant hoger geworden. 

Het wordt hierdoor steeds uitdagender om een goede ROI (return of investment) te krijgen; zeker als je gebruikers aantrekt die eenmalig kopen.

Deze aspecten, gecombineerd met de economie en de financiële onzekerheid, zorgen ervoor dat de klantenloyaliteit zeer belangrijk is geworden.

Growth marketeers worden uitgedaagd om breder te denken, te innoveren en een holistische blik te hebben. 

Een acquisitie funnel is slechts het startpunt van de klantrelatie. Loyaliteitsprogramma’s en merkperceptie zijn erg belangrijk voor het klantbehoud. 

Daarnaast zullen marketing loops ook steeds meer deel uitmaken van de strategie.

Marketing loops

Groeien met marketing loops werkt vrij simpel.

Bouw een middel/product dat meer klanten werft via iedere klant die je aantrekt. Dit leidt tot een exponentiële groeicurve en daardoor zullen de acquisitiekosten dalen.

Loops zijn te onderscheiden in twee types: niet productgerelateerd of wel productgerelateerd.

Niet product-gerelateerde loops

In dit type zijn er drie soorten loops: virale, content en paid/sales loops. 

De virale loop draait om mond-op-mond reclame die is gebaseerd op een financiële of niet-financiële beloning.

Content loops gaat over content die interesse in het bedrijf stimuleert.

De paid/sales loop gaat over de reclame via marketingkanalen welke leiden tot meer klanten waarbij de omzet kan worden geïnvesteerd in meer reclame via (diezelfde) marketingkanalen.

Product gerelateerde loops

Met deze loop maak je gebruik van je product om meer groei en gebruik te genereren. Via Pinterest kun je bijvoorbeeld pins delen. 

Om de content van Pinterest te zien, ben je gedwongen een account aan te maken.

Dit leidt tot betrokkenheid, wat vervolgens leidt tot meer content en dus meer actieve gebruikers.

Funnel of loops?

Maar… kies je voor een funnel of toch voor loops? 

Er is veel verdeeldheid over de twee aanpakken.

Beide methoden kunnen werken én kunnen elkaar versterken. 

Maar wat het belangrijkste is, is dat er naast een kort termijn focus op acquisitie ook een lange termijn focus op retentie en customer lifetime value komt.

Optimaliseer de acquisitie-funnel en bekijk je business doelstellingen ook vanuit een holistisch perspectief. 

Zorg dat klanten terug willen komen en biedt hen de optimale klantervaring. 

Bestaande klanten hebben wellicht een andere informatiebehoefte dan nieuwe klanten. 

Speel hier op in door grondig onderzoek te doen en te differentiëren en experimenteren. 

Hoe sterker al je kanalen samenhangen en hier op inspelen, hoe sterker je positie en duurzame groei is.

Nieuwe veranderingen brengen nieuwe uitdagingen mee.

Ben jij benieuwd hoe Fingerspitz hier mee omgaat of wil jij met onze specialisten sparren over deze nieuwe trends?

Neem contact op!

Meer over Erik

I never lose. I either win or I learn. (Nelson Mandela)

Erik Lauwen
Head of CRO

Lees meer over