Het is nog nooit zo simpel geweest om te starten met een webshop. Binnen de kortste keren ben je helemaal klaar om jouw eerste product via je website te verkopen. Maar juist omdat het zo eenvoudig is om een webshop te starten, is gezien worden zo moeilijk!

Dagelijks worden we als consument vaak geprikkeld door advertenties die we niet allemaal even bewust zien of onthouden. Steeds beter weten bedrijven de weg naar hun doelgroep te vinden. Dat data king is hoef ik je niet te vertellen, maar juist door het slim inzetten van je data is je doelgroep op afstand goed te bereiken. Wanneer je hier vervolgens inventief mee omgaat door bijvoorbeeld Growth Marketing in te zetten, ben je goed op weg naar een geoptimaliseerde marketing strategie. 

Juist die mindset gaat je helpen om je marketplaces strategie tot een succes te maken. Maar ieder succes begint met een eerste stap! Die eerste stap wil ik vandaag met je zetten. De Nederlandse consument anno 2021 is zich aan het evolueren.

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Marketplace of zoekmachine?

Steeds meer consumenten weten de weg naar de grote marketplaces te vinden. Ons zoekgedrag is aan het veranderen. Waar we tot een paar jaar geleden onze zoektocht naar een product praktisch altijd starten via een zoekmachine, bevinden we ons nu op een kantelpunt dat het zwaartepunt van het begin van deze zoektocht naar marketplaces verschuift. 

Het is niet gek dat we de afgelopen jaren meer en meer worden blootgesteld aan nieuwe mogelijkheden om online een product te kopen. Denk bijvoorbeeld aan Instagram shopping, maar zeker ook de organische Shopping resultaten in Google. Deze platforms voelen de hete adem van verschillende marketplaces in de nek en proberen hun bezoekers binnen het platform te houden. 

En wat dacht je van de komst van Amazon vorig jaar in Nederland? Dat is natuurlijk niet voor niets. Zij weten als geen ander dat de populariteit van marketplaces in een rap tempo toeneemt. Het was dan ook een logische keuze voor Amazon om ook de Nederlandse markt te betreden, om nóg beter de strijd aan te gaan met de grote concurrent Google.

Juist doordat de weg naar een marketplace zo snel te vinden is, maakt de inzet van een marketplace steeds vaker deel uit van de marketingstrategie van een retailer. 

Ready, Set, Go!

Tegenwoordig heb je als webshop heel wat te bewijzen. Nederlandse consumenten hebben namelijk steeds meer eisen, waar marketplaces heel slim op inspelen. Afgelopen weekend was het weer Moederdag. Hét ideale moment om naar een leuk cadeau te zoeken. Ga bijvoorbeeld voor jezelf eens na wat je belangrijk vindt als je online op zoek bent naar een Moederdag cadeau. Je wilt het liefste jouw cadeautje morgen in huis hebben, zonder hoge verzendkosten via een snelle website. 

Wanneer je jouw online zoektocht start is het allereerst erg fijn om te weten wáár je die zoektocht start. Steeds meer Nederlandse consumenten starten hun zoektocht via een marketplace zoals Amazon of Bol.com. Deze en andere marketplaces zijn niet meer weg te denken uit de digitale winkelstraat. 

Als we bijvoorbeeld kijken naar een zoekterm als ‘moederdag cadeautje’ van afgelopen weekend, weten we nog niet precies de zoekvolumes. Maar, vorig jaar in de maand mei zochten ongeveer 22.000 consumenten hiernaar via de zoekmachine Google. Dat zoekvolume gaat bijna twee keer over de kop via Bol.com met zo’n 41.000 zoekopdrachten in diezelfde maand. In dit geval dus super relevant om juist die doelgroep te bereiken op Bol.com. 

Juist daarom is het zo belangrijk om optimaal zichtbaar te zijn voor de Nederlandse consument, ook via een marketplace als Bol.com. Dat je iets moet doen om op verschillende marketplaces zichtbaar te zijn is al een jarenlange trend. Wanneer je hier als bedrijf helemaal niets mee doet, en niet inspeelt op de geëvolueerde consument, wordt het steeds lastiger om de achterstand in online zichtbaarheid in te halen.

Maar welke moet ik kiezen?

Om even in de Moederdag sfeer te blijven kan ik me voorstellen dat je nog niet helemaal weet wat je wil bestellen. Of je weet het juist heel goed, maar nog niet precies welke kleur, maat of vorm. Daarom vinden we het als Nederlandse consument heel erg fijn om te kunnen vergelijken! 

Maak je hier in jouw webshop al goed genoeg gebruik van? Het kan namelijk echt een conversiekiller zijn als je geen, onvoldoende of onduidelijke filteropties hebt. Filteropties zorgen ervoor dat je sneller je weg weet je vinden naar het product waar je naar op zoek bent. 

Als je al wel eens producten op een marketplace hebt geplaatst weet je vast wel dat je enorm veel productgegevens moet meesturen om goed voor de dag te komen op een productpagina. Met een titel, beschrijving en goede afbeelding kom je er tegenwoordig niet meer. Dat is natuurlijk niet voor niks! Zij weten als geen ander hoe de zoektocht van een consument er uitziet en spelen perfect in op deze fase van de zoektocht.

Per productcategorie hebben de meeste marketplaces al een flinke selectie aan filteropties beschikbaar. Daarom is het ook zo belangrijk om voor een optimale productfeed te zorgen wanneer je gebruik gaat maken van marketplaces.

Wil je een beetje lekker kunnen vergelijken en filteren in een webshop, dan is Customer Experience van groot belang. Met de juiste visuele impact in je webshop zorg je voor een gestroomlijnde online zoektocht. Maar juist om die impact te maken kan het je veel extra testen en experimenten kosten om tot een positief resultaat te komen. 

Naast filteropties om tot een juiste selectie producten te komen wil je, zeker op een marketplace, weten waar je jouw product het beste kan bestellen. Op deze vergelijking wordt door marketplaces goed ingespeeld door te kunnen filteren op levertijden, verzendkosten en rating van een merk. 

Omdat de verwachtingen van consumenten steeds hoger worden, leggen marketplaces de lat ook steeds hoger in de e-commerce wereld. Het is niet voor niets dat marketplaces de laatste jaren zo gegroeid zijn en maar blijven groeien. Zij lijken toch steeds weer een nieuwe sleutel tot succes te vinden. 

Hoe speel ik in op de consument anno 2021

Online marketplaces hebben zich al zo diep geworteld in de online winkelstraat dat ze echt niet meer weg te denken zijn. Wil je ervoor zorgen dat je optimaal zichtbaar bent en inspeelt op de veranderende wensen van de huidige online consument? Laat dan geen gras groeien over de inzet van marketplaces. Want de kans is erg groot dat juist jouw doelgroep al wel actief zoekt via een of meerder marketplaces en jouw merk nooit in overweging zal nemen.

Zorg voor een optimale zichtbaarheid en gebruik een marketplace als extra ‘website’ om jouw producten te verkopen. En ja, je betaalt commissie wanneer je een product verkoopt via een marketplace. Maar wegen die kosten zwaarder dan je huidige kosten per conversie via bijvoorbeeld Google Ads? In sommige gevallen betaal je uiteindelijk onderaan de streep evenveel of zelfs minder voor een verkocht product.

Kortom, de marketplaces van nu nemen steeds meer de plek in van onze vertrouwde zoekmachines. Dat is een trend die je echt niet over het hoofd mag en kan zien. Twijfel je nog steeds? Ik vertel je meer over de werking van marketplaces in de Marketplaces 101 (zie onderstaand).

Alvast zelf aan de slag?

2020 wordt hét jaar van online marketplaces. Eigenlijk zou je vandaag nog je agenda moeten legen en er mee aan de slag gaan. ‘Waarom dan?’, horen we je denken. En misschien vooral: ‘Hoe dan?!’

We leggen het je allemaal uit in onze whitepaper.

Meer over Lars

Mijn ultieme online marketing strategie begint met goed luisteren naar jouw ideale klant om samen verder te groeien naar een duurzame relatie.

Lars Dam
Online marketing consultant

Lees meer over