De creativiteit trends voor 2024

leestijd 8 minuten
22 november 2023

Key Takeaways

  • AI transformeert de creatieve industrie: ontwerpers evolueren naar het samenstellen van bestaande ideeën in plaats van vanuit het niets te beginnen.
  • Creatievelingen herdefiniëren hun werk door AI, wat leidt tot meer echte creatieve tijd en minder routineklussen.
  • AI brengt risico’s met zich mee, zoals het verlies van unieke human touch en een overvloed aan dezelfde ontwerpen.
  • Focus op branding en persoonlijkheid, en benut de kracht van organische groei via social media.
  • Merken staan voor een keuze: snelle successen met AI of inzetten op langdurige groei door authenticiteit en creativiteit te benadrukken.

Creatives opgelet! Want de tijd is aangebroken: je toetsenbord van het bureau en de glazen bol erop. Afstoffen maar om een kritische blik op de toekomst van creativiteit te krijgen. 

Zit jij volgend jaar nog wel in dezelfde positie? Of is een simpele prompt voldoende voor jouw content en creatie? We kunnen er niet omheen, AI is here to stay. 

Eén ding is zeker: creativiteit is belangrijk voor succes. Sterke creatives zorgen dat jij in onzekere economische tijden voorop blijft lopen. Blijf lezen als je wilt leren hoe jij je merk in 2024 gaat onderscheiden. 

AI is blijvend creatief gereedschap

Geen verrassing, en vooral niet creatief deze eerste voorspelling, maar de AI revolutie komt ook in onze creative trends om de hoek kijken. 

Waar eerder werd geclaimd dat AI geen bedreiging is voor het creatieve beroep, begint het toch langzaamaan steeds warmer onder de billetjes te worden. Want de snelheid waarin AI zich mee ontwikkelt, en dan specifiek generatieve AI, is toch wel echt bizar. Bizar tof, maar ook bizar eng.

De voordelen en risico’s van AI beelgeneratie maakte ik je eerder al duidelijk. Voorheen investeerde je flink in tijd en budget. Nu typ je wat je zoekt, en laat je AI zijn magie doen. Met enkele drukken op de knop. Sneller, goedkoper én betere eindresultaten. Als designer ben je tegenwoordig meer een componist. Jij maakt van meerdere bestaande concepten een nieuw geheel, in plaats van dat je vanaf blanco begint. 

Gevolgen voor creatievelingen

Nu rest de vraag: wordt jouw werk volgend jaar overbodig? Nee, zeker niet. Ziet je dag-, tijdsindeling en workload er anders uit? Absoluut. Maar dat maakt je werkplezier niet minder. Toch?

Want zeg nou eerlijk. Hoeveel creativiteit komt er kijken bij het toevoegen van ondertiteling, het schalen van je beeldverhoudingen of het vertalen van je social visuals naar verschillende talen? 

Dus wat zijn de gevolgen voor jou? Nou, het creatieve beroep wordt er alleen maar creatiever op. Want meer tijd komt je creativiteit alleen maar ten goede. En alle hersenloze taakjes besteed je lekker uit aan AI.

Let op de creatieve crimineel: plagiaat

Een belangrijke beer op de weg waar nog geen antwoord op is… Wat doe je met AI in het kader van plagiaat? 

Stel: je vraagt om ketchup, en AI komt met een Heinz fles. Pleeg ik dan plagiaat op het merk Heinz met hun herkenbare vorm? 

Zolang de afspraken hierover niet duidelijk zijn, verwacht ik dat merken nog niet grootschalige AI beeldgeneratie omarmen. Slim om die copyright wetgeving dus nog even in de gaten te houden… 

Het risico van de Age of Average 

Dat gezegd hebbende… blijf scherp. AI kent geen emotie. En ook geen intuïtie.

Wat dat betekent voor jou? Door de massale creatieve inzet van AI loopt je bedrijf een groot risico. Namelijk het verliezen van human touch. Wat nou als straks alle creatieve output afhankelijk is van AI? Dan bewegen we langzaam naar een grijze massa.

Stel je voor: als we vanaf nu “niet-creatieve” mensen beslissingen laten maken over hoe iets er visueel uit moet zien, en AI het vervolgens visueel maakt, lopen we een groot risico. 

Want alles gaat langzamerhand exact op elkaar lijken. AI leert van zichzelf. En wij als mensen hebben stiekem te weinig vrije wil om AI te sturen naar iets wat écht onderscheidend is. Dus dan wordt het een grijze massa van beelden die steeds meer naar elkaar toe bewegen.

HELP, stuurt AI creativiteit de afgrond in?

Want vergeet niet: AI is in de kern gebaseerd op al eerder bestaande data. Niet echt creatief dus. Hoe je het verschil maakt? Juist, jij ja. De creative met die human touch.

De kracht van brand distinctiveness

De groei van jouw merk gaat hand in hand met jezelf onderscheiden van de concurrentie. Distinctiveness noemen we dat. Je bereikt dit via creativiteit: het belangrijkste ingrediënt voor succesvolle campagnes.

Maar in deze tijd beoordeelt meetbaarheid jouw succes. 

Zo voorspellen algoritmes je aandacht. En metrics en dashboards vertellen hoeveel mensen doorklikken en afhaken. Allemaal inzichten waar we best practices van maken. Best practices die vervolgens als heilig worden gezien voor iedereen.

Zoals het logo? Binnen 5 seconden groots, prominent in beeld. Geluid? Niet belangrijk, 80% kijkt op social video’s zonder geluid. De kern van je boodschap? Gelijk mee beginnen, anders scrollen mensen door. 

Hier is het ding. Deze zogenaamde vuistregels werken prima voor je performance campagnes. Maar als je focust op lange termijn groei, als je focust op branding, dan gaat deze vlieger helemaal niet op. Dan kun je niet blindstaren op korte termijn metrics. 

Denk eens aan de beste reclames aller tijden. Als deze merken begonnen met hun logo en pay off, dan zat je nooit aandachtig op de clue te wachten. Dan was Centraal Beheer nooit zo grappig geweest.  Negeerde Unox geluid, dan was dat bekende en nu iconische deuntje voor hun merk er nooit geweest. Typische successen die de zogeheten best practices ontkrachten. 

Wat de verwachting voor 2024 is? We gaan bedrijven zien die twee paden te bewandelen hebben. Ze kiezen voor korte termijn resultaat en gaan steeds minder echte branding doen. 

Ze omarmen bijvoorbeeld AI voor creatie, en krijgen makkelijker hoogwaardige beelden die het goed doen volgens deze performance metrics. Tegelijkertijd zie je daarin steeds minder persoonlijkheid van het merk terug. Alles beweegt naar elkaar toe. Steeds hetzelfde stramien met een andere invulling per merk.

Daarnaast kun je kiezen voor een tegenbeweging. Omdat je je realiseert dat het claimen van een lange termijn positie key is voor jouw groei. Dat kan alleen door te ziggen, waar de rest aan het zaggen is. 

Niet vies van organische opties

Marketingbudgetten worden krapper. Iedere euro wil je effectief besteden. Jouw antwoord? Ga organisch voor duurzame groei. 

Stel je voor: zonder advertentiebudget veel verkeer naar je website. Meer naamsbekendheid. Misschien pak je zelfs thought leadership. Klinkt goed toch? Organische social media is hét kosteneffectieve kanaal waar je moet zijn. 

Desondanks help ik je wel direct uit de droom dat organic goedkoop is. Want om dit goed te doen, heb je hoogwaardige content nodig. Dan gebruik je de euro’s van normaliter je advertentiebudget, om deze content te creëren. Wat je ook maakt, informatieve of entertaining blogs of video’s; het belangrijkste is dat je écht waarde biedt. 

Hoe je dat doet? Het is zaak om je doelgroep dondersgoed te begrijpen, zodat je daar op in kunt spelen. Kijk eens naar het succes van een Bol.com. Hun social inhakers realiseren een enorm bereik en lokt interactie uit. Zo claimen ze een top-of-mind positie, steeds opnieuw. 

Bekijk en bereik persoonlijkheid

Een ander kanaal waar je organisch veel voor elkaar kunt krijgen is TikTok. Mits je het platform goed begrijpt. Onderzoek de trends. Welke ‘sounds’ gaan viral? Zet dit vervolgens in om je doelgroep te bereiken. Let wel op; zorg dat het authentiek blijft. Geforceerde inhakers slaan de plank juist mis en werken averechts voor je merk. 

Een sterk voorbeeld van een organische TikTok case is de volgende; Hema heeft afgelopen zomer miljoenen kinderen bereikt met hun SLAYMA (yas gurl) Summer School. Een perfect voorbeeld van een serieus merk dat inspeelt op Roblox, een kinderspel, en de internettaal die zij spreken. 

Tegelijkertijd laat dit voorbeeld ook zien hoe moeilijk het is om dit van de grond te krijgen. Als een marketingbureau vijf jaar geleden dit idee had gepitched, werd je voor gek verklaard. Nu is het een succes wat organisch voor miljoenen views, likes en interactie zorgde. Het verschil? Timing, inspelen op een authentieke manier die enkel op dat moment relevant is. 

Wat moet je onthouden voor het komende jaar? Corporate perfectie is helemaal niet zo perfect. Een beetje persoonlijkheid in je merk werkt juist goed in het creëren van merkvoorkeur. En om een community op te bouwen. Organische sociale media zijn daarvoor een heel krachtig middel. Mits je het goed uitvoert dan. 

Welk creatief pad kies jij?

Je leeft in een interessante tijd, waarin je verschillende wegen kunt inslaan. Omarm je AI? Of neem je afstand met de kennis over distinctiviteit, merkpersoonlijkheid en creativiteit als sleutels voor groei? 

Wat je ook kiest, het creatieve landschap verandert razendsnel. Voor je het weet, mis je de boot en loop je achter de feiten aan. Daardoor heb je geen andere keuze dan scherp te zijn. Zodat je meebeweegt met noodzakelijke veranderingen. 

Twee ogen zien meer dan één. Samen bewandelen we alle creatieve routes

Meer over Ian

Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.

Ian Bosman
Head of Creative